Rád by som do akademickej debaty prispel praktickými skúsenosťami so skupinkami.
1: V zbore veľmi aktívne pôsobila mládež. Pripravovali akcie, viedli besedku, dorast, pomáhali, kde sa dalo. A to aj finančne. Kto chcel, dával desiatky a tak sa stalo, že mali rozpočet nie o moc menší, než daný cirkevný zbor. Zbor, okrem vianočných balíčkov pre deti, neprispieval na besiedku ani na dorast a už vôbec nie na mládež, čo mi pripadalo dosť bizardné. Naopak, ročne mládež prispievala na cirkevný zbor sumami rádovo v 10-tisícoch vtedajších korún.
Mali aj skupinky. Študovali Božie slovo, modlili sa, tvorili. Áno, boli tam aj vieroučné problémy, najmä s krstom detí. Ale bral som to tak, že debaty o krste sa tiahnu storočiami a názory sa utvárajú postupne. Mne samému to pomohlo, lebo som musel študovať a argumentovať zrozumiteľným spôsobom. A tak som hľadal biblické, vieroučné argumenty a prirovnania. Postupne som si to sformuloval a nedávno, keď sa ma evanjelička, moja známa a čerstvá mamička z Čiech, zneistená, či má dať svoje dieťa pokrstiť alebo nie, pýtala na názor, tak to pochopila na prvý pokus. Keď som sa neskôr stretol s jej mamkou, ďakovala mi s tým, že dcéra jej povedala, ako som jej to vysvetlil a že tak zrozumiteľne to ešte nepočula, a že dcéra dala dieťa pokrstiť, z čoho sa veľmi teší. Ja sa teším tiež.
Názory sa formujú. Nečakal som, že dieťa hneď po narodení bude mať jasno vo všetkých otázkach viery. V konfirmačnom veku väčšinou riešia iné veci, ako krst detí. Jednoducho, ľudia väčšinou riešia veci až vtedy, keď sú priamo konfrontovaní s daným problémom. A tak aj krst mladých zaujal v určitom čase, vtedy sa ním začali zaoberať a hľadať odpovede. Ak by som šiel proti nim, stratil by som ich a prišiel o možnosť prispieť k ich formovaniu – a to je predsa úlohou farárov a presbyterov – biblicky a teologicky a najmä zrozumiteľne vysvetliť záležitosti viery. Navyše, keď som sa na to pozrel, pozitíva práce mladých v zbore ďaleko prevyšovali negatívum vieroučnej neistoty, a to najmä preto, že hľadali a boli otvorení rôznym odpovediam.
S tými, ktorí mali iný názor na krst, som sa dohodol, že o krste nebudú viesť debaty. Ak sa ich niekto spýta na ich osobný názor, tak v poriadku, ale s tým, že spomenú, že oficiálny názor cirkvi je iný a vysvetlí im ho farár. Áno, občas sa vyskytli bežné „prevádzkové“ problémy. Ale vždy sme ich spolu vydiskutovali a vyriešili. Takto to fungovalo mnoho rokov (predo mnou aj po mne, spolu cca 10 rokov). Mládežníci pôsobili na mestskej aj seniorátnej úrovni a boli veľkým prínosom. Spomínam na to ako na skvelú skúsenosť a dodnes som s tými ľuďmi v kontakte.
Väčšina týchto mladých je dnes mimo ECAV. Kolega, za ktorého pôsobenia odišli z ECAV, má na celú vec asi iný pohľad. Faktom je, že z rôznych strán boli rôzne tlaky, až si mladí povedali, že ich poslaním nie je zápasiť s vlastnými, ale privádzať ľudí ku Kristovi a tak odišli. Do CB. Teda nie ku jehovistom, ani charizmatikom.
2: Iný zbor. Mládežníci majú svoje skupinky. Nie všetci tam chodia, ale kto chce, príde. Študujú Božie slovo, modlia sa, hrajú sa, debatujú, vymýšľajú. Aktívne pôsobia v zbore aj mimo zboru. Vlastne, žiadna akcia sa bez nich nezaobíde. Robia mládežnícke bohoslužby, víkendovky pre konfirmandov, výlety pre deti, programy, upratujú faru, brigádujú. Nedávno v zbore začali službu pre manželské páry. Mladí navarili večeru, obslúžili, pomohli s programom, strážili deti. Je to všetko bez problémov? Nie je. Ale isté je, že mladí sú veľkým prínosom a pomocou pre cirkevný zbor. Mnohé nápady vznikajú práve na skupinkách.
3: Keď som bol v zahraničí, v evanjelickom zbore sme mali mužskú skupinku. Stretávali sme sa väčšinou bez miestneho farára, v garáži (!) jedného z členov. Skupinku viedol jeden z presbyterov. Preberali sme knihu Prísloví a bolo to vynikajúce a obohacujúce. Boli to chlapi z rôznych kontextov, s rôznou históriou, skúsenosťami. Ich reflexie na Božie slovo boli často šokujúce v tom najlepšom zmysle slova. Dodnes na to v dobrom spomínam.
