V sobotu 27. novembra t.r. máme komunálne voľby. Nechcel som veriť vlastným očiam, keď som po prvý raz videl na mestskom portáli Sv. Jura kandidačnú listinu do zastupiteľstva a hneď na prvom mieste s číslom jeden bol náš zborový farár Lˇ. Batka ml. a na ôsmom mieste ďalší obyvateľ Jura, náš teológ, em. biskup J.Filo. Mal som zmiešané pocity. Začal som uvažovať najmä nad otázkou o motívoch, ktoré ich vedú zapojiť sa do komunálnej politiky. No dlho som uvažovať nemusel, keď som so s. dozorkyňou nášho cirkevného zboru prešiel menoslov celej kandidátky a zistili sme, že spomedzi 43 kandidátov sú iba oni dvaja príslušníkmi našej cirkvi, a teda aj konfesijnej minority v meste. Podľa zákona poslancov bude 11. Treba povedať, že pri každých voľbách sme tam mali niekoho ako kandidáta, ale vo voľbách neuspeli. A tak boli v zastupiteľstve nášho mesta veci evanjelickej cirkvi (kostol, fara, cintorín, Agapé, cirkevná škôlka a v ostatných rokoch aj Dom seniorov, ktorý je rozostavaný) prinajmenšom riešené neprimerane, neriešené, či zamietane.Ak boli kladne , tak len tak, aby sa nepovedalo. Teraz teda vstupujú do volieb naši s najväčšou autoritou. Uvidíme, ako pochodia. Nestačí im len držať palce, ale nám evanjelikom nad 18. rokov veku treba sa aktívne zapojiť do volieb a podporiť oboch našich kandidátov. Hoci obaja kandidujú za opačné politické zoskupenia, my sa na to nebudeme dívať, ale berieme a podporíme ich ako osobnosti. Vo väčšine obcí a miest je to pri týchto voľbách takto. Načim poznamenať, že obaja bratia teológovia v novom roku pravdepodobne v rámci reformy EBF UK budú zamestnaní výlučne ako učitelia na fakulte a miest duchovných v cirkevných zboroch sa vzdajú. To je správne, lebo ináč stranícky farár činný v politike prináša do cirkevného zboru rozbroj a trieštenie. Tam sú totiž členovia zboru symatizanti s podporou a voličským potenciálom rozmanitých politických strán.
Ale v sobotu som sa dozvedel, že v cz Dolné Saliby, tamojší zborový farár Oliver Nagy kandiduje do obecného zastupiteľstva za politickú stranu SMK. Zbor je dvojjazyčný. Už doteraz vieme o tomto bratovi, že sa nadmieru venuje aktivitám maďarskej národnosti, žiaľ často na úkor práce v cirkevnom zbore, a to práve slovenských veriacich. Toto by si mali ošetriť cirkevné grémiá.
je z dobreho rodu, za dobreho a Bohu mileho ho povazovali aj komancovia, co lepsie moze nasa cirkev vobec ponuknut. Uz snad len rodinu prostrednikovcov?
kedze to z clanku nie je jasne, ze brat Filo kandiduje za SMER a Batka za koaliciu SDKU, KDH, SAS.
aspon Filo ako komunista-luteran neprezliekol tricko a hrdo sa hlasi k svojim, co ho cely cas aj za sociku zivili. U nas zasa kandiduje za starostu manik s RSDr pred menom. A koniec koncov, to KDH tiez nie je daka extra vyhra. Obcas mam dojem, ze su este horsia banda ako HDZS. Ti sa aspon pretvaruju, ze chcu ludom dobre. Ciernokabatnici sa nesnazia ani o to. Rovno kopu ludi dakam a cakaju, ze im za to ludia ruky vybozkavaju. 🙁 Ale tak zasa "K" je na Slovensku zatial popularna znacka, tak preco si ju neprivlastnit, zejo. Ja robim hanbu krestanom len mezi tymi par ludmi, ktori ma poznaju, ale tito ostudia krestanstvo pred celym svetom.
ked bratia farari idu do politiky …. ci snad chcu bohorovne nieco ovplyvnovat? Niektori sa zasa chovaju ako podnikatelia ci manageri …. Neviem ci je toto sluzba Bohu … tvaria sa, ze je treba robit diakoniu v domoch opatovatelskej sluzy … ked sa deti budu starat o svojich rodicov, tak ako sa rodicia postarali o ne ked boli male, nebude potrebne, stavat nove a nove "domy pre seniorov" a na to aby takto konali deti, staci uprimna a cista viera, pravé slovo Bozie a nie domy … … no a ambicie, to je velmi zaludne … robit kaplana na Vrbovciach (do dochodku ci dokedy …. ) z generalneho biskupa ….
