Vízia ECAV v praxi

Pred istým časom jeden (ne)istý pán povedal: „Som presvedčený, že je oveľa dôležitejšie rozprávať o poslaní cirkvi, ako o víziách jedného človeka. Pretože nie sú dôležité ľudské vízie a predstavy, ale poslanie, ktoré cirkvi určil sám Pán Ježiš Kristus.“ On celkom iste vie, čo tým myslel, hoci slovenskej pospolitosti oznámiť neráčil, čo presne tento iste prevelice zbožný výrok znamená pre ECAV na Slovensku v 21. storočí.

Zrejme to však netreba verbálne vysvetľovať, pretože ako evanjelici máme predsa Božie slovo v neviditeľnej, ale aj vo viditeľnej forme. A tak, hoci sme nemali šancu si vypočuť, či prečítať, čo presne znamená napĺňať Kristovo poslanie v ECAV na Slovensku a ako to vyzerá, môžeme sa na to pozrieť. Mimochodom, pokiaľ sa v ostatnej dobe nezmenila vierouka našej cirkvi, tak Kristus je tiež „jeden človek“ a teda určite je dosť dôležité rozprávať o víziách „jedného človeka“.

Každopádne, zdá sa, že poslanie, ktoré cirkvi určil sám Pán Ježiš Kristus – tak ako ho vidíme napĺňať samotným vedením našej drahej evanjelickej cirkvi je:

– robiť z konfirmovaných – teda dospelých členov cirkvi hlupákov, ktorí nemajú šancu vyznať sa v biblických otázkach, nakoľko nemajú vyštudovanú jedinú pravovernú bohosloveckú fakultu

– robiť neschopných hlupákov z rodičov, presbyterov a zborových farárov – pretože všetok ten čas a námaha, ktoré venovali výchove ľudí vo svojich zboroch sú úplne zbytočné, lebo vychovávajú intelektuálnych aj náboženských neschopákov

– škandalizovanie podriadených a kolegov – najmä tých, ktorí zápasia o spásu duší

– odmeňovanie lenivcov – nakoniec, kto nič nerobí, nič nepokazí a preto si zaslúži odmenu

– nadávať na ostatných – TC Kompas je len najviditeľnejším príkladom

– manipulovať  a zavádzať – napríklad: odvolávať sa na neexistenciu aj tak nepotrebných zmlúv o spolupráci, pričom túto „nevyhnutnosť“ si len „ktosi“ vymyslel, keď už nevedel, kam „z konopí“

– s nikým nespolupracovať – kým všetci ostatní nepríjmu naše názory: „K takejto jednote však medzi jednotlivými cirkvami a denomináciami nedošlo.“

– odvolávanie sa na niečo, čo neexistuje – napríklad: „Školenie vedúcich mládeže, ktoré TC Kompas koná, nie je pre ECAV prijateľné, lebo sme presvedčení, že každá cirkev si svojich veriacich má vyučovať sama.“

– a hlavne stáť v pýche – napríklad: „Záležitosti ECAV rieši Zbor biskupov v rámci svojej cirkvi a nepovažuje za potrebné sa Vám z akejkoľvek pozície zodpovedať.“ – toto nie je celkom tak, lebo záležitosti ECAV riešia rôzne grémiá (synoda, presbyterstvá na rôznych úrovniach). Ak by však platil výrok o zodpovedaní, tak si treba uvedomiť, že ani TC Kompas sa nezodpovedá Zboru biskupov. Nakoniec, tu ani nejde o zodpovedanie sa, ale o spoluprácu rovnocenných partnerov.

Aha, a takmer by som zabudol – neoddeliteľnou súčasťou Kristovho poslania pre ECAV v 21. storočí je sadenie stromčekov!!! Hlavne treba sadiť stromy. Pretože o pár rokov to budú jediní svedkovia toho, že tu kdesi v Karpatskej kotline kedysi žili aj nejakí evanjelici. 

No nevadí. Obávam sa, že Kristus to s tou víziou pre cirkev myslel „kuščičko“ inak. Tak, nech si teda vedenie robí ako myslí. Ja budem tiež tak robiť. Nakoniec, oni sa nebudú zodpovedať z mojich skutkov, ani ja sa nebudem zodpovedať z ich skutkov, ale každý bude sám za seba stáť pred Bohom a vydávať počet zo svojho šafárenia. 

32 Komentáre k “Vízia ECAV v praxi

  1. slavo

    Mily dano, neviem v tomto pripade co sa tak rozohnujes, biskup je zodpovedny za to co a ako sa vyucuje v jeho cirkvi. Jeho nazor, ze ciste ucenie je pre jednotu a poriadok v cirkvi potrebne a dolezite zdielam. Dokonca som nazoru ze ciste ucenie je podmienkou pre rast cirvki. Ma to na starosti a tak nech sa o to stara.

    zda sa mi ze si trosku prestrelil, a mas pravdu zodpovedat sa budeme. Ja osobne by som si na biskupa takto nedovoloval, bez ohladu akeho je razenia.

    1. dano.misina

      Ahoj, nenamietam voči  čistote učenia. Tak nech teda čistotne učí. Ale namietam voči manipulácii, škandalizovaniu, pohŕdaniu, podsúvaniu informácii (či vedomému zavádzaniu?), nič-nerobeniu. Namietam voči zbožným floskulám. Namietam voči šikane vlastných farárov a členov. Namietam voči uzatváraniu našej cirkvi voči všetkým cirkvám a organizáciám. Namietam proti tomu, že (aj tebou spomínaný) rast cirkvi ich vôbec nezaujíma, pretože úbytok "je dôsledkom demografického vývoja". Totálne súhlasím, že čisté učenie je podmienkou rastu cirkvi, ale zjavne nie jedinou. Ak budeme za 100m hrubým a vysokým múrom izolovaní na opustenom ostrove, tak môžeme mať najčistejšie učenie, 7x ohňom prepálené a bude to figu platné. S týmto čistým učením totiž treba ísť do hriešneho sveta. 