4: Doteraz osobne chodím na skupinku. Stretávame sa cca každý 2. týždeň v sobotu ráno v jednej bratislavskej kaviarni. Už sme prečítali pár kníh. Momentálne čítame Ak chceš chodiť po vode, musíš vystúpiť z lode od Johna Ortberga. V preklade ju u nás vydalo EVS. Patrím medzi najmladších členov, všetko sú to starší, skúsení a životom ostrieľaní páni. Ak na víkend ostávam v Bratislave, v žiadnom prípade si skupinku nenechám ujsť. Všetci sú aktívni v evanjelickej cirkvi. A tieto stretnutia sú pre mňa vždy veľkým povzbudením.
Moje osobné skúsenosti mi hovoria, že skupinky môžu byť veľkým prínosom pre ECAV, ktorej záujmy som pri ordinácii sľuboval brániť a o blaho a rozkvek ktorej som sľuboval pracovať. Môže sa stať, že niektorí ľudia, či celé skupinky odídu zo zboru a z ECAV? Určite áno. Aby som nezaostával za predsedom VV, tiež uvediem výsledky jedného prieskumu – prieskum z Izraela vykonaný na vzorke 12 členov jednej skupinky dokonca ukazuje, že 8,3% malo samovražebné sklony (z nich celých 100% samovraždu aj úspešne spáchalo), 8,3% malo sklony k zrade, 8,3% zaprelo Krista, vyše 16% bolo agresívnych a neváhali by vypáliť celú dedinu a keď prišiel vážnejší problém, tak 100% členov skupinky pustilo do gatí a zdrhlo. No hlbšia analýza ukazuje, že napriek tomu malo zmysel venovať sa členom skupinky a nevyhnať ich.
Len dúfam, že tento postoj proti „skupinkám“ nehovorí: Milí mladí luterásnki priatelia, môžete sa stretávať a v pohode fajčite, bite sa, chlascite, bezuzdne sexujte – ale hlavne, prosíme vás, keď sa takto ako partia stretnete, v žiadnom prípade sa nemodlite, nečítajte Písmo a nediskutujte o Bohu, lebo to je podozrivé, neluteránske a sektárske.
Preto som presvedčený, že ohováranie a agresívny boj proti mladým len preto, že v slobodnej spoločnosti, kde je právo zhromažďovania ústavným právom, sa stretávajú pri Božom slove a modlitbách na skupinkách, je proti záujmom cirkvi. Ak týchto ľudí vyženieme z ECAV, tak nebude koho vychovávať a viesť „ku Kristovi a evanjelickej zbožnosti“. Navyše prídeme o množstvo aktívnych pracovníkov. A to všetko pre vlastné grobianstvo, keď sme im za ich službu nepoďakovali, ale naopak, odmenili sme sa im démonizovaním, klamaním a ohováraním. Preto dúfam, že mladí nečítajú EPST a nebudú tak musieť byť zbytočne znechutení a nebudú uvažovať o odchode zo zboru a cirkvi. Lebo predpokladám, že ak by odišli, naši militanti by k nám hrdo prišli s otázkou: Vidíte, nehovorili sme vám to?, a nemali ani toľko sebareflexie, žeby si priznali – konali sme proti záujmom ECAV a vyhnali sme ich.
Keďže dokazujete, že skutočne "nemáte ani kúsok sebareflexie" a ochoty priznať si vlastné chyby a zlyhania, bolo by Vám treba otvoriť oči… Vy sa chcete dokonca chváliť tým, že ste vyučovali a viedli skupinku, z ktorej všetci nakoniec odišli do cirkvi bratskej! Tento scenár sa opakuje znovu a znovu: najkôr opustenie a spochybňovanie učenia ecav, samochvála vlastných skutkov ktoré zblízka vdené sú bulbinou, a napokon dokonaná zrada vlastného domu!
Mali by ste napísať, čo v skutočnsoti v tej kaviarni študujete – ruku na srdce: sú to knižky, alebo tie pekné servírky? /Len pozor, aby sa tam nejakú neobrátili…/
Štatistické údaje o počte zasamovraždených zo skupiniek sú zavádzajúce. Sklony k zrade však majú všetci, už preto sú v skupinke, napokon zaprú aj Krista, pustia do gatí sa zdrhnú.To sedí.