Divi sa niekto, ze ludia odchadzaju k roznym sektam, alebo inym malym cirkvam? JA ANI NIE a vobec ma to netesi.
aj sluzba ludom je sluzba Bohu a ked by skutocne nieco dokazali zo spominanych pozicii ovplyvnit, neviem co take strasne by sa stalo.
Ako bývalý štítnický farár sa musím zastať brata farára Szarása. Poprosil by som Mustafu, aby svoje ohováranie podložil faktami. Podľa toho, čo viem ja, sú to hlúposti. Síce som brata farára už priamo v zbore nezažil, ale veľmi dobre som sa poznal s jeho nevlastnou dcérou. Mohol som si vypočuť mnoho spomienok na túto osobu. Mal som možnosť prečítať veľa z jeho pozostalosti, jeho kázne a listy, a vôbec som nenadobudol dojem, že by odvádzal ľudí od viery a nejako buntošil s maďarstvom. Bol maďarskej národnosti, to je pravda, a do konca svojej služby konal raz mesačne maďarské Služby Božie v zbore, pretože sa v ňom nachádzali aj maďarsky hovoriaci veriaci a ako som počul z rozprávania, dochádzali na ne aj maďarskí evanjelici z Jelšavy, ktorí túto možnosť nemali. Myslím si, že to bolo však úplne prirodzené. (Ani brata farára Gdovina nikto neobviňuje z veľkonemeckých manierov, keď v Dobšinej raz mesačne koná nemecké SB). Jeho kázne však boli písané v spisovnej slovenčine a možno by pravopisom a štylistikou predčil aj mnohých rodených Slovákov. Ich obsah bol plný viery, biblickej fundovanosti a štýl moderný a zrozumiteľný. Vyžarovala z nich úprimná viera a aj ja, ako začínajúci kazateľ, som z nich najmä na večierňach veľmi veľa čerpal.
Spomínam si aj na jeden dojímavý list, ktorý adresoval svojim bývalým cirkevníkom v Brádne a v ktorom si spomínal na tamojšie krásne slovenské ľudové pesničky. V spomienkach starších cirkevníkov v Štítniku bol vykreslený ako síce niekedy prísny farár zo starej školy, ale ako človek, ktorý s láskou a ochotou pomáhal blížnym a ktorý horlivo kázal evanjelium. Viem, že ho istý čas volali za farára na maďarskú stanicu do jeho rodných Košíc, ale on to odmietol. Radšej zostal v slovenskom Štítniku, kde situácia nebola vďaka silnej KSS jednoduchá. Hoci na druhej strane je pravda, že ako stúpenec Ragazovského náboženského socializmu s komunistami istý čas spolupracoval. Je ale nespochybniteľnou pravdou, že urobil veľmi veľa pre zachovanie štítnického cirkevného zboru a najmä pre tamojší monumentálny gotický kostol, ktorý bol jeho srdcovou záležitosťou. Okrem toho pre okolité zbory vychoval viacerých kantorov a laických kazateľov, ktorí udržiavali cirkevný život napriek tvrdému útlaku, ktorý bol na Gemeri skutočne veľmi silný.
Možno Mustafov otecko mali na mysli farára Chovan Šándora, ktorý bol naozaj veľký maďarón a ktorý v roku 1938 buntošil za to, aby bol Štítnik pripojený k Maďarsku, kam napokon aj ušiel. Ten však pôsobil v Štítniku pred bratom farárom Szárasom a nesmieme si ho s ním mýliť…
Mozem proposit rok, do ktoreho tam safaril farar Sandor a od ktoreho roka bol fararom v Stitniku Szaras?
