Dnes Štatistický úrad SR zverejnil výsledky sčítania obyvateľstva 2011. Pre nás evanjelikov nedopadli práve najlepšie. Oproti roku 2001 sme klesli z 372 858 evanjelikov na 316 250 evanjelikov. Teda zo 6,9 % sme poklesli na 5,9 % obyvateľov SR.
Podrobnejšie výsledky nájdete tu.
Inými slovami, každý rok počas tých 10 rokov by zmizol z mapy Slovenska košický cirkevný zbor (skoro). Náš cirkevný zbor na Terase by zmizol za 1/2 roka, čiže za desať rokov celkovo 20x. A ak dobre rátam, tak náš celý košický seniorát by zmizol približne 6x. A šarišsko-zemplínsky by zmizol 2x… radšej už nebudem pokračovať…
Takto abstrahovať sa dá, ale to by sa dalo povedať, že máme pokles 60 za 10 rokov, tj ostáva nám 50 rokov a bude po všem. Ale je to tak?
Čakal som osobne, že to bude oveľa horšie. Pozitívne je že slováci evajelici sa stále hlásia k svojej cirkvi. Je to iba o 10 tisíc menej ako po revolúcii, po 20 rokoch. Trošku menej pozitívne je že je to jeden z naväčších poklesov medzi cirkvami. Bolo by zaujímavé vidieť, ako sa posunul priemerný vek oproti celému Slovensku. Tiež, koľko sa hlási k ecav cez interné štatistiky, myslím, že tam je číslo oveľa nižšie (233 tisíc). Kde je tých papierových 80 tisíc? Keby sa títo znova našli, to by bolo nových seniorátov. Ako ich pohľadať?
Treba sa ale zamyslieť a pozerať na rok 2021, ostatné výsledky sčítania napovedajú: rozvodovosť stúpa, sobášov ubúda, deti chýbajú lebo ich rodičia boli potratení medzi rokmi 1970-1990, krajina starne, počet ľudí nad 80 rokov je stále vyšší. Toto sú veci, ktoré budú určovať koľko sa bude ľudí hlásiť o 10 rokov. A čo urobíme preto, aby sa aspoň niečo zmenilo.
Ondrej, som velmi zvedavy kolko evanjelikov stratili cele Kosice oproti roku 2001 podla scitania ludu, na to si chvilku este pockame. Potom budeme debatovat.
http://ecav.sk/?p=spravodajstvo/SPRecav/prvÉ_vÝsledky__sČÍtania_obyvateLov_domov_a_bytov_2011
Ako jedina cirkev sme upadli v pozicii s rokom 1991 a to je zle. Ostatne maju oproti roku 1991 vzrast. Novoapostolsku do toho neratam.
Neviem, či to poteší, ale dovolím si povedať, že z tých 10 000 metodistov je 9500 luteránov, ktorí si pri sčítaní pomýlili kolónku Evanjelická cirkev a. v. s kolónkou Evanjelická cirkev metodistická.Reálne je metodistov na Slovensku maximálne 500…
potešilo 🙂
My sa mýlime, ak si myslíme, že človek ktorý ani nevie ako sa volá jeho cirkev, do nej patrí. A na margo demografického poklesu, ak sa u nás najviac prejavuje, tak to svedčí o tom, že sme vekovo starou cirkvou. Máme málo detí, alebo skôr mladé rodiny sú duchovne pasívne a preto sa to u nás najviac ukáže. Tu však je na mieste sebareflexia, ako v ecav pracujeme s mládežou a mladými rodinami? A to je momentálne v ecav veľmi aktuálna, horúca téma !
Keď si spomeniem na predsčítaciu, často opakovanú agitáciu v kostoloch ecav, tak výsledok je tragikomický. Veď ako ináč, v kostole predsa oslovíme len tých, čo do kostola chodia a predpokladám aj vedia, ako sa ich cirkev volá ! Tí, ktorých ešte potrebujeme osloviť, nie sú v kostole. Možno sa niektorí objavia cez Vianoce, ale aj tak nám zostáva hlavne na sídliskách miest, drvivá väčšina neoslovených ,,evanjelikov,,. Sú to väčšinou mladé rodiny s deťmi, ktoré sa vysťahovali s dedín za prácou, alebo za samostatným bývaním, bez rodičov.
