Uvaha.

V Biblii sa pise , ze je jedna viera.Ked je tomu tak, preco jedna protestantska cirkev veri nieco ine ako ina protestantska cirkev?Su na to rozlicne a mnohe pripady, napr. ucenie o Eucharistii u kalvinov a evanjelikov, ci ucenie o  krste u baptistov, a husitov,atd.

Protestanti tvrdia, ze pri citani Biblie ich vedie Duch Svaty. Ale ved predsa Duch Svaty sa nemyli a  neprotireci si, ale v protestantskych cirkvach si vzajomne ucenia velmi protirecia, ako je to napr. v uceni o Eucharistii, atd.  Z tohto naozaj vidiet,ze Duch Svaty u protestantov pri citani Biblie  posobi minimalne, a ze ide vacsinou o uvazovanie omylneho ludskeho mozgu bez Ducha Svateho.


Smutne je, ze jednotlive protestantske cirkvi maju univerzity,ktore starocia existuju, kde kazda z nich na zaklade studia Biblie, vyklada svoje ucenie, ktore je protichodne s inou protestantskou cirkvou.

Z uvedeneho jasne vyplyva, ze ziadna protestantska cirkev nevlastni plnost darov Ducha Svateho, preto ziadny protestant nemoze spravne chapat Bozie slovo v Biblii.

8 thoughts on “Uvaha.

    1.      Zrejme si pisateľ(ka) prišiel uľaviť zo svojej veľkej frustrácie  zo samospasiteľnej cirkvi a jej  starších ,či posledných škandálov, ktoré nijako nesvedčia o plnosti darov DSV-  či už je to exkomunikácie jej biskupov, pápeža J.P.II. a radových katolíkov na Slovensku štyrmi vysokoosvietenými učiteľmi od Nitry- možno frustrácia z pátrov pedofilov,, alebo hosexuálov,  prípadne tých, čo síce žijú  so ženami, ale nie v manželstvách. Nedá sa vylúčiť ani škandál s financiami na arcibiskupskom úrade v Trnave atď. Všetko spolu očividne nemá s darmi DSV  nič spoločné  a to vidí aj slepý…

       To druhé, čo by mohol(la) vidieť pri trochu chochmesu aj pisateľ(ka) na túto  stránku- hlásiacu sa k Evanj.cirkvi augsburského .vierovyznania – je jej učenie: čo veríme a vyznávame.(viď vyššie) Pokiaľ ide o Eucharistiu, tak je to jasná a jednoznančná viera podľa slov Krista :"Vezmite jedzte! toto je moje telo"(Mt 26 ,26) 

                                                                            "Pite všetci z neho!Lebo toto je moja krv /novej/ zmluvy,ktorá sa vylieva za mnohých na odpustenie hriechov"(Mt 26,27) – Pokiaľ ide o učenie (výklad a pochopenie) -Aug.vierovyznanie v 10.čl.hovorí:"O VP učíme,že pravé telo a pravá krv Kristova sú skutočne prítomné v podobe

      chleba a vína pri vP a tam sa prisluhujú a prijímajú". Toto prijala kedysi aj pápežská Konfutácia. Ak teraz

      "danaek" má výhrady, je pápežskejší(a) ako pápež….

      Mimochodom, ký duch  odvial z vašich Biblíí slovo: -pite z neho : VŠETCI??

              Ak máš niečo proti luteránskemu učeniu o Eucharistii, napíš. Ale najskôr  nám dolož, kde v Biblii stojí, že

      Eucharistiia je transubstanciácia.

       

            No a aby ste sa nenudili, doložte to, čo nevie ani DSV:1."A nikomu na zemi  nehovorte : otec!, lebo jeden je váš s Otec, ten nebeský"(Mt 23, 9) – Tí vaši "svätí otcovia" v Ríme (i Avignone) väčšinou svätí neboli…

      Na dobrú noc ešte niečo z Biblie:" Ale Duch výslovne hovorí, že posledných časoch niektorí odpadnú od viery a budú sa pridŕžať bludných duchov a učenia démonicých, pokryteckých, falošných učiteľov, ktorí majú svedomie biľagované, zabraňujú ženiť sa  a prikazujú zdržiavať sa pokrmov, ktoré Boh stvoril, aby ich s ďakovaním požívali veriaci a tí, čo poznali pravdu"(  1 Tim. 4,1-3)  S pozdravom: nech žije celibát- zdraví ta-bak.

