Chanuka – židovské Vianoce?
Príležitostne sa tak hovorí, pretože sviatok Chanuka pripadá na 25.kisleva a tak na advent. Slávi sa so zvláštou radosťou ako “sviatok svetiel” a navonok to pripomína štyri sviece adventu. Tu však podobnosť končí. Chanuka je u Židov sviatok posvätenia chrámu.
V 1.knihe Makabejskej (4, 36- 61) o tom čítame:
”… (48) Vystavali svätyňu a vnútro chrámu a nádvoria posvätili. (49) Zhotovili nové posvätné nádoby, do svätyne vniesli svietnik, oltár na kadenie i stôl. (50) Na oltári spálili kadidlo a zapálili lampy na svietniku. Tie svietili v chráme. (51) Na stôl položili chleby a zavesili závesy. Tak vykonali celé dielo, ktoré mali vykonať. (52) Potom vstali zavčasu ráno dvadsiateho piateho dňa mesiace – to je kislev – v roku 148 (53) a podľa príkazu zákona priniesli obeť na novom oltári..” – (57) Priečelie chrámu vyzdobili zlatými vencami a malými štítmi. – (59 Júdas , jeho bratia a celý zbor Izraela sa uzniesli, že každoročne s radosťou a plesaním budú svätiť dni posvätenia oltára v týchto dobách, a to osem dní od dňa 25. mesiaca kislev.”
V 2.knihe Makabejskej (10, 1-9) sa podobne hovorí o tom, že po víťazstve nad nepriateľmi prišli Júda a jeho bratia s vojskom do Jeruzalema, aby očistili a nanovo posvätili zpustošený a zhanobený chrám. –
“ (2) Zničili oltáre, ktoré cudzinci nastavali na námestí, i modlárske háje. (3) Keď očistili chrám a vystavali iný oltár, vykresali oheň z kameňov, vzali tento oheň a po dvojročnej prestávke priniesli obete, i kadidlovú obeť. Zapálili lampy a uskutočnili predkladanie chlebov.” -(6) Plní radosti svätili osemdňový sviatok na spôsob sviatku stánkov, keď si pripomínali, ako nedávno sviatok stánkov museli prežiť na horách a ukrývajúc sa ako divá zver po jaskyniach. (7) Preto niesli brečtanové vence, ratolesti a palmové listy a spievali hymny Tomu, ktorý im umožnil, že mohli vykonať očistu Jeho miesta. (8) Za všeobecného súhlasu určili a prikázali, aby celý židovský národ kadoročne tieto dni svätil. (9) Tak sa skončilo to, čo súviselo s Antiochom, ktorý bol nazývaný Epifanésom”.
Od toho času slávia Židia tento sviatok s veľkou radosťou.
K významným rítom patrí roznášanie ozdobených palíc a listnatých vetiev za spevu piesní a zapaľovanie svetiel v každom dome. Každý deň sviatočného dňa sa pridávalo jedno svetlo. Pri tom sa používal osemramenný svietnik, nazývaný tiež svietnik chanuka.
Advent, Vianoce a chanuka teda spolu vôbec nesúvisia, i keď symboly používané k oslave sú podobné. Evanjelista Ján hovorí: ”Bolo však pravé svetlo, ktoré osvecuje každého človeka, prichádzajúceho na svet. Bolo vo svete a svet ním povstal, ale svet ho nepoznal. Do svojho vlastného prišiel, a jeho vlastní Ho neprijali . – Lebo zákon bol daný skrze Mojžiša, ale milosť a pravda stala sa skrze Ježiša Krista” .( J 1,9-11,17)
Ľ.Batka st.
Sice "Vianoce" a Chanuka spolu nesuvia, avsak Mesias Jezis ako clen zidovskeho naroda slavil aj Chanuku.
Dalsie citanie o teme: link, link, link, link.
Takze: Chag sameach chanuka 5772 ! 🙂
židovského národa slávil aj Chanuku" – ??
Ježiš Kritus určite neroznášal ozdobené palice, ani listnaté stromčeky, alebo vetve, ani nezapaľoval v dome osemramenný svietnik atď.
Ale ako vždy v dni sobotné a v iné židovské sviatky kázal evanjelium! Nevysmieval sa Židom, ktorý sviatky svätili, ani z toho, ako ich svätili…. Jeho výzva znie: verte vo mňa a verte v evanjelium!