Ecav stojí už dlhšiu dobu na križovatke a utápa sa vo vnútorných zvadách a sporoch. Je to viac o cirkevnej politike, než o skutočnom milovaní strateného človeka. Viac záleží na počte formálnych členov, než na počte zachránených hriešnikov. Prejavuje sa to na rozhodnutiach vrcholných predstaviteľov cirkvi, ale aj v rozhodnutiach na zborovej úrovni. Hlavný dôraz je položený na udržanie ,,lutheránskej,, vlastnej identity a tomu má pomáhať jednotná liturgia; stále viac zdôrazňovaná hierarchia; donekonečna opakovaná história cirkvi bez toho, aby sme na ňu dokázali nadviazať … Lutheránska identita však ľudí nezachráni a ak nezmeníme naše myslenie, naše rozhodnutia a naše postoje voči strateným hriešnikom, čo sú za múrmi našich kostolov, tak o pár desťročí už sama ecav bude len záležitosťou histórie !
súhlasím s tvojim názorom. na jednej strane, áno – máme byť na čo hrdý. na strane druhej musíme sa viac otvoriť. zaujímať sa o to, čo zaujíma mladých ľudí. žiť s nimi ich život – podporovať ich a pomáhať im. hovoriť o nových témach, nových veciach o ich problémoch v rodinách a práci . komunikovať s nimi cez weby a sociálne siete.
Metodistov je rozhodne podstatne viac ako sa domnievaš, nehádaju sa medzi sebou ale pracujú, a pritom sa nevystatujú čo porobili. Pracuju cieľavedome pod vedením Ducha sv. Ich zbory mladnú narozdiel od ECAV kde zbory sú skôr starobincami.
Nie som vôbec zaujatý proti metodistom. V mnohom mi je táto cirkev naopak sympatická a tiež sa mi páči ich misijný zápal. Tých 500 duší je však reálny odhad. Celkovo majú na Slovensku 8 farností. Skús trochu presurfovať ich internetové stránky a zistíš, že v priemere má jedna farnosť okolo 50 členov. Stačí si prezrieť fotogalérie z bohoslužieb jednotlivých zborov. Keďže v malých cirkvách býva účasť na bohoslužbách takmer 100%-ná, dá sa z nich vydedukovať aj reálny počet členov danej farnosti. Napr. v Partizánskom je na fotografii z bohoslužieb 8 ľudí, v Jenkovciach dokonca na vianočných bohoslužbách iba cca 20 ľudí, v Seredi, čo je asi najväčší zbor je ich 30, v Bratislave zhruba tak isto atď. Určite to nie je spolu 10 000 členov.
O tom, že vysoké číslo metodistov spôsobili iba "pomýlení" evanjelici a. v. svedčí aj to, že takmer v každom meste, či dedinke, kde žijú evanjelici, sa podľa sčítania 2001 našlo aj niekoľko "metodistov". Ak si to dobre pamätám, tak napr. aj v Poltári bolo, podľa výsledkov z roku 2001, cca 40 metodistov a to je na pomery tejto cirkvi už dosť veľký zbor. O tom, že by sa niekde schádzali, alebo mali bohoslužby, mi známe nie je. Najbližší zbor ECM, aj to len misijná stanica, je v Banskej Bystrici. Je celkom logické, že to boli iba evanjelici, ktorí sa pri vyplňovaní sčítacích hárkov pomýlili.
Naozaj nemám dôvod, aby si krivdil tejto cirkvi. Je to len reálny pohľad na danú situáciu. Tých 10 000 členov im zo srdca prajem, ale realita je taká, že sú to nozaj na 95 % iba pomýlení evanjelici.
Členstvo.