         

       

       

      1.  Odpor voci katolickemu zvyku nazyvat knazov „otec“ je biblicky neudrzatelny.Ved Jezis nazyva Abrahama „otcom Abrahamom“v Lk16,24.A aj Pavol to opakovane robi v 4 kapitoleRimanom. Dalej Pavel povedal:“Ved, keby ste mali hoc aj desattisic vychovavatelov v Kristovi Jezisovi, ja som vas splodil skrze evanjelium.1Kor.4,14-15.Tento vyrok je zhrnutim teologickeho dovodu, preco katolici nazyvaju knazov „otcom“Aj diakon Stefan, inspirovany Duchom Svatym oslovil zidovskych knazov a zakonnikov ako „otcovia“Sk6,12-15 a 7,1-2.A dalsi novozakonni pisatelia oslovovali muzov ako„otec“. Rim4,17-18, 1Sol2,11, 1Jn 2,13-14.A tak katolicka prax v ziadnom pripade neprotireci Biblii.

        1.  Mt 23,9:"A nikomu na zemi nehovorte otec!".-je výrok JK!Toto istého, ktorý povedal:" Otec je vo mne  a ja v Otcovi".J 1O,38.

                 Pisateľ(ka) tvrdí, že je  biblicky neudržateľné hovoriť Bohu :otec,  a cituje sériu  rôznych textov NZ.

          Keď si ich bližšie všimneme, vidíme  nasledovné:

          1."Veď Ježiš nazýva Abrahama Otcom"v LK 16,24". – Pri prečítaní textu je jasné, že u Lk 16,24 nie Ježiš, ale  boháč (!) z miesta múk volá na Abraháma :" Otec Abrahám…".  Ten boháč bol Žid, čo sa spoliehal na "otca Abraháma  a aj tak dopadol…Ani v najmenšom tu Ježiš nehovorí, neučí a nekoriguje svoje stanovisko, iba ukazujena falošnú nádej tých Židov, ktorí sa bez pokánia aviery spoliehali na to, že  sú vraj Abrahámove deti!

          Preto je biblicky neudržateľné tvrdenie pisateľa(ky) danaek.

                2. Pavlova argumentácia, v ktorej spomína Abraháma ako otca viery mohých národov v Rím 4 kap. je poučná, lebo hovorí o ňom ako takom, ktorý "už došiel ospravedlnenia", ale nie zo skutkov! "Má sa čím chváliť, ale nie pred Bohom".  Ako taký, ktorý došiel ospravedlnia, prijal zasľúbenie "zo spraodlivosti viery"(v.13) a tak aj – zasľúbené dedičstvo – nebol v čase Ježišovho výroku na zemi, ale v nebi!

          Ježiš hovorí o otcoch, ktorí sú "na zemi"! Viď vyššie…

               3.To ,že  ap.Pavel duchovne -evanjeliom splodil Bohu viaceré deti, ešte neznamená, že jeho samého, alebo inch majú menovať otcom. Už v úvode 1 K 4.k,v.1 hovorí tým istým ľuďom:"Tak zmýšľaj o nás každý ako o služobníkoch Kristových a o šafároch tajomstiev Božích". Menuja sa apošotlom JK, otrokom JK alebo bratom– a ostatní sú mu bratia a sestry  a ako takí sú deti Božie!

             V 1 Tes 2,7 hovorí  obrazne aj takto:"Ako Kristovi apoštolovia (vyslanci) mohli by sme síce požadovať vážnosť, ale boli sme prívetivý k vám, ako keď kojná matka laská dietky".

          Nežiada, ani nehovorí, aby ma byť menovaný kojnou matkou, práve  tak, ani otcom-  ale zdôrazňuje, aby solúnsky "žili dôstojne Boha, ktorý vás povoláva do  svojho kráľovstva a slávy".(viď spomínaná verš 1 Tes 2,11).