Ani Vás nikto nevyhnal. V Martine sa podobná skupinke nedávno dala nanovo pokrstiť a pán farárko je preložený do Bratilslavy. Vy by ste však mali ísť do Hája, aby vám dohovoril tamojší emeritný biskup, ktorý má právo a povinnosť dať vám poza uši a pekne nakopať do tej časti chrbáta, ktorá sa už prestáva slušne nazývať. Skupinkovému strýčkovi v Bratislave je to zrejme jedno a v kostole Vás nepostráda. ( A ja sprostá, som Vám chcela navrhnúť manželstvo… )
Tamara taraz ste sa vytocila vy:-) Spominate aj Martin. Takze skupinky nie su pricinou vsetkeho zleho, ked sa dobre vedu a reguluju su velkym prinosom. Jednoducho podporuju aktivitu, ludia sa mozu osobne zdielat a rast. Myslim ze kazdemu je to jasne kto je trochu z praxe. No ale k situacii v MT. V Mt za posobenie JBHrobona boli prisne strazene vieroucne veci to je aj do dnes za M.Kubika a predtym za J.Hrobona. Biblicka skola ta vierouka dba este viac vsak vydala kopec publikacii v tomto duchu. Boli aj su problemy ale martinsky zbor vzdy mal moznost rast a byt zivym aj vdaka skupinkam mladych, zien rucnych prac, rodin, biblickych hodin atp. Napriek tomu v 90 rokoch odisla skupina 6 mladenikov k charizmatikov, nedavno tiez nejaky odisli k apostolskym. Ako je to mozne ze z takeho ziveho zboru a to nemyslim ironicky odisli ludia. Proste trh duchovny je otvoreny. Mozno niekto povie martincania by mali vsetko zakazat a regulovat aby im nikto neodchadzal, obavam sa ze vtedy by odisli este viac. Proste ludia budu odchadzat stale. Nastastie aj prichadzaju aj z inych cirkvi napr. rimsko kaltolickej. Nasou ulohou je im ponuknut take duchovne obzivenie aby nemali dovod. Problem je niekde inde a to V NAS dokial nam to nedojde stale bude niekto iny navine.
1. to co je to ze "trh duchovny" je otvoreny? co tym myslite?
2. nevidite rozdiel medzi "zien rucnych prac" a skupinkou "veriacejsich od veriacich"?
3. a co je to ten "moznost rast a byt zivym vdaka skupinkam mladym"?
4. ake publikacie vydala biblicka skola vieroucne?
1, proste na nete, v diskusii hoc kde na ulici, pozvanka na evanjelizaciu je vsade okolo nas. ludia hladaju porovnavaju, skumaju. To je normalne a zdrave. Halooo komunizmus uz skoncil….
2, nie nevidim. skupinka rucnych prac je o spolocenstve, spolocnej sluzbe, modlitbach a BS pri caji. dalsia o vyklade Pisma fararom, presbyterom a naslednou diskusiou, dalsia o anonimnych alkoholikoch, dalsia modlitebna, dalsia o studium napr. biblickeho listu atp
3, no a potom clovek duchovne rastie, ziskava osobne priatelstva, najlepsie pri spolocnosm studiu Pisama, vylete, ci brigade aj to je skupinka. Skupinky su nastroj ako hlbsie rast to ale neznamena kto si ziadnu neosvojil ze nerastie. Neviem co na to nie je pochopitelne
4, Takmer vsetky tieto (Velky Katechizmus, Knihy o Lutherovi, konformacna prirucka, priprava na dielo sluzby atp. sluzia na podporu evanjelickej identity. Pozri http://www.bsmt.sk/?menu=071&content=116
Milá Tamara, kým ideš písať svoj príspevok, najprv si prečítaj pozorne ten príspevok, na ktorý reaguješ. Lebo podobným jednaním sa už dosť naubližovalo nielen vo svete, ale aj v cirkvi.
Milá Tamara, aha, vlastne len Tamara. Áno, mali sme skupinky a nie, ja som ich neviedol, bol som účastník. Áno, odišli do CB, ale až v čase 3. farára po mne. Tieto skupinky existovali už aj predo mnou. Takže, v rámci sebareflexie, určite si v žiadnom prípade nechcem pripisovať zásluhy za odchod týchto ľudí (s rodinami) z ECAV. Túto česť vďačne prenechám iným. Mne je totiž ľúto, že odišli a s nimi celé rodiny a možno časť generácie.
Potenciálnu ponuku na manželstvo si veľmi vážim. No dovolím si odmietnuť. Zjavne by to nefungovalo.
Proti vášmu sebaohodnoteniu v zátvorke nebudem namietať. Každopádne, keď tak pozerám, rada chŕlite oheň a síru, žiaden konštruktívny a vecný príspevok som od vás ešte nevidel, len hlúpe podrypovanie. Chlapi majú takéto reči zvyčajne v krčme po pár pivách s rumom. Neviem, ako to majú ženy, nikdy so nikoho ako vy nestretol, a dúfam, že ani nestretnem. Ak sa takto správate úplne triezva, je mi vás ľúto. Ak by ste potrebovali kontakt na odborníka, popýtam sa, určite nájdeme niekoho, kto vám pomôže. Keďže však neuznávate skupinky, zrejme to budú verejné terapie. Dúfam, že mi dáte vedieť, rád sa vašej terapie zúčastním, aby som vás takto podporil.