      Stráženie stáda je len jednou z úloh pastiera. Pastier len stráži (a straší). A stádo kape od hladu a smädu. 

  2. dano.misina

    Vdaka br. Laskovi za tip na clanok. Takto vyzera vizia ECAV v praxi: V kameňanskom kostole bývajú služby božie raz mesačne. Príde okolo dvadsať ľudí: zo 700 obyvateľov sa ich iba 50 aktívne hlási k evanjelickej cirkvi. Inými slovami, iba 50 ich platí cirkevnú daň. Čoraz aktívnejší sú aj v tomto regióne Jehovisti.

    Keď sa opýtate pána farára Bojnu, čo je najťažšie, neváha dlho. „Vydržať v tom nasadení,“ povie. Pracuje s rodinami v štyroch cirkevných zboroch. Je sám. Sám na sedem čoraz prázdnejších kostolov. 

    http://www.tyzden.sk/nazivo-doma/moja-vina-nasa-hanba.html 

    Takze, je tam 700 ludi. Nech si medzi nimi robia jehovisti.

    1. Vinona

      to, čo vo svojom článku spomínate, je pravda: tvrdá, smutná, ale pravda. Už niekoľko rokov mám veľmi smutný pocit, že ak naša cirkev, teda hlavne tí, čo sú "zodpovední za čistotu učenia" neprestanú bojovať s fantómovými nepriateľmi z iných cirkví či organizácií, podľahneme ako cirkev skutočnému nepriateľovi, ktorému ide presne o to, aby nám do sŕdc zasial podozrievavosť, nelásku, uzavretosť, ľahostajnosť. Veď potom nás bude mať tam, kde chcel: zavretých v kostoloch a pomaly vymierajúcich. O zvestovaní evanjelia nebude ani stopa. A je to.

      Ale mám jeden návrh, paradoxný svojím riešením, ako aj pôvodcom: Pred pár rokmi to pri istej príležitosti povedal brat farár Meňky: Nech sa v takých zboroch (ako je ten so siedmimi kostolmi a pár ľuďmi) zriadi misijná stanica s 3 kaplánmi, ktorí budú flexibilní, budú pracovať spolu, podelia si kompetencie, budú ochotní robiť misiu a pracovať tak povediac v "bojových podmienkach". Podporme ich modlitbami, finančne, dajme im šancu robiť samostatne. Uvidíme.

      Čo vy na to?

      1. Adelfos

         jj, len nájdime tých aspoň troch misijne zapálených ecav kaplánov … už roky hľadáme misijných pracovníkov (najmä spomedzi duchovných) napr. do zahranicnej, alebo rómskej misie, prípadne ostatných misií, myslíte, že koľko sa ich v radoch hlasi? ak nevyrastu v duchovne zrelych zboroch na duchovne zapalenych mladeziach, zostaneme stale iba v obdobi cakania a nadeji …

        este je tam hore aj slovko: flexibilni .. :-)) .. a "ochotni pracovat v bojovych podmienkach" .. pripadne "samostatne" ..

        No navrh je super, dobry. Len keby tu uz bol cas, aby sa aj v nasich podmienkach nielen konecne dal realizovat, ale aby sa aj realizoval. Dovtedy skor tie zbory pozatvarame (posledne roky napr.  Cerencany, Krompachy, Beluj, predtym take Calovec, Filakovo, Vlcany… – zaniknute zbory sa daju najst na stranke ecav).

        1. kolarovsky

          Nepochopte ma zle, ono najvacsou tragediou nie je to, ze niekde zanikne casom nejaky cirkevny zbor. Moze to mat aj skutocne objektivne priciny – demograficke, ekonomicke, socilane… atd…. Skutocnou tragediou je, ak nevznikaju nove zbory. Vzhladom na to, kolko zborov je pred zanikom, resp., v akom tazkom stave, je smutne, ze nie je ekvivalentny pocet novozvnikajucich zborov, filii, a pod. Misia vonkajsia i vnutorna je u nas dost slaba. Abu vznikli misijny farari, musela by cikrev pristupit k inym pravidlam ich financovania. Doteraz je to tak, ze typickeho farara z velkej casti financuje miestny zbor. S tym sa pocita, lebo zo svojho tzv. platu by nevyzil. Ale misijni farari, ktorym nepomoz epomoct zbor, kto im doplni do toho, aby mohli zmyslupone existovat? V poslednych rokoch sa vsak v cirkvi islo takou cestou, ze aj tych par misijnych fararov pre mladez, diakoniu sa "zrusilo". A aj ten jeden farar, co je v tzv. zahranicnej misii, na tom ma vari zasluhu generalna cirkev? Skor toleruje jeho existenciu, ako by podorovala systematicku zahranicnu misiu…

          1. tamara

             Je ak byvaly farar misina dokaze napisat takyto primitivny a drzy vypad myslim ze sa najdu nejake platky co to uverejnia ale tu by nemusel robit co on chce aj ked by si to velmi zelal

          2. dano.misina

            vo vsetkom som vernym nasledovnikom sucasneho vedenia. predsa by som si nedovolil vynechat primitivizmus a drzost. ved to patri ku ich poprednym charakteristikam. Ktoze som ja, aby som si dovolil byt v tomto neverny? Ved predsa nechcem patrim medzi tych trapnych charizmatickych jehovistov, ktorych ohovaras v oficialnom platku. Ja chcem tiez byt pravoverny! A o to sa zo vsetkych mojich sil snazim, hoci je to velmi tazke a narocne. Latka nasadena nasim vedenim je velmi velmi vysoko 🙂