Už si to presne nepamätám- Chovan cca roky 1919?-1938, po ňom tam bol krátko farár Ľahký a od 1940 do 1979 tam bol Szarás.
nie politikou, by posluzili viac. Skoda, brat farar, ktory ma konfirmoval ma uz 81 rokov a je na dochodku. Dokazal sa prihovorit kazdemu koho stretol ( v autobuse, na ulici … ) a myslim, ze lepsie naplnal .. chodte a cinte mi ucenikmi vsetky narody … Urcite je diakonia velmi dolezita, ale robit ju tymto sposobom … skutky lasky sa daju robit aj inak ak nie su moznosti financne.
keď v podstate anonymný pisateľ, bez poznania a snahy diskutovať a porozumieť jeho konaniu – vynáša morálne súdy nad konkrétnymi menami a ich službou. Takým sa dokázal pisateľ zn .vlado !!
(a mustafa na prekvapenie, tomuto srdiečku plnému umrlčích kosti, úspešne konkuruje : prostredníkovci, filovci, Száras ?! )
Byť polancom a slúžiť ľuďom v obecnom zastupitestve určite nemá nič spoločné s bohorovnosťou, ani ziskom -podnikanním. Ak vo vysokej politike poslanci parlamentu sú odmeňovaní x násobkom priemerného príjmu, určite to neplatí v dedinských, alebo malomestských zastupiteľstvách. – Ak niekto urobí niečo odsúdeniahodné, je kritika na mieste.
Každý môže slúžiť slovom i životom! Hnus je: Okydávať (anonymne) blížneho!
A viem, ze sa nepatri anonymne, ale skratka niektori sme uz taki zbabeli od prirody a najma maloverni
Ale:
1. Prostrednikovci – ti narobili v mojom rodnom meste tolko hospodarskych skod miestnemu CZ, ze sa z toho doteraz spamatava.
2. Filovci su kapitola sama o sebe. Toto snad za krive ohovaranie nebude pokladat nikto:
http://www.upn.gov.sk/regpro/zobraz.php
3. Ohladne stitnickeho farara – mal som viacere neprijemne informacie. Teraz sa snazim po rodine dozistit, ci sa naozaj jednalo farara prave s tymto menom, lenze to chvilku potrva. Pokial som strelil mimo (co ma bude mrziet dvakrat – aj kvoli ohovoreniu aj kvoli straty doveryhodnosti zdroja), tak sa skusim dohodnut s adminkom na zmazani prispevku, kedze ho nemozem zmenit sam. Potom sa tam kludne moze napisat, ze mustafa je vol alebo daco podobne.
som si myslel, že ŠTB už svoju "bohumilú" činnosť skončila. Ako vidím ešte nie a "informácie" sa zbierajú ďalej! – "Do pr..
a ja som tak nepekne o nej zmýšľal a možno to oni "na mne vědí… alebo si to dozistia. Fí-ha!
Nejestvuje byvaly komunista, ani byvaly StBak. Mozno to zavana donatizmom, ale oni sa ani netvaria, ze by kedy spravili daco zle. S pritom ich kamaradschafty funguju dalej. No com su podla vas zalozene vsetky uspechy byvalych kadrov a dnes velkych podnikatelov? To sa mam tvarit, ze sa nic nedeje, ked ta ista partia, ktora udavala v podniku za sociku, si potom cely podnik v tichosti sprivatizuje a ma pritom spolahlive krytie zhora? Kurnik, to, ze dakto veri v Boha este neznamena, ze stratil vsetok rozum!
V mojom rodnom meste hlavna komunistka zo zakladnej skoly robila po prevrate pred volbami hlasnu agitku pre KDH, az kym ju z namestia nevykricli ludia, ktori ju osobne poznali a vedeli, co je zac. Mali byt radsej ticho? Len preto, ze niektori ludia su jednoducho "povolani vladnut" bez ohladu na rezim a je spravne a Bohu mile, ked sa pritom tvaria raz ako velki komunisti, udavaju kolegov a podriadenych a inokedy zasa ako velki krestania?!?