Toto berte ako 2 odpovede v jednej – teda prvú a poslednú na takéto výlevy. Každopádne, až raz napíšete niečo normálne, dajte mi vedieť, rád si to prečítam.
Zároveň, zjavne vás moje názory rozrušujú. Je veľká pravdepodobnosť, že to tak bude aj naďalej. Preto, pre vaše vlastné dobro a zlepšenie psychického zdravia, nečítajte moje príspevky (dúfam, že v slobodnej krajine vás k tomu nikto nenúti). Prajem skoré uzdravenie!
Milý, vlastne nie milý- prosto Pán farár Mišina. Ak by ste čítali pozorne, žiadna ponuka sa neudiala a preto je predčasné, aby ste si niečo v tomto zmysle niečo vážili, alebo namýšľali. Nevravím- máte pekné vlasy a úsmev, ale už sa to nedá povedať o vašich príspevkoch. ďakujem za ponuku na kontak ku odborníkom, zrejme myslíte alkoholizmus. Ak sa takej či onakej terapie sám rád zúčasntíte, nedbám, majte si svoje skupinky.
Obchádzate však inú vec. Odporúčam Vám opäť ísť do Hája. Aby Váš pán otecko, ako biskup a činný farár ocenil kvalitu vašich príspevkov, na ktoré ste taký hrdý. Aj on bol a ešte je zodpovedný za cirkev, za mládež a jej vedenie. Ide mi o to, aby Vám on vysvetlil , čo je to zodpovednaoť za celú cirkev, aj za SEM, za mladých, aj starých. Vy ako dudok nakladáte sústavne do vlasntého hniezda . Chováte sa ako nevyhovaný fagan. Je mi vás ľúto, že ste osobne sklamaný a hlboko frustrovaný, ale nemali by ste písať o "arogancii o agresívnom boji, o démonizovaníí iných, klamaní a ohovární" – keď sám práve toto robíte.
Vy tu verejne vyjadrujete svoju túžbu – dúfam, že mládež nečíta Evanjelický posol! – Je to nanajvýš zaujímavé! Veď práve tam ktosi / podľa mňa by to redakcia mala skracovať/ píše o skupinkách pomerne fundovane. Možno by ste to napísali fundovanejšie – chválili ste sa že ste vyštudovaný skupinár. Ale EPST nepíše len skupinkách , ale aj o práci s deťmi a mládežou v cirkevných zboroch napríklad. Vy ste na inom mieste napísali, že Posol nečítate. Tým dokazujete, že ste nafúkaný ignorant a urážate svoju duchovnú mamičku- ecav..
Že som neni najmúdrejšia, to mi ja naša pani farárka hovorí, aby som nevypisovala na internet, ale svoju cirkev mám celkom rada.
Opakovane píšete, že najdôležitešia je spoločná vízia. My sme s ana mládeži zhodli, že víziou má byť: Jedna viera, jeden krst, Jeden Pán. – Ak si skupinky nárokujú- zrejme podľa ústavy, ktorú rád citujete -slobodu mať svoju vlastnú akúkoľvek vieru, a oosbné názory o krste povyšovať nad spoločnú vieru, – je ot cesta do pekla, ako sa to ukázalo aj v prípade všaj skupinyk,a alebo tých martinských skupinike, či ktorýchkoľvek iných. Nič proti baptistom napríklad, ale odtiaľ-potiaľ.
AHoJe aj ostatní moji nápadníci.
Pri tej statistike skupinky, ktoru uvadza Daniel, je asi vhodne si vsimnut miesto (Izrael) a pocet (12). Nic Vam to nepripomina, pani Tamara?
Milý brat Daniel, skupinky sú dôležitá súčasť cirkvi, napokon nielen cirkvi, samozrejme. Mám ale dojem, že v našom prostredí opäť došlo k pomýleniu si pojmov. Kým niekto upozorňuje na nebezpečenstvo skupinkového hnutia (Marván z biblickej školy Apoštolskej cirkvi v českom Kolíne, ktorého mnohostranovú štúdiu uverejňujú v našom Evanjelickom posli spod Tatier), iný už len čo začuje meno "skupinka", nastraží uši a vidí diabla s menom Diabolos charismatikos (len si to neprekladaj z gréčtiny, lebo to bude diwokee a teologicky … no povedzme divné).
Marvánova štúdia – celá sa dá zohnať nielen trpezlivým čakaním na vydanie v Posli, ale aj na webe (Francova stránka) – končí práve upozornením na potrebu skupiniek v cirkvi, bez ktorých cirkev nie je riadne cirkvou (necitujem ho), ale treba byť opatrný pred skupinkovým hnutím, ako ho opisuje Marván. (Som zvedavý, ako ten záver uverejní náš EP.)
