A.Wejryd odpovedá na list prezidenta ECMY

V decembri 2010 Etiópska Evanjelicko-luteránska cirkev Mekane Jesus (ECMY) poslala list vedeniu Švédskej cirkvi . V liste prosia túto cirkev, aby sa spamätala a vrátila späť rozhodnutia synody tejto cirkvi, týkajúce sa homosexuálnych párov a uvádzania do úradu duchovných praktikujúcich neheterosexuálny sex . Teraz na list odpovedá arcibiskup A. Wejryd. V liste píše, že obe cirkvi veria v toho istého Boha a Spasiteľa Ježiša Krista, ale v niektorých výkladoch Písma sú medzi nimi rozdiely. Tieto rozdiely vo výklade Biblie autor zdôrazňuje rozdielnym kultúrnym prostredím. ECMY vznikla práve misijnou činnosťou luteránov zo Švédska v 18. storočí. Dnes je to živá luteránska cirkev v Afrike, ktorá má vyše 5 milióna aktívnych členov, kým Švédska cirkev má vyše 6 milióna , zväčša pasívnych , nominálnych členov.

(www.svenskakyrkan.se)

16 Komentáre k “A.Wejryd odpovedá na list prezidenta ECMY

  1. datatip

    Homosexuálni "aktivisti" na Slovensku začínajú pri presadzovaní svojich názorov ( práv ? ) používať aj argument typu – veď aj Švédska cirkev ……….

    1. kolarovsky

      Coskoro pride doba, kedy budeme vdacni za africkych misionarov, ktori nam pridu pripomenut, o com je vlastne krestanstvo.

  2. mustafa

    > …ale v niektorých výkladoch Písma sú medzi nimi rozdiely. Tieto rozdiely vo výklade Biblie autor zdôrazňuje rozdielnym kultúrnym prostredím.

    Tak toto ma dostalo. To je pekny pruser. Toto sa v ziadnej evanjelickej cirkvi nikdy stat nemalo. Ospravedlnovat dezinterpretaciu Biblie "kulturnymi odlisnostami". Dufam, ze sa nedockam noveho politicky korektneho vydania "Biblie", kde homofobny Kain zavrazdi svoho brata Abela, pretoze nema rad jeho registrovaneho partnera.

    To mam normalne problem rozdychat. No ppf… ze som tak sprosty.

    1. Butters

      Lenže "kulturnymi odlisnostami" sa tu už raz argumentovalo, keď sa diskutovalo o ordinácii žien. Vtedy sme otvorili pandorinu skrinku a teraz máme to, čo sme chceli…

      1. mustafa

        Ale osobne z toho 3x nadseny nie som. Aj podla praktickych skusenosti skratka… je dobre, ked je banik, policajt, hasic a napriklad aj farar chlap.

        1. Butters

          Máme podobný názor. Chcel som len naznačiť, že je tak trochu pokrytecké útočiť na homosexuálov zo strany ľudí, ktorí zastávajú ordináciu žien a ešte viac zo strany faráriek. Buď berieme posolstvo Písma ako celok, alebo si z neho budem vyberať to, čo nám vyhovuje, podľa "dobovej podmienenosti" a "kultúrnych rozdielov". Ak máme ženy farárky, čím sa porušuje jasný biblický zákaz, potom nevidím problém v tom, aby sme mali farárov gayov a farárky lesbičky a požehnávali ich menželstvá…

          1. lubo batka st

             nezdá sa vám , že miešate "jablká z hruškami"?  Požehnávanie  homosex.párov  a služobníc Kristových dávate vážne na jednu úroveň s požehnávaním lesp. a g.? 

                 Ak Izrael rešpektoval prorokyňu Máriu, sestru Áronovu a spieval jej pieseň,  azda NZ Izrael  nemôže konať podobne?

                  2 M 15,20_21.

                 Ak DEBORA bola 40 rokov prorokyňou v Izraeli (S 4,4-5) a krajina mala pokoj za 40 rokov, nemôže  Hospodin povolať prorokyňu aj v ECAV?

                  A keď pani sestra lindavybochová  a iné  vyučujú na "evanjeliku" – je tu ticho ako v kostole. Teraz  rozmýšľam iba nad tým, prečo práve ja som zrazu zástanca žien a oni mlčia, keď ich porovnávajú s teplými aktivitami.  LB.

                   

          2. tabak

             Keď je žena farárka pekná,  môže byť ohavnosťou v očiach Božích? 

          3. Butters

            Nájdi mi takú! 😉

          4. misko

            Nehľaďte na vonkajšiu, ale vnútornú krásu a pôjde to 😉 

          5. misko

            Pri svojich ekumenických aktivitách sa stretávam aj s anglikánmi a protestantami zo západnej Európy. Takže som počul už aj zdôvodnenia voľnejšieho prístupu k homosexualite z prvej ruky.