          3. kolarovsky

            niekedy byvaly farar nemusi byt horsi ako farar v sluzbe… hoci, na mna su tieto slova tiez pritvrde…

          4. ebud

            Keďže toho veľa ešte neviem, tak sa znova budem pýtať, bývalých aj budúcich farárov, laikov, čitateľov aj pisateľov tejto stránky. Pýtam sa možno aj v mene stovák účastníkov všetkých konferencií, stretnutí / ROS,MOS,SEŽ,SEM,Detskej misie,Absolventov aj študentov B.Š. atd./ čiže za ľudí ktorí, by chceli v cirkvi a od cirkvi /tej našej/ trochu viac ako len posedieť v nedeľu na SLB, /aj to len občas/, do niečoho aj hovoriť,/nie iba občas/, niekedy byť aj proti, lebo sa aspoň zdržať hlasovania. Ak teda sú tu v /cirkvi/ takíto ľudia ktorí nechcú aby táto cirkev musela byť cirkvou iba pre introvertov / to aj náš milovaný Luther bol taký introvert?/a do seba uzavretých ľudí, ktorím nerobí až taký problém podať si na konci SLB ruky /nevidia to ako niečo neevanjelické/, ktorí aj mimo kostol, aj inokedy ako v nedeľu sa chcú stretnúť aj stretávajú sa,/v chráme,=aj po domoch?/ udržiavať vzťahy a kontakty. Modliť sa spolu fungovať ako sa na cirkev patrí /dvaja alebo traja aj viacerí v Jeho mene/, ktorí chcú ako praví ctitelia v duchu a v pravde vzývať Otca/v Biblii sa píše že musia/. Ktorí chcú /nie musia iba charizmatici vraj musia/ ústami /nie papu…/ a nahlas /nie  zbožnými frázami chváliť Boha a spolu sa modliť/  za cirkev,za bratov a sestry, za kazateľov, za trpiacich, za uzdravenie telesné i duchovné /duševné?/. List Jakuba 5. Ktorí chcú /nie musia to iba charizm… musia?/ občas /nie vždy napr. nie v kostole tam určite nie?/ zdvihnúť pri chválach slobodne a dobrovoľne svoje ruky. 1,Tim2:8. Pýtam sa za tých všetkých čo s takými ľuďmi v cirkvi /našej/. Mnohí ešte zatiaľ s veľkým trápením bez radosti fungujú na laických postoch v cirvi mnohí sú už bývalí /presbyteri, dozorcovia, speváci v spevokoloch,učitelia besiedok atď./,a sú považovaní poväčšine za elementy ktoré rušia cirkevný kľud. Čo teda majú robiť ak sú medzi riadkami pastierskych listov, a stanovísk výborov, kázňach v zboroch /pod rúškom očisty cirkvi/ diplomaticky vyzývaný prinajmenšom k nečinnosti ak nie priamo k odchodu z cirkvi. Aká je teda ich perspektíva v cirkvi /našej/ akú oni majú mať osobnú víziu? Majú si zbaliť svojich sedem slivák a odísť? Je úbytok členstva /nie ten demografický/ akoby povinným kritériom úspešnosti práce cirkvi? Alebo je to dokonca jej víziou a cieľom? V mnohých prípadoch to tak vyzerá. Opačný trend je skôr výnimkou ktorá sa dá zrátať na prstoch jednej /okyptenej/ ruky. Ďakujem všetkým ktorí tento príspevok prečítajú a nepohoršia sa nad ním, aj tým ktorí ho prípadne nevymažú, a ospravedlňujem sa všetkým výnimkám v /našej/ cirkvi.

            Pokoj Vám.

             

          5. tabak

             Už druhý krát čítam o tvojej vízii a – dosť málo rozumiem.Inu, vizionári to majú ťažké e-budko, to viem aj podľa seba.

                  Jedno by som ale chcel – venovať Ti desať minút svojho času (je 9.25) , lebo  cítim, že to potrebuješ. Takže aspoň k tomu, čomu, myslím si skromne- som porozumel. Po prvé- chcel by si sa modliť nielen v chráme, ale aj doma a ktosi Ti v tom bráni. Je to tvoja žena?- deti?- svokra-? Alebo si slobodný?-  Možno nemáš toho druhého a tretieho do partie…  Je tu proste aj taká možnosť:  – vojdi do svojej komôrky..

                 .Už  ako by som počul hlasy: A čo keď nemá komoru, ani komôrku?! Myslím, že by to mohla byť aj detská izba, alebo posilovňa v pivnici! A modli sa, modli sa, opäť a znovu –  ako dlho chceš a tiež kedy chceš!  Ak to niekomu vadí,  nech ho rozdrapí…A môžeš si pri tom aj povyskakovať, aj poležať, čo len chceš. Teoreticky je možné pri modlitbe aj kľaknúť si- ako Pavol keď sa modlil za efezkých (Ef 3,14)- ale šeredne z toho bolia kolená. -Pokiaľ ide o ten veršík, čo spomínaš: Chcem, aby sa mžovia modlili na každom mieste…atď .Je jasné, že slová "na každom mieste"- znamenajú všetky miesta okrem kostola, veď prví kresťania kostoly ani nemali…

             Problém by nastal, ak by si-  milý ebudko- bol ebudka – teda žena…žena totiž má sa ticho chovať a bude spasená rodením dietok!

                 Ale aby som neodbočoval – podstatné je, ako aj píšeš, nie kde, a nie koľkí- ale ako!  Dobre, veľmi dobre píšeš, že "nie zbožnými frázami chváliť Boha".