Alebo zas, čo v kontexte našej cirkvi je skupinkové hnutie? Už to, že v zbore máme skupinku 35 presbyterov, je nebezpečné? Alebo že máme v cirkvi malú (alebo milú?) skupinku biskupov? V tomto mätení pojmov je riaden chaos (autor: Diabolos charismatikos …) a škodí to cirkvi. Permanentne – viďme napr. Augsburg 1999 a rozdiel v pojmoch v ecav a rkc…
Adelfos, dáš sem link na tie články? Vďaka.
http://www.apologet.cz/?q=articles/category/32-skupinkove-hnuti/id/27-skupinkovy-sbor
Ja by som tiez bol za skupinky, keby ich viedol iba Jezis Kristus. Lenze Jezis nebol nedouk teologicky, nehladal ludsku slavu a zelal si "jeden ovcinec". To je cirkev. Jezis chce jednu "skupinku" nie dve, tri. a tiez nechce dvojrychlostnu cirkev.
Skupinky v ramci su prospesne, ked sa nakoniec vsetky stretnu na rovnakej urovni v jednom strede – pri Jezisovych nohach. Inak su od diabla "diabolos" ten co trha.
Kristus určite chce jednu cirkev a On ju aj má jednu – to len my sa delíme. Ako hovorí Pavol – telo je len jedno, no má viacero orgánov/údov. Pavol hovorí, že jednotlivé časti sa nemajú vadiť, ale spoločne slúžiť telu-cirkvi. Myslím, že to, čo jednotlivé časti spája, je spoločná vízia. Preto som presvedčený, že vízia je tak dôležitá a jej absencia je katastrofická. Ak jednotlivé skupin(k)y v zbore pracujú pre zbor, tak ide o veľmi efektívnu službu. Na druhej strane je fakt, že ak dané skupin(k)y proti sebe bojujú, ide o veľmi efektívnu deštrukciu.
Milý brat Daniel, s tvojim článkom nemožno nesúhlasiť. Myslím, že si udrel na tú správnu strunu, ktorej sa mnohí pre pokoj radšej vyhýbajú. Ale je to tak. Naša milá ECAV je ako živá studňa pre iné spoločenstvá a cirkvi, ktoré si z nej zadarmo , bez námahy čerpajú vodu. Musím úplne súhlasiť s tvojim postojom čo sa tejto problematiky týka. U nás je také porekadlo: ,,Čo jeden somár pokazí, to je aj sto múdrim ťažko naprávať. „ Sú farári, ale aj iný pracovníci v cirkvi, ktorí sa môžu potrhať aby zbor fungoval, aby bol živý a aby sme boli božou rodinou. Potom príde iný, ukážkovo predpisový a ukážkovo lenivý v práci na vinici ..a je po všetkom..živosť odchádza..prichádza tá hrozná uniformnosť a prázdnota- duchovná a časom aj telesná…zbavili sa ratolestí, ktoré mali donášať úrodu..
Pekne si napísal, že poslaním tých ľudí nebolo zápasiť z vlastnými, ale privádzať ľudí k Bohu. Tak to robia v inom spoločenstve . A nikto nič nepovie, akoby nikomu v zbore nechýbali. Už nezavadzajú a nenútia nielen svojho duchovného ale aj svojich spolubratov v zbore niečo robiť. ..
Prosím o Ducha Svätého pre našu cirkev, jej pracovníkov a modlím sa aj za potrebné oživenie, teda za zmenu ktorá musí časom prísť ak chceme prežiť. Len aby nebolo neskoro. Viem, že sú aj u nás prebudení farári, živé skupinky a tak aj živé zbory, hoci neraz ťažko skúšané od svojich vlastných.
Daniel , čo by si ty navrhoval (ak smiem tykať) k oživeniu cirkvi?
Ak sa mozem aj ja vyjadrit… k oziveniu cirkvi sa nam treba zacat viac modlit a cinit pokanie (Mt 3:2) mozno systematicky, pravidelne v poslusnosti a vytrvalosti, tam kde sa dvaja stretnu a zhodnu sa na zemi, prosia vo vytrvalosti Boha, tak sa im dostane. (Mt 18:19) Prosit za jednotu Ducha v cirkvi. Mna to castokrat fascinuje,predstavte si ake brutalne veci nam Pan Boh zaslubuje a chysta,.. my si ani nevieme predstavit! :)) velmi vas povzbudzujem, aby ste sa stretavali v zboroch na modlitbach za seba a za zbor, aj s vedenim zboru,… nie len ako formalitka, ale naozaj s ocakavanim na velke veci, ktore nam Boh pripravil.