            4.V tom isotm duchu píše aj apoštol Ján v spom. 1 J 2,13-14:"Píšem vám otcovia…píšem vám mládenci….Napísal som vám dietky, pretože ste poznali Otca". Tým Otcom tu  nie je Ján, ale Boh a Otec PJK…  

                Úplne stačí byť dieťaťom Jedného Otca a na zemi platí: komu česť, tomu česť, pastierovi trúba.

                    Dúfam, že sa "kojná matka" danaek  ešte prihlási s niečím ďalším, čo je – údajne biblicky neudržateľné.

           

          1. danaek

            Pozrime sa na oslovenie "otec" z hladiska Noveho Zakona. V nom je pouzite oslovenie otec (bez ohladu na kontext) vo vztahu k Bohu, potomkom Izraela, zijucim zidovskym vodcom, otcom rodin, krestanskym vodcom, dokonca voci Diablovi (ako otec lzi). Kazda kniha Noveho Zakona okrem 3. Janovho listu obsahuje aspon 1 vyskyt slova "otec" (v roznych tvaroch). V nadpolovicnej vacsine pripadov ide o oslovenie Boha – Otca.

            Zaroven kazda z 26 knih, obsahujucich vyraz "otec", ho aspon raz vztahuje na Boha. Len Jn, Mt, Lk, 1 Jn davaju dohromady 185 vyskytov tohto vyrazu v uvedenom kontexte (z celkovo 252 vyskytov). Druhym najcastejsim stereotypom je "otec" ludsky, ci uz z minuloti, alebo zo sucasnosti. Nie malo z nich je prave vo vztahu k autorite patriarchov, Davida a ich potomkov. Pochopitelne, mnohokrat je vyskyt vztahovany na otca biologickeho (upozornenia na 4. prikazanie).  Mozme sa zhodnut, ze zakaz oslovovat ludi "otec" sa urcite nevztahuje na prirodzenych rodicov, ktorych mame milovat a ctit. Nakoniec, sam Pan nas na inom mieste v Pisme vyzyva ctit otca i matku. Problem, ktory nacrtol Pavol (a mnohi ini prislusnici niektorych protestantskych denominacii) je pouzivanie titulu "otec" vo vztahu ku knazom a cirkevnym predstavenym. Argumentuje sa tym, ze toto oslovenie prislucha iba prirodzenym rodicom a Bohu samotnemu.

            Na Pavlovu radu sa opytajme na odpoved Svatej Biblie… Tak ako v 13 knihach NZ je pozite oslovenie "otec" pre biologickeho otca, v 6 knihach mame priklad pouzitia tohto titulu pre zidovskych alebo krestanskych vodcov. Pozrime sa blizsie napriklad na Skutky apostolov: Takmer polovica vyskytov slova "otec" je v Stefanovej obrannej reci [Sk 17] (17 z 36 vyskytov). Sv. Stefan hovori o predkoch ako o otcoch (16 krat) a v jednom pripade adresuje auditorium ako "bratia a otcovia" [Sk 17,2]. To iste oslovenie
            adresuje neskor Sv. Pavol zhromazdeniu Zidov [Sk 22,1]. Pritom sa jednalo o zhromazdenie ludi, ktori ho chceli zniest zo sveta…