Ján vedel o tom viac…
Osobnemi je ľúto, že hoci "svet Ním povstal- Jeho vlastní ho neprijali.
ak predpokladame, ze Jezis zil ako bezny Zid, zbehly v zidovskych Pismach, tak urcite slavil Chanuku ako ostatna zidovska obec, ktorej bol clenom. Zrejme podla tradicii judaizmu 1.storocia po Kr.
Potom aj jeho mesiaska sluzba isla plynulo so zidovskymi sviatkami, kde kazal evanjelium.
"Osobnemi je ľúto, že hoci "svet Ním povstal- Jeho vlastní ho neprijali. "
a kto teda?
hm…a co to navrch ma spolocne s tym, ci slavil alebo neslavil chanuku???
nech vam je predstava Jezisa Krista nesuceho ozdobenu palicu akokolvek cudna, tiez si myslim, ze ako riadny zidovsky chlapec sa zucastnoval vsetkych ritualov, ktore v danom obdobi v jeho okoli robila jeho komunita.
jednoducho, keby sa narodil v Lendaku, tak tiez by s partiou chodili kupat dievcata na velku noc… (topenie Moreny mi prislo uz prilis … :-))
búchal by si hlavu o zem?
Ježiš sa narodil v Židovskom národe, ktorý mal kult od Boha. Nenarodil sa v pohanskom Ríme alebo kdesi v Perzii.
Ak ho chcete presúvať do dnešnej doby, tak sa skôr opýtajte, či by kázal v luteráku 😛
Marana tha!
Možno je nezmyselná… V každom prípade je iba reakciou na "argument" pisateľa vyššie, totiž, že:
"Keby sa narodil v Lendaku, tak tiež by chodil kúpať dievčatá". – Toto vám zmysel dáva ?- že ste sa hneď neozvali?!
V inej diskusii sa tiež vážne dikskutuje o tom, čo a ako by Ježiš hovoril a kázal dnes – viď"Prispôsobenie sa".
Robím – ako radíte a pýtam sa, či by Ježiš kázal v luteráku?- Myslím si že nie. Luterák / vraj od -Lutherova sukňa/- bolo rúcho učiteľov na univerzite. Keďže Ježiš "na výšku" nechodil a mal slušné vychovanie, neobliekal by si odev univerzetného učiteľa.
Pre zmenu si dovolím spýtať sa aj ja: Išiel by aj do pohanského Ríma a kázal by v rúchu svojho údajného námestka?
Keďže si myslím, že Boží Syn neprijal iba ľudské telo, ale aj kultúru do ktorej vstúpil, tak mi je ragnarov príspevok pomerne blízky.
Jeho zmienka Lendaku je položartovná a na neškodnom ľudovom zvyku nie je nič zlé alebo nehodné Ježiša. Vy ale so svojou otázkou prechádzate do inej oblasti. Oplakávať smrt diktátora, ktorý jasne stál proti kresťanstvu? Vari je vo Vašich očiach folklór a masová histéria to isté?
Mám ťažkosti odpovedať na Vašu otázku. Totiž Rím už dlho nie je pohanský. A ak máte na mysli doby, keď ešte bol, tak potom neviem, či už vtedy pápeži mali nejaké zvláštne rúcha. A ak máte na mysli dnešných pápežov, tak tam zase nesedí to pohanstvo. A to "údajného" ste si mohli odpustiť. 🙁 Ja som luterák nemyslel nejako negatívne.
Marana tha!
je Vám ( navrhujem ti tykanie = titykanie) pomerne blízke – nuž, proti gustu žiaden dišputát! Aj mne je blízke všetko ľudské. Preto si rád zabafkám, ale v kostole si dávam šňupací… Radšej trochu kýchať, ako spať na tvrdej lavici!
Takže ragnar položartom oné. Nuž, a ja akože? Iba ak polovážne! Je to v očiach tovarišstva J. rozdiel?
Dovolím si opáčiť: nie všetko, čo Ježiš v ľude našiel, opakoval a akceptoval ! ? Napríklad také uctievanie Boha, ako bolo prinášanie obetí- máte o tom v rkc iné informácie?
O diktátoroch: Neoplakávali Stalina aj kresťania, nielen v Gruzínsku? A Lenina? Ešte furt je pri ňom šóra, takže ho nestihli ani pochovať… A Gusta Husáka kto pochoval a oplakával?? …pravdaže, proti gustu žiaden dišputát!