A aspon si precitajte gen. Lorenza, ako zostavoval profil vhodneho kandidata na spolupracu. Nech mate potom predstavu, s akymi ludmi mate co docinenia.
Ani v najmenšom si nemyslím, že kresťan nemá používať rozum, ak ho má, a podobne si nemyslím, že by kamarádschafty nefungovali ďalej, resp., že by sa o nich nemalo písať. Prečo si ale – s tvojím rozumom – nevezmeš na paškál skutočných ŠTB-bačikov a báčinky, ale ľudí, ktorí boli neraz skôr obete. Treba s a pýtať, ako to bolo s nimi? Ak niekoho bude obhajovať Lorenz, alebo Cyankáli, Biľak etc. treba o bezúhonnosti pochybovať.
– Opýtaj sa teda horemenovaných, čo robili, koho udali a čo sprivatizpvali? – Svoju frustráciu si vylievaš hlava- nehlava, z čoho sa naozaj musia skutoční komunisti a ich sluhovia- diabolsky rehotať! Ich práca sa im vcelku podarila. – Spomeň si napr.mna p J.Budaja, tribúna revolúcie- p.Bohdalovú a iné podobné prípady! Prečo nerozlišuješ, ak teda máš rozum?
P.S. Ke’d už zhromaž’duješ tie informácie, zaujímalo by ma, prečo píšeš filovci atď- , akoby sa ten zápis týkal celej rodiny?!
Maj teda aj ty rozum….
Stacilo povedat: chlapi, bol som v StB, aby som toto a toto. Viete, vydierali ma takto a takto a navysom pomohol tomuto a tomuto takto a takto. A Filo nic, ticho po pesine. A nie, ze by sa ho nikto nepytal. Ved ZED to z neho tahali ako z chlpatej deky… a nic.
Lorenz, Bilak (Ciklamini ma trocha rozporuplne pozadie) Ale zaujimave, ako je im vsetkym u nas dobre. Prave aj vdaka tej falosnej tolerancii.
Bavil som sa s chlapikom, ktory studoval VS v zahranici. Aj za nim prisli StBaci. Zlakol sa a podpisal. Nikoho neudal, ale doteraz sa za to hanbi, berie to ako svoje osobne zlyhanie a rozhodne sa nederie nikam do politiky. Dalsi, ktory takto studoval, aj podpisal, aj sa uspesne angazuje v politike. Ako mozem verit, co spravi, ked pojde do tuheho?
Lorenc je váš, sedi v Pente a Penta = SDKU
je ak konkretne napisem, ze ten a ten urobil to a to, tabak, nauc sa citat !!! To, ze si myslim, ze farar nepatri do politiky, ani komunalnej snad napisat mozem, nemusis suhlasit. Preco je teda byvaly gen. biskup na pozicii kaplana? Ako by si sa citil, keby ta z generalneho riaditela urobili skladnikom? Ako kazdy iny ma mozno ambiciu urobit este nieco viac – skusi mozno komunalnu politiku, ale je to uvaha o ambicii, nie o tom, že sa chce na komunalnej politike obohatit. O tych "manazeroch" som pisal vseobecne, poznam aj takych … nemyslel som tym niektoreho z horeuvedenych kandidatov. Túžba po moci je velka … a kto sa tam najde – asi trafena hus zagaga.