Je mi luto, ze mnohi mladi z ECAV odchadzaju… Ale kazdy z nas potrebuje nacerpat, zijeme vo svete, v hriesnom tele, v uplnej spine a je to tazke. V rozlicnych zboroch je rozlicna situacia, potrebujeme sa obnovovat v Kristu kazdy den, inak sme mrtvi… Sme individualny, kazdemu vyhovuje iny styl a iny system, kazdy potrebujeme vo svojom duchovnom raste pocut nieco ine… Ak hladame, co nam chce Boh hovorit, tak nam to da poznat… Ja vam ale poviem aku mam ja situaciu. U nas v zbore vsetci mladi odisli, ja som asi jedina vo svojom veku (20), ktora tam som. potom vela deti, zo pat mladych rodin a starci. Ked ma farar kazen, je super Bozim nastrojom pre vsetkych… ale odkial sa mam prakticky naucit veci, ktore ja potrebujem pocut a riesit? Napr. ze kde su hranice v partnerskom vztahu, ako zvladat tlaky v skole s vierou, ako obstat pred hriechom medzi kamaratmi, ktorych mam rada a obcas ich rada vidim, ale nemozem s nimi chodit von, lebo ziju vo svete… A to ja o tom dokazem otvorene rozpravat! Ale kolki mladi by to potrebovali pocut a nemozu, hladaju vselico ine, su evanjelici, ale su vlastne sami v zbore, a nedokazu o svojich potrebach rozpravat?? Kazdy z nas je jedinecny a Pan Boh vie preco:) Nemozme sa ale hnevat, ked mladi odchadzaju tam, kde im povedia to, co potrebuju pocut… napr. Mna tiez obcas mrzi, ze sa v kostole nemozem postavit cez pesnicku a zacat spievat Bohu a modlit sa, ked ostatni spievaju… Ale zaroven viem, ze potrebujem nacerpat odniekial, potrebujem pocut nazory a svedectva starsich, ktore sa v nasich zboroch nehovoria… prave natoto vzdy boli studijne skupinky, ktore sa zameriavali na danu vekovu kategoriu… ja napr. viem, ze mam byt a sluzit v ecav, ale viem, ze musim nacerpat, a to nielen z kazni (ktore su dolezite) ale aj praktickych rad do zivota a preto sa stretavam s mladymi aj s inych zborov a spolocenstiev a spolocne sa s nimi zdielam.. je vsak smutne, ze som dlho riesila otazku, ci je normalne sluzit v ecav a pritom cerpat niekde inde… este ze mam toho najlepsieho Manazera a Radcu, ktory ma VSETKO v rukach… no sme ini, a nie kazdy to vidi takto… mladi su z toho smutni, a odchadzaju…
Milá Ewinka- aj starí sú smutní … Na dve- tri veci z Vášho príspevku budem reagovať, ale v novom blogu. Prvá: aké brutálne veci nám Pán Boh chystá a druhá :- že sa v kostole nemôžeš postaviť cez pesničku a začať spievať Bohu a modliť sa, keď ostatní spievajú. Maj sa dobre.
Kantor, na oživenie cirkvi neexistuje jeden recept, hoci niektorí si to neochvejne myslia. Preto je dôležitá svedomitá práca farárov v jednotlivých zboroch a osobne s konkrétnymi ľuďmi. Jedno je však zrejmé – cirkev najlepšie fungovala pod tlakom. Za komančov sme nemali problém spolupracovať s ktoroukoľvek kresťanskou cirkvou. Je paradoxné, že teraz, keď môžeme slobodne zvestovať evanjelium a vykonávať pastorálnu činnosť, tak my svojou energiou mrháme na boj proti bývalým spojencom.
Ale ono to príde a preto si myslím, že ECAV si aj touto kauzou, aj likvidáciou RoS podpiľuje pod sebou konár. Skôr či neskôr dôjde ku samofinancovaniu cirkvi (čo prinesie tlak, ktorého sa už teraz desíme) a potom aj vedúcim bude záležať na tom, aby mali aktívne ovečky a stanú sa chápavejšími a prestanú vyháňať mladých a mladé rodiny (a teda celé generácie) z cirkvi. Zrazu ješitnosť pôjde bokom a bude sa trúbiť do boja. A TCK so svojimi skúsenosťami nám ešte príde vhod. A ak nie, tak naozaj vzniknú ziatiaľ neexistujúce vlastné programy na výchovu mládeže a rodín. Inak nebude mať kto zaplatiť prevádzku vily, ani cestovné, či občerstvenie súčasnému inkvizítorovi. Už teraz sú tlaky, aby zbory na GBU odvádzali celý finančný príspevok – bez ohľadu, koľko členov zboru zaplatí a koľko nezaplatí cirkevný príspevok. Dúfam, že takéto niečo nikdy neprejde. Nech tí hore jasne vidia a cítia, že dole niečo nehrá. Žaba je už v hrnci. Len dúfam, že sa spamätáme skôr, než bude neskoro.
Aj preto treba ísť voliť a hlavne nevoliť Fica. Ak bude zvolený komunista Fico, tak na samofinancovanie si počkáme. Veď predsa Fico nebude meniť múdre rozhodnutie svojich červených bratov. On dobre vie, aké veľké pozitíva pre neho má financovanie cirkvi štátom a takto ju ovládať. On vie, že tých pár drobných, čo cirkvi dá, sa mu mnohonásobne vráti.