                 Teraz na toto sa chcem ja tebe spýtať- napíš  nám, prosím ťa- čo je tota – zbožna fráza, teda ako to nebá byť, a ako sa to má správne, teda bez zbožných, či iných fráz "robiť". Teraz desať minút venuje Ty mne – možno to aj iných bude zaujímať. 

                O tej tvojej vízii môžeš tiež, ale to by bolo asi nadlho…  maj sa dobre!

                  

                   

                    

          6. lubo batka st

             ad/  Vízia ECAV v praxi

                  

                    Týmto chcem reagovať na článok br.farára D.Mišinu ml. a najmä na niektoré jeho výhrady v Pastierskom liste gen.biskupa M.Klátika, ktoré komentuje. Štýl a spôsob si vybral sám. 

             

                   Z viacerých kritík, vyberám tú, ktorú sám označil za “hlavnú”, keď píše:

             “A hlavne stáť v pýche-napríklad: Záležitosti ECAV rieši Zbor biskupov v rámci svojej cirkvi a nepotrebuje za potrebné sa Vám z akejkoľvek pozície zodpovedať” – toto nie je celkom tak, lebo záležitosti ECAV riešia rôzne grémiá (synoda, presbytersvá na rôznych úrovniach).  Ak by však platil výrok o zodpovedaní, tak si treba uvedomiť, že ani TC KOMPAS sa nezodpovedá Zboru biskupov. Nakoniec tu ani nejde o zodpovedanie sa, ale o spoluprácu rovnocenných partnerov”.

             

            Je celkom evidetné, že tvrdenie br. faráratoto nie je celkom takje úplne mylné. Zbor biskupov sa TC Kompas zodpovedať nemusí, lebo TC KOPMAS nie je ani súčasťou uvedených grémií, ani ich poradným orgánom.

            Biskupi na druhej strane boli riadne ECAV zvolení a vedia, komu sa majú podľa poriadku ECAV zodpovedať.

             

               Toto si zrejme uvedomil aj pisateľ  “vízie v praxi” – keďže hneď v ďalšom uvádza:”Ak by však platil výrok o zodpovedaní…ani TC KOMPAS nezodpovedá Zboru biskupov”. 

             

               Toto tvrdenie si treba všimnúť bližšie. Na jednej strane žiadne tréningové centrum, /napr.mormonov, ateistov, ale ani centrá kresťanskej proviniencie/ nezodpovedá Zboru biskupov ECAV. Spor je však o tom, že nie Zbor biskupov chcel vyučovať v TC KOMPAS, ale naopak! 

             

             Ak chce ktokoľvek v ECAV vyučovať, názor a postoj Zboru biskupov a prípadne aj ostatných grémiií musí rešpektovať. Biskupi majú právo a povinnosť danú im ECAV posúdiť vernosť Písmu Svätému a jeho správne vysvetľovanie v duchu Symbolických kníh ECAV!! 

                    

            Najskôr by mala byť  dohoda o spolupráci. Ak z nejakého dôvodu taká dohoda nebola a nie je, vyučovanie akejkoľvek spoločnosti je nielen nezákonné  /minimláne v duchu predpisov, poriadku a pokoja v cirkvi/ , ale aj neslušné.  

               / Príklad: Ak do domu príde nejaký brak a začne vyučovať bez opýtania, je to neprípustné a súčasne svedectvo o arogancii dotyčného/.

             

            Keďže Zbor biskupov sa nesnažil vyučovať v TC Kompas, ale Kompas v ECAV áno, jej súhlas je nutný a každý vyučujúci má byť pripravený za svoju činnosť sa aj zodpovedať. 

             

               Z  dosiaľ povedaného je zrejmé, že br.D.Mišina v uvedenom stanovisku  urobil nesprávne uzávery. 

                        

                 Nesprávne je totiž aj tvrdenie, že Zbor biskupov ECAV a TC Kompas  sú rovnocenní partneri”. Z hľadiska práv a povinností platných v ECAV rovnocenní nie sú. Prečo? Každý z biskupov bol v ECAV riadne zvolený, jej prisahal vernosť a jej vydáva počet. Naproti tomu TC KOPAS nie je žiadnym grémiom ECAV, nebolo ECAV ani zvolené, ani povolané a poverené službou. Nestačí, že Kompas niečo sám chce. Nejde teda o “žiadnu pýchu”, ale iba o  plnenie ap.pokynu, aby sa v cirkvi všetko dialo “slušne a v poriadku”. Z týchto dvoch jednoduchých požiadaviek TC KOMPAS, žiaľ,  nepreukázal ani jednu.

                                                                               Ľubomír  Batka st., ev.farár


          7. Roboy

            "Ale všetko nech sa deje slušne a v poriadku!"

            S obľubou vytrhávaný verš zo strany vedenia ECAV. Boží poriadok nie je poriadok aký si predstavuje ECAV – Boh kašle na to či brat so sestrou maju písomnú zmluvu. On nás spravil deťmi Božími a my už nepotrebujeme žiadne ďalšie ľudské právne kroky. 

            Čiže ak chce ECAV poriadok skrze ľudské zmluvy, tak určite nechce Boží poriadok. Boží poriadok je úplne iný, než ten ľudský. Nespočíva v systémoch.

            Prečo sa tento verš vytrhuje? Nie je náhodou luteránskou zásadou vykladať verš v kontexte? V skutočnosti je to pekné farizejstvo vyzývať k "poriadku" a zároveň zakazovať hovoriť jazykmi! Dokonca použiť verš, ktorý nasleduje po: "39  A tak, bratia moji, snažte sa prorokovať, a jazykmi hovoriť nezabraňujte!"

            To už sa ale nehodí, že? To radšej citovať nebudeme..

             

             

          8. dano.misina

            Pozdravujem, brat farár.