U metodistov existuje tzv. pridružené členstvo. To znamená že človek ostane plnoprávnym členom svojej cirkvi ale zároveň môže byť aj pridruženým členom ECM, ma práva a povinosti ako plnoprávny člen tejto cirkvi akurát nemá hlasovacie právo, keď sa o niečom rozhoduje v zbore alebo v cirkvi. A metodisti takýchto členov majú. Sú pravidelnými účastnikmi bohoslužieb, zúčastňuju sa rôznych akcií v zboroch. A preto sa prihlásili k metodistom a nie k svojej matričnej cirkvi. A nie su medzi nimi len členovia ECAV ale aj RKC. A je možné že mnohí ktorí sa stretli s činnosťou ECM aj keď niesu pravidelnými návštevníkmi tejto cirkvi ale jej preukázali svoje sympatie tým že sa knej prihlásili. A zvlášť keď roduverný ev.lut. vidia čo sa deje v ich cirkvi tak dali hlas tam kdeje pokoj. Toľko na vysvetlenie.
Hovoríš o nejakej svojej osobnej skúsenosti? Zúčastňuješ sa života nejakého konkrétneho metodistického zboru? Alebo sám patríš medzi tých, ktorí sa prihlásili za metodistov?
Kde sú tie tisíce členov, akosi ich na fotografiách z internetových stránok ECM zo zborového života nevidieť?
Veď len trochu popremýšľaj! 10 000 členov je na naše slovenské evanjelikálne pomery dosť veľká masa a preto by aj takú veľkú cirkev malo byť podľa toho aj nejako cítiť a mala by mať väčší vplyv. Žiaľ, keď porovnám aktivity a vplyv ECM s ostatnými, podľa sčítania, oveľa menšími cirkvami, tak je to neporovnateľne slabšie. Keď to porovnáš napr. s Apoštolskou cirkvou, ktorá má podľa teba iba 1/3 členov ECM, je to obrovský rozdiel. Stačí si len porovnať metodistický časopis OHNISKO, ktorý je, pri všetkej úcte, na úrovní stredoškolského spravodaja, s časopisom štvrtinovej BJB Razsievač. Prečo časopis cirkvi so základňou cca 2500 členov má viac predplatiteľov a je kvalitnejšie spracovaný ako časopis cirkvi s 10 000 členmi? Jenoducho preto, lebo BJB má reálne viac členov ako ECM a nie sú to iba fiktívni pomýlení luteráni.
Prečo tých 60 metodistov, ktorí sú podľa sčítania na Myjave, už dávno nezaložilo nový zbor? Kto a kedy robil metodistickú misiu na Myjave? Prečo o nich nich nepočuť? A do ktorého zboru chodia na bohoslužby? Do 100 km vzdialenej Bratislavy, alebo do 90 km vzdialeného Partizánskeho? A ak áno, prečo ich na zborových fotografiích nevidieť. V Partizánskom je ich naozaj iba 8. Prečo aj mňa, počas môjho pôsobenia v Poltári, žiaden z tých poltárskych metodistov neoslovil ku ekumenickej spolupráci? A prečo sa nikde neschádzali? To majú takú slabú vieru?
Odpoveď je jednoduchá: Sú to všetko evanjelici a. v., ktorí sa pri sčítaní pomýlili. V tom nevidím nič zlé, viem si predstaviť ako 80-ročná babka, ktorá dobre nevidí, omylom zaškratla prvé políčko s názvom evanjelická cirkev, čo jej padlo do oka. A nemusí to svedčiť o jej slabých vedomostiach, alebo znechutení z ECAV.
Ano mám z metodistami dosť spoločného lebo som v tejto cirkvi pracoval nejaky čas a tak aj z toho dôvodu mám bližšie poznanie pomerov v cirkvi. V samotnej cirkvi sme sa po s čítani v roku 1991 pozastavili nad počtom prihlásených do cirkvi. Jedným z vysvetlení bolo aj to že mnohý z prihlásených sa prihlásili k ECM v domienke že je to cirkev ktorú založil Metod brat Cyrila, Jeden z vierozvestcov.
Ale chcem poukázať ešte na jeden aspekt, pri s čítaní. V roku 2001 sa v našej oblasti prihlásilo k ECAV okolo 2200 ludí. V matrike cirkevného zboru je zaevidovaných 750 ludí, ale bohoslužieb sa zúčastňuje v priemere v nedelu 110 ľudí. Takže ťažko teraz uvažovať kto su ty 1450 ti ktorí sa prihlásili k cirkvi, sú to katolici, jehovisti, adventisti, z kresťanských zborov, alebo nejakí srandisti. Ťažko posúdiť kto sa hlási do jednotlivých cirkvi. Nič s tým nevyriešime keď budeme spochybňovať údaje ktorej koľvek cirkvi. Ťažko sa dopátrame skutočných čísel, ale pre večnosť nieje dôležité kto sa kde hlási ale dôležite je to či sú ich mená zapísané v knihe života.