Kresťanský Rím. – Nepletieš si Rím s Vatikánom? K Rímu patrí aj napr.Musolini a jeho pohrobkovia, aj komunisti, aj tá všehochuť zo sveta, vrátane tisícov moslimov atp., kňažiek lásky , Kosa nostry a Camory……..dopíšme podľa gusta.
Pokiaľ ide o úvodzovky vo vete: ja som ich nedal, Ty áno – ibaže nesprávne. Patria nie k slovu "udajného", ale "námestka".
A prepáč mi, že som Ti narobil starosti a ťažkosti s tým rúchom. Už sa s tým netráp, nie je to ani dôležité a je tu Koniec roku! Takže: Bohatého…Silvestra!
ta bac
Vy ste taký veľký milovník tabaku? 😀
Ďakujem za ponuku tykania, ale na tomto fóre chcem zachovávať odstup a rešpekt, ktorý vykanie vyjadruje. Vy mi pokojne tykajte, ak chcete.
Čo myslíte tovarišstvom ježišovým? Chápem, že jezuitov, ale prečo ho spomínate? A čo sa týka žartovania, tak ja mám dojem zo všetkých Vašich humorne formulovaných komentárov, že ponižujú toho, na koho sú smerované. To mi vtipné nepripadá a trochu sa mi zdá čudné, že je to tu trpené. Tak ale.. asi aj adminko má svoje gusto, ktoré ste toľko krát spomenuli.
Samozrejme, že Ježiš nie všetko opakoval a akceptoval. Ale čo to bolo? Čo prijal a čo nepraktizoval? Položili ste otázku ohľadom prinášania obetí. Aj mňa napadla táto istá vec, keď som trochu uvažoval o tejto diskusii. Neviem Vám na to odpovedať. RKC sa k takémuto niečomu nevyjadrila pokiaľ viem. A asi by sa našli u rôznych teológov odlišné názory. Písmo nespomína ani to, že by Ježiš obety v chráme prinášal, ale ani to, že by ich neprinášal. Myslím si, že tohoto sa treba držať.
Čo sa týka Ríma, tak otázka sa netýka ani tak mesta, ako skôr toho, čo je pohanstvo. Pre mňa pohanstvo znamená ten úžasný komplex náboženstiev, ktoré napr. existovali paralelne so židovstvom a ktoré konfrontovalo a niekedy ešte konfrontuje kresťanstvo. Náboženstvo, ktoré sa snaží uctievať Boha, ale robí to mylne, lebo nepozná jeho zjavenie. Preto sa korí pred prírodnými silami, mýtickými postavami a podobne. Všakovaké formy bezbožnosti, ktoré sa vyvinuli v kresťanskej spoločnosti ako pohanstvo neoznačujem. Zdá sa mi, že je to voči nemu dokonca až nespravodlivé.
S tými úvodzovkami sme sa neporozumeli. Ja som to myslel iba ako vyznačenie citácie. Nie tak, že to bolo myslené v úvodzovkách. Samozrejme, že som videl, že ste tam žiadne úvodzovky nenapísal.
Všetko dobré do Nového roku aj Vám.
Marana tha!
stáva sa to aj tu dosť často, že na infirmáciou jednoduchú a základnú sa okamžite nabaľuje množstvo všakovakého balastu. Neobišlo to ani tento článok. Zopakujem iba záverečné konštatovanie, že Advent a Vianoce na jednej strane a chanuka na strane druhej spolu vôbec nesúvisia, i keď symboly používané k oslave sú podobné.
/ Podobne nesúvisí betlehemská hviezda napr. s červenou päťcípou hviezdou komunistov – i keď, možno je niekto presvedčený že je to to isté a tieto hviezdy hlásajú to isté …nechám posúdiť odborníkom…/
Ak niekto chce, môže písať pod iný príspevok na tejto stránke, ktorý tu bol svojho času otvorený, s nadpisom: Slávil Ježiš Chanuku?