            Máte pravdu. Biskupi sú volení a majú zodpovednosť. Vychádzal som však aj z toho, že súčasťou luteránskej teológie je, že farár/biskup je prvým medzi rovnými. Preto si myslím, že sú si rovní.

            Tiež si to myslím preto, lebo v občianskej spoločnosti, kde žijeme, sme si všetci rovní (a potom sú gorily). TCK ako samostatná organizácia má vlastné mechanizmy kontroly a zbor biskupov ECAV k nim – aspoň zatiaľ – nepatrí. Preto sa našim biskupom nemusia zodpovedať, ani dávať správy na synodu. TCK si môže vyvíjať aktivity ako ktorákoľvek iná organizácia a obyvatelia (vrátane členov ECAV) môžu podľa vlastného slobodného uváženia služby tejto organizácie využívať. Predseda VV aj Zbor biskupov môžu vydávať vyhlásenia – je sloboda slova – a tiež si môžu sami vybrať svoj štýl – ako to aj robia (viď predsedove "štýlové" vyjadrenia z leta 2011). Ale v realite to tak chodí a sekularizácia je skôr na vzostupe, než na ústupe. 

            Okrem neexistencie zmlúv o spolupráci s inými organizáciami, čo tu bolo spomínané, si myslím, že zmluva je vyvrcholením určitej "predzmluvnej" spolupráce. Vzťah – v našich končinách – nezačína sobášom. 

            A ak sa bavíme konkrétne o TCK, môj názor je, že nie je korektné dávať ich na úroveň jehovistov a charizmatikov. Inde som napísal, že TCK mi príde ako mládežnícka obdoba ERC – ak vezmeme ostatné vyhlásenie predsedu VV – akú konfesionálnu vyhranenosť má ERC? Okrem toho, mnoho farárov nesúhlasí s tvrdeniami predsedu. Akým právom ich on odsudzuje a tvrdí, že sa z vierouky ECAV vysmievajú? Len preto, že si dovolia s ním nesúhlasiť? Veď je to smiešne.

            Jednoducho – môj názor je, že v prípade TCK to predseda VV ťažko prestrelil. Tvrdenie, že spolupráca bez zmluvy nie je možná je klamstvo, lebo v CPP toto nikde nie je povedané. Je fajn dať spolupráci legitimitu, ale zároveň nie je pravda, že bez zmluvy to nejde. Skrátka, prečo tu vyrábame obštrukcie (vrátane jednobiskupského pastierkeho listu) namiesto otvoreného dialógu rovného s rovným? Aká rozumnosť je v tom, že skupinu, kde pôsobí kopa evanjelikov, začne niekto kobercovo bombardovať? Celá táto situácia je zlá a "riešenia" vedenia sú – podľa mňa – v tomto prípade totálne mimo. Trochu rozvážnosti by nezaškodilo. 

          9. Pehafa

            Dobry den brat Batka,
            Pravdu povediac, radsej by som sa s Vami osobne rozpraval, nez cez blog. Ak chcete, da sa s Vami nejako spojit? Citam Vase príspevky a s mnohými s nimi suzvucim. Hoci su vela krat pre mna z inej perspektivy, su stimulujuce na premyslanie.
            Zopar myslienok k zalezitosti, ktoru otvoril Daniel. Suhlasim s Vami, ze Zbor biskupov nie je rovnocenny s TCK urcite predovsetkym on zodpoveda, co sa deje Doma v cirkvi. Tak isto suhlasim, ze by bolo nezodpovedne a hlupe, keby dovolil, aby vosiel niekto do Domu a prinasal tam nejaky brak bez opytania, koniec Domu by prisiel rychlo. Urcite takyto pocin by bol z druhej strany arogantnym. Co sa tyka pychy, myslim, ze Daniel mal skor na mysli neochotu uznat prinos druhej strany a tiez hlboku potrebu, ktora tu je zapricinena asi aj vedenim ecav. Nestihol vcas zavriet dvere predavacom braku? Potreby v Dome su zial vacsie, nez si tu vsetci chceme pripustit. Ale o com pisal Daniel vie lepsie on.
            Ako clovek, ktory  zatial vedie Kompas, oslovil by som zalezitost z tejto strany. Zbor biskupov nepomenoval konkretne, aky brak prinasa do Domu Kompas. Ma na to pravo, predsa sa Kompasu nezodpoveda, avsak kontext je 1) Lzi  o Kompase, verejne publikovane pracovnikmi ECAV – vabenie do inych cirkvi, sektarske spravanie cez skupinky, manipulativne metody veduce k psychickym porucham, znevazovanie fararov, usmievanie sa pod fuzy, americke vedenie, charizmatizmus … (zoznam je ovela dlhsi), 2) rozsiahlost spoluprace s fararmi, za ktorymi je dobre ovocie (Velebir, Hresko, Linkesch, Cina…. vid http://www.tckompas.sk/ecav) a 3) skutocnost, ze v TCK pracuju takmer vsetko ludia s kreditom a z ECAV – 

            Zbor biskupov defacto, tym, ze nekomentoval vyroky publikovane o TCK, podrzal stranu svojich, t.j. tych, resp. toho, kto s tymito obvineniami prisiel. Ani to by vsak nebol problem, ak by uvedene o Kompase bola pravda. Avsak, ak su to vsetko lzi, hlavny zapas je tu o Pravdu a nie o nejaky Kompas, ci moze vyucovat alebo nemoze vyucovat v ecav. To je teraz marginalne.