V poriadku. A ako sa volal ten zbor, v ktorom si pracoval? 750 ľudí je dokonca aj na ECAV veľký zbor. Lebo potom mi to vychádza tak, že čo sa týka návštevnosti bohoslužieb, je na tom ECM oveľa horšie ako ECAV, lebo nikde som v metodistickej modlitebni nevidel viac ako 30 ľudí. Zo 750 ľudí sa mi to zdá dosť málo. V ECAV by to bolo aspoň 70. Naozaj nemám nič proti ECM, dokonca mi je z evanjelikálnych cirkví najbližšia, ale zatiaľ všetko svedčí o tom, že má maximálne 500 duší. Zatiaľ si nepodal pádne dôkazy. Napíš meno konkrétneho zboru ECM, ktorý má 750 duší a ja si to overím a potom aj uverím… 🙂
Ja som nepísal o zbore ECM ale o zbore ECAV. A tých 110 ludí na bohoslužbách je súčet matko cirkvi + 3 filií . Prečítaj si to lepšie apozornejšie. Teraz žijem v zbore ECAV. A tie údaje su znášho zboru. Na Hornej Nitre. Pre upresnenie.
Jasne, zle som to prečítal. Začal si písať o zbore ECM, tak so to automaticky bral, že o ňom píšeš aj ďalej. Ospravedlňujem sa. Inak tých 110 zo 750 je na pomery našej cirkvi celkom pekné číslo…
Zabudol som podotknuť že to je priemer do ktorého sú zarátane aj vianočné a veľkonočné sviatky. Bežne nedele to je okolo 80 ludí. A má to klesajúcu tendenciu, lebo účastnikmi su hlavne starý ľudia na 80% ktorí vymieraju alebo pre chorobu vypadávaju z účasti na bohoslužbách.
z celkoveho poctu obyvatelov SR sme stratili 1%. Z nasich poctov sme za 10 rokov stratili 15.18%. Informacia na ecav.sk nehovori nic viac, len komentuje tabulku. Hlavne ziadnu paniku. Ani sa netreba vzrusovat a rozputavat nejake diskusie. Ved ide len o demograficky ubytok…
Pokles nie je o 1%, to je zavádzajúce. Pokles je o 15,2%!!!!! (To 1% je v tom zmysle, že vtedy nás bolo 6,9%, teraz 5,9% zo všetkých obyvateľov, ale pokles nie je o 1%…)
Matematika nepustí.
Otázka je, prečo taký pokles, a tiež, čo sme v našej cirkvi za posledných 10 rokov urobili od posledného sčítania, keď už vtedy sme ukázali spomedzi cirkví najhorší výsledok (teda čo sa vtedy ešte rastu týkalo).
Percentuálne porovnanie – vzrast, či úbytok – porovnanie medzi rokmi 1991-2001 a potom 2001-2011:
ktorí stratili evanjelicko-luteránske povedomie. Takí sú mnohí "apoštolskí" a celá CB!! atp. Odišli aj konjukturálni luteráni ala m.elias. atď. Strácame tiež pri sobášoch s rkc. Tí, čo tu podkopávajú evanj.identitu nech vstúpia do seba!! – Ešte silnejšia je skupina tzv.evanjelikov , ktorí sa vrátili do rodnej strany. Nemožno prehliadnuť nárast ateistov.
Najhoršie je, že sa obchádza prvé Božie prikázanie: Plodťe a množte sa ! Do práce!!
luteráni nástup, pozóor ! hláste sa !
Clenmi CB su aj ludia, ktori vyrastali "bez Boha na svete" a v istom bode sa dostali do kontaktu s ludmi z CB, ktori boli pre nich svedectvom o Bohu. A logicky ostali tam, kde boli aj ich priatelia. Takze vyrokova formulacia "cela CB" nie je pravdiva.