            Dokazy o osobovani si titulu "otec" pre krestanskych vodcov mozno tiez najst v NZ. [1 Sol 2,11] oznacuje nepriamo Sv. Pavla (a zrejme aj dalsich apostolov) ako niekoho, kto ako otec napomia svoje deti. Mozme si tiez vsimnut, ze casto Sv. Pavol oslovuje clenov krestanskych obci alebo ucennikov ako "deti". Napr.: [1 Kor 4,14-17], [2 Kor 6, 13], [Flp 2,22], [1 Tim 1,2.18], [2 Tim 1,2;2,1], [Tit 1,4] Tymto oznacenim sa jednoznacne stavia do ulohy duchovneho otca. Dokonca v pripade [1 Kor 4,14-17] trva na svojej ulohe: "Ved keby ste mali hoc aj desattisic vychovavatelov v Kristovi, otcov nemate mnoho, lebo v Kristovi Jezisovi ja som vas splodil skrze evanjelium. Prosim vas teda, napodobnujte ma! Preto som k vam poslal Timoteja, svojho milovaneho syna…" Zvestovanie radostnej Zvesti konstituuje Pavlovo duchovne otcovstvo voci ucennikom. Pavol dokonca ide dalej a pozaduje, aby nasledovali jeho priklad sirenia blahozvesti. Aby sme neostali iba pri Sv. Pavlovi, nacrime do [1 Tim 5,1-2]: Timotej dostava pokyn… "Starsieho (presbyter=knaz) nekarhaj, ale ho napominaj ako otca…" Tu urcite nie je rec ani o rodinnych prislusnikoch, ani o vsetkych starsich ludi v cirkevnej obci. Na zaver hadam najdolezitejsi "pisomny prikaz" nazyvat duhovnych vodcov otcami… [1 Jn 2,13-14]: "Otcovia, vam pisem: Poznali ste toho, ktory bol od pociatku. Mladenci, vam pisem: Premohli ste Zleho. Napisal som vam, deti: Poznali ste Otca….". Urcite neadresuje svoj list teenagerom 🙂 (to len na odlahcenie).

            Z uvedeneho vyplyva, ze mame jasne instrukcie. Ziadneho cloveka nesmieme vyvysovat nad Otca, ktory je na nebesiach, ale zaroven nemame upierat duchovne otcovstvo clenom krestanskej komunity, ktori nam hlasaju ciste Bozie Slovo, skrze ktore sme boli znovuzrodeni. (To naznacoval sv. Pavol tym: ja som vas splodil … skrze evanjelium). Svaty Peter v [1 Pt 1,23] hovori, ze sme sa "znovuzrodili nie z porusitelneho semena, ale z neporusitelneho: Bozim slovom, zivym a vecnym". Knazi sa pripravuju na svoju zodpovednu ulohu dokladnym studiom Slova a neskor sa oddavaju sluzbe Cirkvi a ponukaju nam znovuzrodenie v Bozom Slove. Preto knazov nevnimame len ako urcitych vyclenenych sluzobnikov, ale divame sa na nich ako na otcov krestanskych spolocenstiev. Oni podla vzoru Bozej lasky k ludom miluju a staraju sa o zvereny lud.

  1.  Žiadna protestantska cirkev nevlastni plnosť darov Ducha Sväteho, preto žiadny protestant nemože spravne chapat Bozie slovo v Biblii.

    Tomu skutočne nerozumiem ….?  Ako si to vlastne myslela ?  Ty máš "patent" na plnosť darov Ducha Sväteho ? A na správne chápanie Slova Božieho v Biblií ?

    Ako si na takéto niečo prišla ? Kde, prosím Ťa, takéto niečo ponukajú ? Kde sa takéto "dačo" da kúpiť, zadovažiť, mať, vlastniť ? To by ma veľmi zaujímalo….? Skutočne ! 

  2.  V Biblii sa píše, že … jedno je telo, jeden duch (ako ste aj boli povolaní v jednej nádeji svojho povolania.)

    Jeden Pán, jedna viera, jeden krst, jeden Boh a Otec všetkých ….ktorý je nad všetkými, skrze všetkých a vo všetkých…

    Efezským 4,4-6 a prečítaj si celú 4 kapitolu "PREČO"je to tak!!!prečo sú jední apoštoli, druhý proroci,ďalší evanjelisti, pastieri, učitelia….aby sme neboli viac nedospelými, ktorých každý vietor účenia sem a tam hádže a zmieta podľa ľudskej úskočnosti a chytráctva, aby ukladmi boli uvedení do bludu…

    Duch Svätý vedie nie iba protestantov, ale všetkých ľudí, každého človeka, ktorí sa Ním viesť dá a chce byť Ním         vedený…..ktorí Ho prijme….počuje…..prosí o Neho…(Lukáš 11,13… Lukáš 12,12.. čo máš hovoriť….  )

    Ján 14, 15-16…26…Jan 16, 8..poučí svet… a 13…keď príde On-D.Sv.- Duch pravdy, uvedie vas do všetkej prady….Skútky apoštol.8,14…modlili sa aby prijali D.Sv.

     

Leave a Reply