            Podme teda ku marginalnej teme, ktora nie je o pravde ale o ne/spolupraci. Vzdy sme si, ako Kompas mysleli, ze to, co robime, chce cirkev, ked hovorim o cirkvi, mam na mysli vedenia miestnych cirkevnych zborov, ktore snad maju pravo otvorit dvere do Domu tomu, komu uznaju za vhodne. Su farari svojpravni a ci nie? Ako to vlastne teda je v ECAV? Napr. ak sa cirkevny zbor chce pridat k projektu ProChrist, musi si ist pytat od Zboru biskupov povolenie alebo si aspon byt isty, ze existuje zmluva medzi vedenim ECAV a povedzme JPK? Na navstevu ku nam domov prichadzaju ludia bez toho, aby sa pytali mojho otca alebo deda, ci mozu prist, hoci bol cas, kedy sa pytali (ked som mal cca 10), bol to vsak iny stupen dospelosti. Obdobne to je i pri tom, ked zverujem svoje deti ucitelom v skole. Viem, ze si to mozem dovolit, pretoze moj vplyv je silnejsi nez ich. Otazkou teda je, ci Zbor biskupov ma ocakavanie, ze ak miestny zbor chce nieco s nami robit (napr. tabor cez leto, alebo „Skolu mimo lavic“), tak nemoze, lebo niet zmluvy?  Ak vedenie ma taketo ocakavania (ma pravo take mat), clenovia ecav sa pytaju, ci su zorientovani v realite. Ozaj, uplatnuje sa rovnaky princip na kazdu organizaciu bez zmluvy… Ozaj a co Weslyáni…?
            Avsak ak treba zmluvu, dobre, spravme zmluvu, o to sme uz ziadali. V kontexte kauzy vsak citime, ze zmluva je iba zahmlievanie, ved ani JPK, MPK, DM atd nemaju zmluvu s ECAV a robia so zbormi a aj tam obcas vyucuju ich ludia (alebo o tom vedenie nevie?).
            Davat vinu „predavacom“ z TCK za to, ze im dvere do domu otvaraju farari z ecav a vinit Kompas z toho, ze robi nieco „nezakonne a arogantne“ je podla mna nezmysel. Niekto otvoril Kompasu dvere a vinnik je Kompas? Alebo tvrdite, ze sme sa sem nasilu natlacili? Ak ano, povedzte do ktoreho zboru, chce to data. Ak data nemate, potom prepacte, ze vobec existujeme a ze chceme pomoct tam, kde o nasu pomoc stoja…
            Jediny program, ktory robime mimo kontext miestnych cirkevnych zborov (19 rokov) je Konferencia pre pracovnikov s mladezou. Mimochodom, konferencia je zorganizovana bez jedineho plagatu, ci presviedcania ludi, aby prisli. (pridte sa pozriet, pozyvam Vas). Je toto praca v ecav, pretoze pride cca 400 pracovnikov s mladezou z ECAV? Ako zadefinujeme to, ci to je vo Vasom Dome alebo v nejakom inom Dome? V koho dome to vlastne je? Ako ti, ktori sa snad uz dostali do piateho vyvojoveho stadia citime, ze nie uplne vsetko sa da v zivote nadefinovat. Ale ak ano, potom si kladme otazky: Mame konferenciu pre ucastnikov ecav zrusit, pretoze si to Zbor biskupov mozno nezela? Alebo im mame napisat, pridte iba vo stvrtok, piatok vecer a v sobotu vecer, pretoze inokedy vyucuju ini, nez z ecav a naviac, v piatok tu hra 3ti den, tak ani v piatok nechodte…? Ked ju/KPM nezrusime, opat nas obvinite, ze ucime v Dome ecav?
            Mozno si Zbor biskupov potrebuje spravit poriadok s brakom (brvnom) najskor doma a potom s nasou Kompasovou trieskou, avsak „krotenie“ fararov, ktori otvaraju dvere zdemonizovanemu Kompasu bez dementovania lží o tejto organizacii bude velmi problematicke. Oni totiz vedia kde je pravda a drzia sa Lutherovho „Tak tu stojim, inak nemozem“.
            Ja to vidim tak, ze jednoducho zatial Doma nie je sila k urobeniu si poriadku. Zmena totiz vedie cez poznavanie pravdy a naslednu zmenu myslenia. Mozno to mal na mysli Daniel ked pisal o pyche, kedze ta suvisi s ucitelnostou, ktora je znakom pokory. Modlim sa a tesim sa na to, ked Jeho milost prikryje nase nedorozumenie a strateny clovek bude opat v centre nasej pozornosti. Ved preto sme este tu. A ci nie?
            Peter Hrubo, tckompas

          10. lubo batka st

             1. Ak oslovím br. farára Mišinu, zanamená to , že chcem hovoriť s br. Danielom .

            2. Ak hovorim o konkrétnom tvrdení, znamená to, že o tomto konkrétnom tvrdení chcem na tomto mieste diskutovať.

            3. Ospravedlňujem sa za preklep-  slovo brak, malo v skutočnosti znieť: brat.  / Nedá sa vylúčiť, že brat prináša aj brak../

            4. Pravdu povediac, na toľko otázok, ktoré tu nastoľujete sa nedá odpovedať v internetovej komunikácii. 

                 Osobným rozhovorom sa nebránim,  ale upozorňujem, že som iba zborový farár /moje názory sú skôr názory "súkromné"/.

            5. Všimol som si Váš postoj k výzve br. adminka. Je korektná. Ak  má byť diskusia korektná, treba uverejniť aj plné znenie druhej strany. 

                / Iste by to mohol uverejniť aj sám aministrátor, alebo niekto iný, ale očakáva, že to urobíte práve Vy, lebo Vy ste tu uverejnili svoje vlastné vyhlásenie.  – Ak to nebude vyvážené, admin to zmaže. Potom sa budete "hrať na martýra"?- Už sme boli svedkami toho, že si kde-kto vypisuje: admin maže príspevky!  – Ako to vidím? Poviem to na extrémnom prípade: ak by tu niekto uverejnil oplzlosti, má ich tu nechať, len preto, že "všetko je dovolené "?…Nemyslím!/

            Pokoj Vám.