Do nasej charizmatickej skupinky chodila cela skupinka mladych evanjelikov. Fungovali sme uplne normalne, ba dokonca tam chodila aj skupinka katolikov.
Evanjelici si casom rozbehli v zbore mladez, prestali k nam chodit. Funguju tam uplne normalne, tak v dobrom sme o nich hovorili, ze skutocne plati, ze su „luterani ako repa“.
Myslim, ze vy, bratia v ECAV, mate mnoho zbytocnych fobii. Ja som mal skusenost, ze ak je niekto presvdceny evanjelik, moze chodit aj medzi charizmatikov, a svoju cirkev neopusti.
hej, vizia. len moja osobna skusenosti so "skupinkovanim" sa v ecav je negativna – rozbijanie, uzatvaranie sa do seba, povysovanie seba a skryte alebo verejne ponizovanie ostatnych – co chodia iba "na mrtve bohosluzby", odchody z mladezi, ignoracia hlavnych bohosluzieb, ustanovenych duspastierov, pobludenie v uceni. co vedie k druhym krstom, rozvratu ucenia, odchodom z cirkvi, rozkolu, osamostatnovaniu sa a sektarstvu. Preto som velmi skepticky, ked niekto zacne propagovat "skupinky" ako riesenie problemov. Jezi sa mi srst na chrbte ked pocujem slovo "skupinky".
Naopak, mam aj pozitivnu skusenost so skupinami, nie vsak v slovenskej ecav: skupiny v zmysle nie "skupinky" ale v zmysle pracovne skupiny alebo zaujmove skupiny – aktivni seniori, biblicky kruzok, mladi dospeli, detsky pevecky kruzok, gospelova skupina, mozu byt idealnym sposobom ako zapojit cirkevnikov do vacsej resp. ich oblubenej aktivity, pricom je potrebne zachovat jednotu vierouky a pracovat pre dobro celeho zboru.
Jednoduchy lakmusovy test pre mna je ci sa vsetci dokazu stretnut resp. dohodnut na hlavnych bohosluzbach v nedelu v kostole. Druhy test je ci slovo A zaroven sviatosti zostavaju dva zakladne znaky zivej cirkvi – pre vsetkych a pre vsetky skupiny.
v tejto podobe je výborný, funkčný a nutný. Slavo- ty si hlavička ! Môžem prísť do tvojej skupinky?
ahoj tamara, ďakujem. môžeš jasné, len to prosím nevolajme skupinka.
Dano, tesim sa, ze si to takto pomenoval, suhlasim a viem o com hovoris. Ja to ale vnimam tak, ze sa nam treba viac modlit a prosit o jednotu v zboroch a cirkvi. Casto krat (nie vsak vzdy) hovorime o tych istych veciach, ale pomenujeme ich rozlicnymi slovami, a uz je tu problem a skandal – a prave toto si ten zly velmi lahko pouziva a vznikaju roztrzky… Castokrat mame v tomto zaslepene oci… a nevieme sa dostat z tohto kruhu. Skupinky v zboroch vzdy boli a boli dobrymi (ja som to pomenovala skupinkou, ini by to pomenoval stretnutim mladeze alebo dorastu, alebo biblickou hodinou…). Biblicka hodina rozruch nevyvola, ale skupinka uz ano… JEJDA, sak sa MODLIME, mame posledne dni a toto tu riesime!… mam pocit, ze nevidime (aj ja mnohokrat), ake diabol vyuziva praktiky, a my to riesime namiesto toho aby sme sa viac modlili a prosili o jednotu.. jednotnu viziu, ako hovoris… tak sa pome modlit a zabalme to tu. 🙂
Moja osobna skusenost s roznymi druhmi malych skupin je vacsinovo pozitivna. Takze sa pridavam na stranu pro-skupinkovu. To vsak neznamena, ze mozme pausalizovat – ani v pozitivnom, ani v negativnom zmysle, lebo kazdu skupinu tvoria konkretni ludia – a to, aka skupinka sa vytvori a kam smeruje, to zalezi od jej clenov. Ano, clenovia nasich skupiniek su zacleneni aj v roznych sluzobnych timoch a stretaju sa spolocne na sluzbach BOzich – so VSETKYMI generaciami. A veduci skupiniek maju poverenie od zboru. A ked su problemy, otazky, neistoty, tak sa stretneme, hovorime o tom a to riesime. A ze niektori odidu? Aj to sa moze stat, aj u nas, (este sa nstalo), ale zijeme v slobodnej krajine. Mna viac trapi, ze po konfirmacii odchadzaju mladi kazdorocne prec od cirkvi ako to, ze niekolki jednotlivci su nakoniec stastnejsi v inej cirkvi. Niektori odhcadzaju, ini prichadzaju. Nic, co urobime, nemoze zabezpecit, aby neiktori neodisli. Ale zneuzitie nevylucuje aj dobre pouzitie. A k clankom pana Marvana sa skoda vyjadrovat, akosi stale neviem, odkial a kam smeruje. Praca s malymi skupinkami nie je to iste, ako nejake pobludene skupinkove hnutie, ktore sa mi vsak doteraz nepodarilo identifikovat. A nakoniec, aby som nekopil reci, v Pisme sa jasne pise:
Skutky 2:46 deň čo deň zotrvávali jednomyseľne v chráme, lámali chlieb po domoch a prijímali pokrm s plesajúcim a úprimným srdcom,
Skutky 5:42 Ale neprestali deň čo deň učiť v chráme a po domoch a zvestovať evanjelium Krista Ježiša.