Zatial beriem spat, co som o f. Szarasovi napisal, inormacia je v stadiu podrobneho preverovania. Pokial sa ukaze, ze som mu krivdil, tak sa aj oficialne anonymne ospravedlnim. 😉
"Teraz teda vstupujú do volieb naši s najväčšou autoritou. " Ak je dovodom pre kandidaturu to, aby sa veci evanjelicke (tak ako su uvadzane v blogu) riesili na mestskom zastupitelstve, potom je na zvazenie otazka – preco si veci evanjelicke nechcu riesit evanjelici sami? Preco nevytvarame aktivity, ktore sme schopni ako spolocenstvo krestanov aj financne utiahnut sami? Zvykli sme si na to, ze mame pravo natrcit ruku smerom "k inym" a cakat na pomoc. Je naozaj lahsie ziadat financie ako ucit "vlastnych" financnej obetavosti. Ano, viem, ze aktivity zboru su prospesne pre cele mesto. Mozno o tom vedia aj zastupcovia mesta. Len ich "vedomost" nejde v sulade s ich "penazenkou". Ale je tento sulad medzi samotnymi clenmi CZ? Nakolko sme ochotni my sami nacriet do vlastnej penazenky, aby sme podporili dobre "evanjelicke" dielo? Myslim, ze financna ponuka zo strany statu nie je uplne bezpodmienenecna a v prihodnej chvili si aj stat vypyta svoju dan – nie vo forme financii, mozno vo forme moralnej podpory – ale zavana to tam tym ekonomickym "ma dat – dal". Nechcem tym napisat, ze krestania (aj evanjelici), nemaju vstupovat do politiky. Su tam potrebni. Pohnutky su tym zakladnym. Z pozicie "sefov" cirkevnych zborov to moze byt problematicke. (koniec-koncov, ak za poslanca kandiduje majitel nejakej firmy, nepredpoklada sa, ze sa bude snazit "protezovat" svoju firmu – ci uz vo forme poskytovanych zakazok mestom, alebo vo forme mestskych dotacii? A preco si myslime, ze takto nebudu uvazovat ludia – mozno stojaci mimo cirkvi – v pripade kandidatury fararov.)
si to vystihol.
1. Čo vy môžete vedieť o pohútkach, napr. oných troch, keď ste sa ich nikdy na nič nepýtalI? Asi ste boh…
2. "Nepredpokladá sa...". Na sugestívnu otázku jednoznačná odpoveď: Nepredpokladá! –
Ak uhádnete, kde je napísané, že aby sme o blížnom dobre zmýšľali aj hovorili a všetko v lepšom zmysle vysvetľovali– pošlem vám pusu na čelo…
3. Prečítajte si dobre článok v Tranovskom kalendári na r.2011 -str.167: Daniel Šovc: O cirkvi, náboženstve a politike.
Ak si ho neprečítate – vaša vec. Ale potom vyhlasujete iba jedno: že vaším kritériom je zásada:" podľa seba súdim teba" !(- čiže vydávate svedectvo o svojej morálnej úrovni. )
o bliznom nevnimam ako strkanie hlavy do piesku, myslim, ze ani Luter toto nikdy nemyslel v katechizme … a pusu nechcem, ver, ze som musel ovladat na konfirmacii vela otazok … bolo nas totiz malo. Zial, alebo nastastie? ani neviem. Nejde mi o osocovanie, iba uvazujem preco sa deje co sa deje … Porusenie – Nevypovies krive svedectvo voci svojmu bliznemu – vnimam trocha inak.
som samozrejme neponúkal okydávačovi, ale pis.cabi.
Pokiaľ ide o "neho", mal by sa sám opýtať p.Filu, či ho niekto urobil kaplánom ( menujú biskupi..) ,alebo sa ním chcel stať sám, dobrovoľne.
Inak volebné obdobie v cirkevných funkciach je 6 rokov(!!) a potom môže byť funkcinár hoci aj gen. zvonár a hrobár...ak ho niekto chce.
Ja si tiez neprosim pusu na celo 😀
V prispevku je podmienovacia spojka "AK" – a od nej sa odvijal cely moj prispevok. Samozrejme, ze neviem, s akymi umyslami kandiduju nielen v blogu spominani pani, ale aj ostatni kandidati do mestskych a obecnych zastupitelstiev. Dokonca si naivne myslim, ze v mojom prispevku neboli vynasane ziadne sudy nad umyslami – posledna veta v zatvorke bola po mnohych rozhovoroch s ludmi "mimo Pana Boha", ktori takto vnimaju ucast mnohych podnikatelov v mestskych zastupitelstvach, takze odpoved "nepredpoklada" nie je jedina spravna a vycerpavajuca. Paralelu s ucastou fararov v zastupitelstvach tiez nepovazujem za vykonstruovanu – ludia "mimo Pana Boha" budu zrejme podobne uvazovat nielen vo vztahu k podnikatelom (tam to maju niekolkokrat v praxi overene), ale aj vo vztahu k fararom.