            Kresťania, ktorí ospravedlňujú homosexualitu – aspoň tí, ktorých som stretol – zdôrazňujú biblickú pravdu o tom, že Boh miluje všetkých ľudí, že ich všetkých stvoril a že všetci ľudia sú stvorení na obraz Boží – či už hetero, alebo homo. A to, že biblia odmieta homosexuálne aktivity, to prisúdia kultúrnemu prostrediu, v ktorom to vzniklo, prípadne to v nejakej miere akceptujú.

            Kresťania, ktorí ordinujú ženy zdôrazňujú biblickú pravdu, že v Kristovi už nie je ani muž, ani žena a neviem čo ešte. A to, že biblia odmieta vystupovanie žien počas bohoslužieb prisúdia kultúrnemu prostrediu, v ktorom to vzniklo.

            V oboch prípadoch si myslím, že sú tí kresťania úprimní, majú vzťah s Bohom a snažia sa pristupovať k Biblii s úctou a túžbou po poznaní, k ľuďom zase s láskou. A aj napriek tomu sú ich názory odlišné. Oni sú presvedčení, že spoznali (apsoň z časti) to, čo je to tá kresťanská sloboda, ktorú nám Kristus vydobil. A ustúpiť z pozícií, ktoré majú, by znamenalo vzdať sa jej a to je problém vo svedomí.

            Preto celkom rozumiem tomu, ako tieto dve veci môže niekto porovnávať. Predstavte si, čo by na to povedal nejaký pravoslávny kresťan. 🙂

            Marana tha!

          6. mustafa

            na to, aby ich vhodnym povytrhavanim z kontextu bolo mozne odovodnit cokolvek. Preto je dolezite pismo vykladat pismom a nie ho vhodne "kriticky" a "historicky" intepretovat.

            Boh stvoril na svoj obraz Adama. Jeho potomstvo je uz len Bozou karikaturou. Dezinterpretovanym "Bozim obrazom" by sa dalo zdovodnit akekolvek zlo – niekto rad kradne (na Bozi obraz?), niekto je nasilnik (na Bozi obraz?)…

            > V oboch prípadoch si myslím, že sú tí kresťania úprimní,

            Nuz ludia, ktori obhajuju homosexualne aktivity mozu byt uprimni, ale nie krestania.

            > Predstavte si, čo by na to povedal nejaký pravoslávny kresťan. 🙂

            Ten grecky by si mozno len zapalil dalsi cigaretku a mavol by rukou – nech si filozofuju, len nech dalej platia. 🙂

          7. mustafa

            Je to podobne, ako porovnavat "zavaznost" porusenia jednotlivych prikazani. Napriklad vyspat sa s cudzou manzelkou subjektivne vyzera omnoho mensie zlo ako trebars vrazda.

            Nie som sice teolog, ale rozhodne by som v tu uvedenom pripade rozlisoval prorocke povolanie konkretnej osoby a systematicku knazsku sluzbu. Ked povola Boh prorokynu v ECAV, tak bude povolana na prorokovanie, ale na beznu knazsku kazdodennu robotu tu zasa zostanu knazi. Rovnako nie je problem, ked nalezite pripravene zeny vyucuju katechizmus alebo vykonavaju dalsie zodpovedajuce sluzby v zbore.

          8. fosil

            Len tak na okraj aj s ohľadom na iné diskusie – čítal vôbec niekto celý list dp. arcibiskupa ?

            Súhlasím s tým, že nemožno miešať veci  –  tak, ako to píše p. brat Batka ( súhlasím s ním. )

            V nedeľu je sviatok sv. Trojice – prečítajme si všetci Atanáziovo vyznanie a skúsme uvažovať v jeho formálnych intenciách – teda na základe onoho – "ani Božských osob nesměšujíce, ani jednotu božství nedelíce" a vyhneme sa zbytočným nedorozumeniam.

          9. mustafa

            Inak by som ten list vobec nezacal citat – nedufal som, ze bude v anglictine. 🙂 Ak som pochopil spravne, tak dp. arcibiskup ziada pochopenie od etiopcanov pre uznanie homosexualnych partnerstiev svedskou ecav a odvolava sa pri tom na dynamiku kultury, odlisnosti v kulturach a vyvoji v spolocnosti. V tom istom odstavci pouziva ako priklad hodny nasledovania zmenu postoja k zenskemu knazstvu (ako som si spravne vylozil slovo "ministry" v suvislosti s cirkvou) – co sa prave spomenulo aj v tejto diskusii.

            Mozno v suvislosti s clankom je dobre dat si do suvisu snahy africkych evanjelickych cirkvi o samofinancovanie, aby sa mohli vymanit spod vplyvu najma europskeho severu – aby skratka "nemuseli drzat hubu a krok" tam, kde povazuju ulety skandinavskych luteranov za neakceptovatelne.

          10. cabi

            Uz len porozumiet, preco v Izraeli neboli do knazskeho uradu povolavane sestry, a preco tych 12 muselo byt ucenikov… (esteze to s tym Judasom dopadlo, ako dopadlo, aspon v Sk zistujeme, ake podmienky mal splnat apostol).

            Zeny maju svoje nezastupitelne miesto v sluzbe zboru, a sluzbe zborom. Len ci je to akurat sluzba slova, neviem.

Komentovať