Posledna vyzva je uplne aktualna. A kolkoze potomstva uz ma kolega tabak? (najlepsie je robit agitaciu vlastnym prikladom :D)
Haluz, ako vzrástli mormoni.
Tolerovali by sme omyl 10 000 osemdesiatročných ľudí ktorí zakrúžkovali kolonku vedľa ale myslím si že práve táto asi najpočetnejšia skupina evanjelikov vie veľmi dobré do akej cirkvi patrí, na rozdiel od mnohých mladších. Boli tu v príspevkoch uvedené príklady zbožností a kresťanskej /Kristovej/ identity našich predkov ktorích zbožnosť a ich žité kresťanstvo spojené so stretávaním sa pri Božom slove, spievaním nábožných piesní, každodennou modlitbou. Pravdou je aj to že v evanjelických dedinách sa večer spoza okien ozýval spev piesní z tranoscia a spevníka. To bol ich život a príklad pre nás ako jednotlivcov aj ako cirkev. Oni sa osvedčili ako Božie deti. Otázka je čo my kresťania a cirkev. Dnes po dedinách spev počuť iba keď ideme okolo početných pohostinských zariadení ktoré aj napriek kríze dobre prosperujú. Jeden brat sa vyjadril že sláva a zbožnosť našich zborov leží už na možno pekných cintorínoch. Radi si pripomíname minulosť ktorou sa hrdíme. Oslavujeme, odhaľujeme, spomíname, opravujeme, maľujeme, fotografujeme, vydávame kalendáre o minulosti akoby sme si tým ospravedlňovali našu málo činnú prítomnosť. Silou mocou sa chceme stať Božími vnukmi. Ale tak to asi nefunguje, Boh vnukov nemá má iba deti. Počet budeme vydávať z toho čo sme my, ja, robili a ako sme žili, nie z toho akých máme významných predkov. Korene akokolľvek pevné a dobré nie je vidieť. Sú v zemi. Vidno je kmeň ratolesti,a ovocie. Je ho vidieť?! Pri výsledkov sčítania áno? Nebolo by lepšie venovať sa viac prítomnosti, a príprave seba a našich detí na budúcnosť? Je to dôležitejšie ako pekný kostol, nová fara, zaujímavý vokátor a iné oku a duši lahodiace benefity.
prečo sa evanjelici, zovšeobecnene príslušníci akejkoľvek náboženskej denominácie nesčítajú sami, v rámci svojich cirkevno-organizačných štruktúr ?
takéto sčítania (alebo výročné štatistiky) by boli pravdivejšie, presnejšie, a potom by sa mohlo číslami lepšie operovať
pokiaľ ma pamäť neklame, tak na evanjelických farách by mali byť evidenčné kartičky členov, a tie by sa každé obdobia posčítavali a bolo by
najlepšie by tento systém prešiel vtedy, ak by štátne peniaze pre cirkvi išli aj na základe počtu registrovaných členov tej-onej štátom uznanej náboženskej skupiny
1/ evanjelici sa sčitujú aj sami. Lenže nie všetci evanjelici, najmä v mestách majú cirkevnú príslušnosť v mieste bydliska. Nie všetci z rôznych dôvodov chcú byť evidovaní v zboroch. (Podobne je to aj u iných kresťanov)
2/ Takéto štatistiky hovoria skôr o tých aktívnejších. Najmä v mestách a v diaspore je temer nemožné evidovať tých, ktorí pracujú alebo aj študujú dlhdobejšie v zehraničí, hoci len napr. Čechách. Tých, čo nechcú, alebo nevidia dôvod, aby vôbec boli evidovaní v kartotékach a pod.
3/ je rôzny spôsob evidencie v zboroch
4/ príspevok od štátu sa aj delí podľa počtu štátom evidovaných členov, pokiaľ ho tá-ktorá cirkev, alebo náb.spoločnsoť chce.
chýbala nám dobre cielená informačná kampaň. nemyslím si, že je evanjelikov menej. proste sa v sčítaní neprihlásili a preto je to škoda.
je menej
resp.: Kto je to evanjelik? (to je dobrý názov na dobrú konferenciu)
dáme konferenciu ? 🙂