"Pointou" mojho povodneho prispevku nebolo hodnotit a "kadrovat" umysly kandidatov – mozno to nebolo po precitani jasne, tak to skusim zhrnut – ako som ja ako radovy krestan-evanjelik ochotny aj financne stat za projektami, ktore su dobre a spravne a mozu byt ludom na svedectvo, aj ku pomoci, a chcu byt robene na slavu Boziu. Ci tieto projekty budem "moralne" podporovat a cakat, ze mi na nich niekto prispeje, alebo ich budem moralne aj financne podporovat.
A este jedna poznamka – nemusime mat rovnaky nazor na tu istu vec, napriek tomu je dobre respektovat jeden druheho a nevytvarat si z oponenta hned nutne aj nepriatela (a k tomu podla mna patri aj virtualne rozdavanie pusiniek na celo).
Este by som pridal "Kto z vas je bez viny, nech prvy hodi kamenom" 😉
Priatelia nepaci sa mi, ze aj na tomto cirkevnom periodiku vacsina z nas diskutuje anonymne. Aj niektore clanky su podpisane anonymne. To je hanba! Potom to tu nemoze byt pravdive a objektivne. Co sa tyka kampane je smutne, ze brat farar Batka a brat emeritny biskup Filo kandiduju vlastne vo sv. Jure proti sebe. Ak som to spravne pochopil. Inak opakujem to, co som uz napisal na facebooku, kde tuto informaciu zavesil Jozef Miklosko. Kandidovat na sklonku roku 2010 na kandidatke SNS, ci HZDS povazujem pre krestana za neprijateľné. Podoobne za rozne koalicie so SMEROM. Čo by to bol aj sám generálny biskup. Vieme už o emisnych podvodoch, falosnych podpisoch v NR, alkoholickych exesoch, frajerkach. Vrazdu Remiasa, unos Kovaca ml. sa dodnes nepodarilo vysetrit. Inak si myslim, ze krestania (u fararov tu je jeden otaznik) by mali do politiky vstupovat, aby riedili to "bahno". Bojovali proti zlu a pomahali presadzovat dobre veci. Sam som bol minulé volebné obdobie poslancom MZ v Ziline, spolu s bratom Stanislavom Lajdom, akad. maliarom (ECAV). Zial u mnohych krestanov panuje nazor, ze politika je od Diabla a treba sa jej na 100 honov vzdialit. Zial potom to aj tak vyzera. Farari a kazatelia by mali obcas na zastupitelstvo prist ako verejnost, aby moralne podporili svojich spolubratov v zastupitelstve. A videli o com to je. Casto sa rozhoduje o velmi zavaznych veciach, o velkych peniazoch.
Takze nezabudnime v sobotu vsetci prist k volbam. Su len do 20.00 hod.
Ľubo Bechný, Žilina
s ktorym suhlasim
Fanaticky stupenec rezimu, ktory ma na svedomi mnoho vrazd a porusovani osobnej slobody, suhlasi s kritikou rezimu, ktory ma mozno na svedomi jednu nedokazanu vrazdu a unos
Ak si dakto idealizuje KDH, tak mu len prajem, aby jeho prebudenie do reality nebolo prilis krute. Vsetko je to jedna banda. Pokial sa uz musi niekto angazovat v miestnej politike, najcistejsie riesenie je ist ako nezavisly. Nepocitajte s tym, ze nejaka strana este naozaj riesi nejake idealy. Casy, ked bol na cele SNS Razus, su uz nenavratne prec.
A este jedna vec: treba si uvedomit, ze kanditatura znameho farara, biskupa nejakou stranou a podobne je presne na urovni angazovania Dvoreskeho v SOP, alebo znamych sportovcov v KSS alebo SMERe. Skratka strana len vyuzije znamu tvar ako maskota na prilakanie hlasov.
niet viac co povedat.
Tento pokyn ap.Pavla z listu Korintským(2 Kor 3,12) je jasný, aj keď apoštol nedal žiadne metodické smernice, či bozk patrí na čelo, na ústa- alebo že by inde? Neviem. Ale ak mi je niekto blízky- a to práve duchovne, rád rozdám aj virtuálne pusinky. Blízky je vtedy, ak luteránsku (lutherovu) zásadu pokiaľ možno :- pozná z M.Katechizmu – a sa jej pootm aj drží. Azda by to mohlo platiť aj pri citovaní výroku o svätom bozku.