  3. kolarovsky

     Samozrejme, pre cirkev plati, ze kto chce v ECAV vyucovat, musi mat kanonicku misiu – aj ked, aj to plati s istymi "vynimkami", pre niektore staci "kanonicka misia" miestneho farara, teda jeho suhlas, ze ten a ten moze v cirkvi prehovorit ci dokonca viest, napr. detsku besiedku. Problem je vsak v niecom inom – nie TC Kompas vyucuje v nasej cirkvi, ale clenovia nasej cirkvi sa zucastnuju akcii TC Kompas. 

    1. Pehafa

      S tym vyucovanim je to takto:

      Skola pre pracovnikov s mladezou v.1 – uci sa to mimo cirkevny zbor, iba pre ludi, ktorych doporucil pisomne farar zboru, farar  vie kto uci, co sa vyucuje a ak je nejaky problem, ma priami pristup k nam. Vyucovanie okrem je zamerane najma na to ako nez CO. Info su na nasom webe. Castou programu je aj Treningovy vikend pre tímy zamerany na konkretnu potrebu mladeznickych timov

      Skola pre pracovnikov s mladezou v.2 – tu je pisomna dohoda medzi zborom a TCK, kde sa definuje kto moze a co moze. Je zauzivane, ze pre zbory ECAV su lektormi ludia z ECAV/TCK. Ak sa deje nejake vyucovanie je to skor prakticke nez teologicke. Tento program v drvivej vacsine je zamerany na budovanie timovej prace veduceho timu mladezi alebo dorastov

      Konferencia pre pracovnikov s mladezou – deje sa mimo cirkevnych zborov, v podstate je bez propagacie, je urcena pre pracovnikov s mladezou a dorastom, konferenciu pripravuju zastupcovia zo 4 denominacii – najviac ECAV/SEM, CB, BJB a velmi okrajovo AC

      KECY – Evanjelizacne Anglicke tabory – su robene vylucne s cirkevnymi zbormi, na zaklade dohody, TCK zadovazuje timy zo zahranicia, trening na propagaciu, skolenie ku vedeniu tabora  a naslednu pracu po tabore. O nejakej teologii tu sotva mozeme hovorit, ide najma o evanjelizaciu. Vlastnikom projektu je miestny zbor.

      FUSION – praca s tinidzermi z ulice, vlastnikom projektu je miestny zbor, TCK zabezpecuje know-how s treningom veducich. Su to pop-rock spevacke subory, uci sa tu drama, umenie, hra na hudobne nastroje a pouzivaju projekt tie zbory, kde je velmi nerozvinuta praca s mladezou a kde je tuzba oslovit ludi z ulice. Teologiu urcuje miestny zbor.

      Davka online – materialy pre pracovnikov s mladezou – vsetko je pre prihlasenych na webe. Teologiu mozete posudit sami

      EXIT 316 – je televizny program pre mladych, da sa pozriet na webe, ma viest ku zvestovaniu zakladnych krestanskych hodnot. Zial pre kauzu v ECAV sa nam ho nepodarilo rozbehnut cez STV, cize ideme cestou WEBu.

      EXIT TURBO – je praca, ktoru vedu ludia zo zborov s neveriacimi spoluziakmi v skupinach. Ucastnici pozeraju diely Exitu a veduci skupiny diskutuje o tom co videli. Materialy su k dispozicii. Takmer vsetky protestantske denominacie v SR okrem ECAV su nadsene tymto evanjelizacnym projektom. 

      EXIT TOUR – je spoluucast minimalne troch miestnych zborov na tomto evanjelizacnom podujati v minimalne na troch miestnych strednych skolach, kde sluzia zakladnym preventivnym programom – temy- AIDS, Drogy, SEX, Alkohol, Zivotne hodnoty…, Da sa o tom co to docitat v ostatnom vydani Evanjelicky Vychod. Je to otazka casu, kedy sa dvere do strednych skol zatvoria. Program vrcholi koncertom kde sa hovori evanjelium a stretnutim v miestnom zbore, ktore pripravi dany miestny zbor. Program funguje v meste pocas celeho tyzdna, doobeda na skolach a po obede v miestnych cirkevnych zboroch.

      Popri tom su male projektiky ci aktivity (praca s vysokoskolakmi na internatoch, ucenictvo v kontexte pracovnikov tck resp. ich miestnych zborov…)

      Toz to len tolko pre zorientovanie sa.

       

       

       

       

       

      1. Nuz, ja v posledom case prichadzam k presvedceniu, ze sucasny biskup (viete ktory) je posadnuty nielen skupinkami, TC kompas a charizmatikmi, ale samym satanom. Cakam, kedy sa konecne zacnu ozyvat ludia aj po pravnej stranke… Velmi cakam skor na Bozie konanie, ze trest pride a bude strasny, lebo tolko zla co ten bol schopny narobit a co stale robi…

        To je ako so zabou, ked ju date do horucej vody, tak vyskoci z hrnca, ale ked do studenej, ktora sa postupne vari, tak zabu uvarite. Nuz nasa ECAV sa teraz tak pomaly vari. Nasiel sa (triedny) vnutorny nepriatel – charizmatici a tak sa nasla aj vizia – ocistit cirkev od heretikov. Utoci sa na vsetkych aktivnejsich fararov a aktivnejsie zbory. O hnuti RoS co klicilo z vychodu uz ani nepocut. TC Kompas nastastie nie je pod cirkvou, tak tam likvidacia zatial tak nepokrocila…

        Skupinka, klucove slovo sa vyuzilo na propagandu, ved uz za cias davno zaslych to bolo negativne slovo, lebo skupinka v komunizme znamenalo stiepenie a podvratnicku cinnost. Dnes si zijeme svoj ECAV komunizmus. Starsia generacia, kt. ma este dobre zafixovane ake zle su "skupiny" tak su syteni, Evanjelickym Novym Casom spod Úrovne, ktory povzbudzuje tuto vacsinovu cast cirkvi, aby sa postavili prosti vsetkemu stiepeniu skupiniek…a charizmatikom a v podstate voci vsetkym, ktori su aktivni. Vsetko je teda potrebne zakonzervovat: ako v muzeu.