Pokoj Vám!
toho, čo máme oslavovať a svätiť podľa Boha /Otca, Syna a DSV/ je pre mňa napr. aj tento:
"Keď však hovorí o novej zmluve, vyhlasuje prvú za zastaralú a čo je zastaralé a prežilo sa, je blízke zániku". Žd 8,13
"Keď však prišiel Kristus, Veľkňaz budúcich hodnôt, vošiel raz navždy do svätyne cez väčší a dokonalejší stánok nie rukou urobený, to jest nie z tohoto stvoreného sveta, ani nie s krvou kozlov a teliat, ale so svojou vlastnou krvou a vydobil večné vykúpenie:– Preoto je prostredníkom novej zmluvy. — Lebo Kristus nevošiel do svätyne rukou urobenej, ktorá je len obrazom pravej, ale vošiel do samého neba, aby sa teraz zjavil pred Bohom, ako náš zástanca. — Lebo zákon, ktorý je len tôňou budúcich hodnôt a nie samým obrazom veci, nemôže tými istými obeťami, každoročne nepretržite prinášanými, zdokonaliť tých, čo s a ním približujú k Bohu. —- Preto pri svojom príchode na svet hovorí: Obete ani dary si nechcel, ale dal si mi telo.—– Ajhľa idem, aby som plnil Tvoju vôľu. Ruší prvé, aby ustanovil druhé. —Podľa tejto vôle sme posvätení tým, že Ježiš Kristus raz navždy obetoval svoje telo".
Z Listu Židom 9- 10 kap.
Ak niekto nechce rozlišovať medzi SZ a NZ- nech oslavuje starý stánok a slávi chanuku a nie Krista. Kresťan ale oslavuje KRISTA, jeho príchod a to, čo skrze Krista vykonal Boh pre vykúpenie sveta . /Aj moje vykúpenie. / Pokoj Vám!
RKC a te teda nevyjadrila k otázke , či Ježiš prinášal obete? Tak to potom zrejme nemôžete vedieť.
Dovolím, si trochu napomôcť nasledovnými podotázkami:
l.Komu boli obete určené? a) ľuďom – b) bohom ?
2.Komu boli obete určené v židovstve? a) ľuďom – b) Bohu?
3.Čo znamenalo priniesť napr.obeť za hriech? a) chváliť Boha, že nemám hriech – b)prosiť o odpustenie hriechu?
4.Mal Ježiš hriech? a) mal – b) nemal
5.Myslel to Ježiš vážne, keď povedal: Ja a Otec jedno sme? a) nie – b) áno
6.Vyžadoval , aby mu jeho nasledovníci prinášali obete? a) nie b) áno
7. Komu obetovali mudrci od východu svoje dary? a) Jozefovi a Márii b) Ježišovi
8. Požadoval, aby sme všetci prijali Jeho obeť? a) nie b) áno
9.Je apoštolským svedectvom slovo o tom, že obete prestali? a) nie b) áno
10. Prinášali kresťania niekedy v jeruzalemskom chráme obete, alebo sa dožadovali služby
ich kňazov a levítov? a)áno b)nie
11.Môže existovať židovstvo aj bez obetí podľa Mojžišovho zákona? a)nie b) áno
12. Je Ježiš druhým Mojžišom, alebo Bohom? a) Mojžišom b) Bohom
13.Nadviazal Ježiš na prorockú zvesť o tom že sa Bohu obete nepáčia, alebo ich odsúdil? a) nie b) áno
14.Môže existovať pravé kresťanstvo bez obetí a obetníkov? a)nie b) áno
Nakrátko k vašim prvým otázkam. Ak som navrhoval titykanie – tak to neberte vážne.
Ak si s nieky potykám- vypijem si s ním riadnu pertu!
K fajčeniu a pátrom jezuitom:
V ktoromsi kláštore sa rozmohol zvyk fajčenia natoľko, že mnísi už fajčili aj pri čítaní Písma.
Ich predstavený si nevedel už pomôcť a obrátil sa o radu a pomoc do Ríma. Napísal list s otázkou:
"Svätý otec, je dovolené, aby mnísi pri čítaní Písma svätého mohli fajčiť?"
– Odpoveď znela: To je nedôstojné a neprípustné …Zakazuje sa!
Predstavený jezuitov, kde sa tiež veľa fajčilo napísal podobný list pápežovi :
Svätý otec, môžu naši mnísi, keď fajčia, popri fajčení čítať aj Sväté Písmo?
Odpoveď:.. Chválim ich za túto usilovnosť, keď ešte aj pri fajčení Písmo čítajú! To je povolené!"-