Neupodozrievajme nikoho z novozvolených starostov poslancov, že išli do volieb len a len kvôli sebe a kvôli svojím úzko egoistickým zámerom.- Aj keď som realista a viem, že platí aj to Pavlovo: vôľu k obrému mám, ale nemám silu…
Lenže, do "politiky" išli aj- (a nechcem teraz diskutovať či aj Ježiš, alebo nie ) ale napr. aj Kuzmány, keď spoluzakladal Maticu – na Hurbana sme hrdí že zišiel z kazateľnice a vzal do ruky šabľu a vysadol na koňa…v boji bol aj Hodža (SNR), aj mučeník kaplán Ľudovít Šulek, aj farári v čase SNP (Bučko, Bakoss a iní), a napokon aj tí, čo v čase červenej totality hovorili, že Dedo Mráz je blud, ale Ježiško "chodí" aj keď nemá nohy…
Napokon ešte otázočka: Je farár aj občan, alebo nie je? Je farár aj kňaz, ako ostatní pokrstení, aleb nie? Máme sa my evanjelici chovať ako stredovekí anabaptisti ?
– Ak niekto ide za poslanca v obci , aby presadzoval iba svoje, tak sa zo časom ukáže a to je aj kritizovateľné…Česť práci všetka! (Fí ha- zdá sa, že je ten oný- červený !?)
Zasadne by som rozlisil aktivne a pasivne volebne pravo:
ak volim, tak si vzdy vyberam, ze koho v danom case volim na daneho fleka. Nemam problem zvolit konkretnych ludi, trebars nezavislaka, smeraka a sdku, ak ich poznam a doverujem im. Aj tak je to skor o klikach a zaujmovych partiach, ako o dakych politickych idealoch, takze ak dakto lezie do politiky, tak sa skratka dakam zaradi je len na nom, ci sa bude snazit pracovat aspon ako-tak slusne. (dobre, KDH, SMK a dnesne SNS su naozaj mimo akceptovatelneho rozsahu)
ale ak je dakto voleny – kandiduje – to je o dacom inom – prihlasenim sa k strane sa clovek dakam zaraduje a je dost tazko predsavitelne, aby dakto kandidoval v jednych volbach za sme, v dalsich za sdku atd… Z tohoto dovodu sa mi zda velmi nevhodne, aby farar definoval svoju stranicku prislusnost. Uplne zbytocne sa mozu vyvolavat rozpory v zbore.
Podla mojho (ale asi vazne naivneho nazoru), by malo farar skor sediet ako host na zasadnuti radnice a mal by pouzit svoju autoritu na to, aby mohol v dolezitych pripadoch (tam, kde to prinalezi predstavitelovi cirkvi) ovplyvnit rozhodovanie poslancov. Samozrejme ak si obcania zvolia poslancov, ktori na farara kaslu, nepresadi nic, ale taki obcania by ani farara nezvolili.
Veru, veru, príkladom sú zase katolícky kňazi, ktorí nie sú v politike / ešte k tomu komunistickej / a plnia si svoju evanjelizačnú úlohu.
pravda okrem katolickych knazov vo Vatikane, ze ano. 🙂
monsignora dr. tisza.
a Krstitela Balaza.
a biskupa Fernanda Luga v Paraguai.
Evanjelizacnu ulohu si plnia evanjelicki farari. Katolicki si plnia katolizacnu ulohu. 🙂
Evanjelizacnu ulohu si plnia evanjelicki farari. Katolicki si plnia katolizacnu ulohu. 🙂
————————
Pri čítaní týchto preduchovnelých "kresťansko-politologických " názorov som sa dobre pobavil. To snáď ani nemyslite vážne???
Namesto jednoznačnej podpory evanjelických kandidátov tu rozoberáte nepodstatné veci. Len veriť nestačí, treba konať a vykupovať čas, lebo dni sú zlé!