        Mnoho jednotlivco je aj nadalej osocovanych, ale blizia sa volby a tak sa samozrejme treba tvarit diplomaticky, teda, ze mame radi vsetkych, aj tych pobludencov… Pockajte vsak, ked volby zasa vyhra (najlepsie sam so sebou, lebo to vie on najlepsie), potom sa este pritvrdi. A nech sa to aj stane, aspon sa ukaze, kto naozaj nasleduje Krista a kto len ludi a cirkev s malym c…

        Pane Zmiluj sa, Pane zacni konat.

        1. Roboy

          Čakaj na Božie konanie. No určite mu nepraj ten trest. Niet krvi Pána Ježiša, zaslúžil by som si rovnaký. 

          Preto radšej pánovi biskupovi žehnaj, aby aj on spoznal Živého Krista. 

          1. slavo

            tiež by som povedal. cirkev ktorá preklína svojich biskupov musí byť nejako maród. za biskupov sa treba modliť, aby dobre spravovali čo majú. verím že naši biskupi už spoznali Krista,  inak sme v hotoví.

        2. Pehafa

          Ahoj Teo,

          cením si Tvoje názory, ale chcem Ťa pozbudiť ku tomu, aby si nesúdil predčasne 1Kor.4:5. (biskup posadnuty Satanom..?) Je to podla Luk.6:37 prilis riskantné.

          Peter Hrubo

          1. tabak

            TEO nič neriskuje. -Iba opäť dokázal, kto a čo je: …..

            Ak si niekto cení takéto názory, ako tu predvádza zn.teo, je taký istý. Vrana k vrane sadá…

          2. Pehafa

            tabak, 1Kor.4:5 a Luk.6:37

      2.  Skola v.1 – takto to fungovalo vzdy? Alebo je to tak od urciteho casu? (myslim to, ze beriete iba ludi, ktorych pisomne doporucil farar… atd – tak ako je to tam uvadzane) Ak by sa clovek chcel prihlasit bez pisomneho suhlasa miestneho farara, zoberiete ho?

        Dakujem za odpoved.

        1. Pehafa

          Cabi, tak to funguje posledne dva ci tri roky, predtym sme vsak vzali aj po doporuceni "iba" presbytera zo zboru alebo po doporuceni niekoho z vedenia SEMu. Samozrejme, ze obcas spravime aj vynimku, ta vsak predchadza diskusii, nakolko sa vynimky vo vseobecnosti nevyplacaju, najma ked je atmosfera nedovery, ustupujeme od nich. Doporucenie je odjakziva castou prihlasky do Skoly pre pracovnikov s mladezou.

          Peter Hrubo

          1. cabi

             chapem dobre – predtym stacilo, aby niekto napr zo sem-u dal odporucanie – a farar o tom ani nemusel vediet?

            teraz – uz je potrebny aj farar – pripadne iba farar?

          2. Pehafa

            cabi asi to nechapes dobre, pred 3 rokmi sme robili skolu so SEMom, takze nie niekto zo SEMUu ale niekto z vedenia SEMu mal moznost doporucit studenta, ak tento splnal dalsie podmienky (napr. zaangazovanie v mladeznickej sluzbe zboru, vek…), t.j, dvaja alebo traja veduci zo SEMu mali autoritu doporucit, robili tak v konzultacii s niekym zo zboru, nakoniec, ked sa dialo TVT pre tim, tak o tom farar isto vedel, pretoze to bola prilis velka vec o ktorej hadam ani nebolo mozne nevediet. Inymi slovami, kedysi mal SEM autoritu doporucit alebo nedoporucit. Som presvedceny, ze to bolo spravne, nakolko SEM s niektorymi zbormi spolupracuje velmi blizko a pozna dobre realie. Dava zmysel?

            Teraz pre sucasnu SPM stale plati, ze doporucenie dava bud farar alebo presbyter, ale kvoli dusnu, hovorime s kazdym fararom, pripadne dozorcom. Ak sa pytas, ci by sme boli ochotni urobit vynimku, odpoviem, ze zivot obcas byva o vynimkach, akurat sa nesmu stat pravidlom

            Ozaj, preco ta tato tematika zaujima?

          3. cabi

             zaujalo ma to, ked si to vypisal v tych bodoch, co a ako robi kompas. Lebo sa mi nezdalo bezne, aby niekto ziadal vyjadrenie od farara, ked nieco take robi pre mladych.

    1. tabak

      Cirkev má mať víziu, my …

      Vášmu domu, milí páni, chýba jasná vízia!
      Všetko liché, nemoderné, žiadna poézia…
      Škáry, lochy odhalí – naša termovízia!
      Že váš dom obstojí, je len vaša ilúzia.

      My už máme pripravenú pre vás inú víziu,
      školenie a spasenie cez televíziu:
      skupinkovú terapiu, najmä s bratmi fúziu.
      Len s nami budete hrať prvú divíziu!

      Búrajme, nech ľahne popolom stará eklézia,
      už je našich odborníkov schystaná invázia,
      Aká je tá naša vlastná, novučičká vízia?
      Na Slovensku jej hovoria – naša provízia.

      tbc

Komentovať