Skutky 8:3 Ale Saul nivočil cirkev, chodil po domoch, lapal mužov a ženy a vrhal ich do väzenia. – Aha, zo Saula, nicitela skupiniek sa stal neskor ich propagator 😉 Ale jasne, ze neslo o skupinky, islo o vieru krestanov, a stretnutia doma boli idealnym tercom.
Skutky 20:20 ako som nič užitočné nezamlčal, keď som vám kázal a vás verejne aj po domoch vyučoval;
A ak niekomu vadi to slovo "skupinka", tak ho nahradme inym… akym? Team, bunka, druzinka, stretko…. vsetky tieto sa pouzivaju, ale skupinka ci mala skupina je asi najneutralnejsie a najpriliehavejsie.
Môj postreh k článku:
Mladí ľudia sa stretávajú, chcú to mať otvorené, moderné, aby sa cítili dobre, aby našli sebarealizáciu a uspokojenie. A keď to tak nie je, po nejakej – nie veľmi veľkej snahe, zbor opúšťajú a idú tam, kde to vyhovuje ich požiadavkám.
Vidím paralelu so súčasnou postmodernou dobou: zo všetkých strán ponuky na spokojný život, len si kúpiť to a to… a keď to nevyhovuje, odhodiť, vymeniť alebo si kúpiť lepšie, novšie.. Ale ako kresťania by sme myslím nemali zavádzať konzumné obchodné vzťahy do medziľudských vzťahov (napr. aj v manželstve je to často tak: nevyhovuje mi moja "stará" —> vymením ju…(((
Aby nedoslo k nepochopeniu – skupinky nie su domenou len mladych a teiz nemusia mat odstredive tendencie, ani to nemusi znamenat, ze ich clenovia chcu "inu liturgiu", je to jednoducho stretanie sa pri Biblii v osobnejsej rovine ako vo velkom zhromazdeni; a teiz je tam priestor pre diskusiu a dialog, otazky a hladanie co pri sluzbach Bozich, ktore maju viac-menej pevny ramec (co ma v danom kontexte zmysel), nie je mozne.
Jasné, aj ja chodím na stretnutia rodín, do spevokolu… a nie sú to len "mladí" ľudia.
Myslel som skupinky mladých ako boli opísané v článku.
So skupinkami má RKC dlhodobé skúsenosti. Nájdu sa aj defekty, ale napríklad skupinky, ktoré založili napr. sv. Benedikt, František, Dominik atď významne cirkev obohatili. Čo je celkom zaujímavé, platí pre nich exempcia – sú vyňatí z právomoci biskupa. Niekedy sa potom stáva, že sa diecézni kňazi a rehoľníci (tí aj medzi sebou) vnímajú navzájom ako konkurencia a prináša to problémy. Keďže je však tá ktorá forma rehoľného života schválená cirkvou, tak sa musia hľadať spôsoby, ako konflikty riešiť.
Marana tha!
Ludia o com tu diskutujete? Ved ECAV, to je sama skupinka: bibl. hodina, mladeze, dorasty, spevokol, stretnutie zien….atd. Navyse aj sama odporkyna "Tamara" priznala, ze bola na mladezi…ty kokso, tak vlastne aj ona je sektarka jedna skupinkova 🙂 Nuz aj ja sa priznavam: SOM SEKTAR, CHODIM NA SKUPINKU (a urcite mi tam uz nacisto vymili mozog, takze budem asi uleteny charizmatik)
Jezis mal skupinku, ucenici, Pavol a dalsi mali skupinky, len dnes v ECAV su skupinky demonizovane. Ja sa vobec nedivim, ze nielen mladi odchadzaju z ECAV – ved to je chore – ale ryba smrdi od hlavy a s takymto nasim "gorilim" vedenim cirkvi sa uz nicomu necudujem.
R.I.P. ECAV
mily Teo, podla mna sa diskutuje prave o tom ze treba rozlisovat co je uzitocne ako skupinka. tvoje pausalizovanie nema miesto. nemyslim, ze ECAV su demonizovane. to je iba tvoj dojem.
ty uz si tusim ecav v srdci pochoval, ked jej uz pises nahrobny kamen. zamysli sa nad sebou.
keď mu už kdesi – ako sám píše "mozog vymili".