Rozkráda sa na každom kroku v našich obciach a mestách, zákony nedodržiava už takmer nikto. A vy tu rozoberáte banality typu kandidovať, či nekandidovať a ak áno, tak za koho? Spamätajte sa kým nie je neskoro!
Pokiaľ by cca 10% veriacich z radov evanjelikov nebolo rozhádaných, tak by dokázali mať svoju vlastnú politickú stranu! Neboli by odkázaní kandidovať na kandidátkach katolíckeho KDH, liberálneho SDKÚ, postkomunistického Smeru, nacionalistického HID-u, SMK, alebo SNS!
PS: Veľké poverenie PJK na evanjelizáciu národov v Mt. 28,19-20 dal podľa vás len evanjelickým kňazom? Podľa vás zrejme áno, veď berú za to platy, tak nech sa činia!?
Predpokladám,že na tomto evanjelickom portáli diskutujú predovšetkým evanjelici ( však tinuska ).
Zaujal ma preto predchádzajúci názor o "vlastnej strane". Faktom zostáva,že výraz kresťansko – kresťanská sa spája s RK cirkvou. Alebo sa mýlim ? Hneď po rozpade VPN boli evanjelici "vytesnení" z politiky a tak nemali žiadnu reálnu šancu ovplyvniť vývoj. Svedčí o tom napríklad aj obtiažny ( 20 ročný ) postup návratu historického evanjelického dedičstva v Prešove, či v Bratislave. Ale nejedná sa len o materiálne postavenie. Vo verejnom a spoločenskom živote má ECAV takmer nulovú šancu SAMOSTATNE sa vyjadriť k negatívnym javom v spoločnosti. Samozrejme okrem takýchto či podobných internetových portálov ! Alebo je to tiež inak ? Ja žiadny príklad nepoznám. Možno by viedla cesta cez skutočne novú alebo zreformovanú stranu ( napr. _ SNS = M.Rázus ).
napadlo ma, ked som vcera doobeda videl, ako prvy raz po niekolkych mesiacoch rozdavali mestski "policajti" papuce ako mikulasske darceky na auta stojace pred jednym RKC kostolom.
Ale k veci. Napad evanjelicke je strany je zaujimavy, je tam vsak niekolko ale:
1. ucel – kazda politicka strana ma svoj ciel, ktory chce presadit (dnes je to vacsinou obsadit svojimi stupencami obsadit co najviac flekov v statnej sprave a nasledne cez nich pupovat statny rozpocet.) Jeden z hlavnych cielov povodnej SNS je dnes uz bezpredmetny. Pokusi sa dakto v diskusii naformulovat zakladne body "volebneho programu"? Mozno by to bol zaujimavy pokus.
2. zucastneni – v porovnani s rokom 1920 dnes zije na Slovensku radovo menej aktivnych evanjelikov. Navyse so stupajucim majetkom a spolocenskym postavenim hlasenie sa k luterantsvu klesa. U RKC "high-society" sa zatial hlasenie k cirkvi ako tak nosi – zatial prevlada nazor, ze "krestansky, pre mnohych ludi = katolicky" je na Slovensku dobra znacka. Kedze na cinnost akejkolvek strany je nutna financa podpora strednej vrstvy – najma podnikatelskej, tu moze byt problem.
3. stav ECAV.SK sa o sebe vobec. Zatial stale dobiehaju natahovacky o zborove majetky a zakazky – kto aspon raz zakopol o presbyterstvo, vie, co mam na mysli. Zaroven stale visia v skriniach kostlivci z pred 20 tich rokov – zdaleka nie vsetci luterani zdielaju Tabakov optimisticky postoj ku kazdemu stbakovi, komousovi a podobne, pokial ten o sebe zacne tvrdit, ze je dobry krestan a luteran. Toto nie je jednoduche prekonat a je to vec, ktora bude slovenskych luteranov rozdelovat este dlhe roky, najma tam, kde sa bude jej riesenie odsuvat na vedlajsiu kolaj. Najma v zboroch vo vacsich mestach, poobzerajte sa okolo seba a popytajte sa a budete prekvapeni, aka nevrazivost sa tam casto vyskytuje medzi 2-3 superiacimi klikami.
Prispevok bol na vlastnu ziadost uzivatela mustafa odstraneny.