Moderné, multigeneračné služby Božie sa možno stanú realitou v Bratislave. Majú spojiť kresťanov každého veku s cieľom misijne získavať mestských ľudí.
Pred necelým rokom sa spoločenstvá dorastu, mládeže, rodín a seniorov z biblických hodín vyslovili za pravidelné organizovanie moderných služieb Božích, ktoré by viac zodpovedali potrebám súčasných Bratislavčanov. Dlhodobý úbytok pravidelných návštevníkov nedeľných služieb Božích v zbore Bratislava-mesto si vyžiadal pozornosť predstavených zboru a dali šancu tejto iniciatíve, ktorá dostala meno "Tematické služby Božie". V "skúšobnej prevádzke" sa konajú zatiaľ raz do mesiaca v nedeľu o 9,30, ale snahou organizátorov je, aby časom bývali každú nedeľu ráno. Keďže sa v v tom istom chráme konajú vždy aj ranné služby Božie o 8,30, tradičné služby Božie zostanú v zbore zachované.
Rozdiel medzi tematickými a mládežníckymi službami Božími je predovšetkým v tom, že mládežnícke služby Božie sú určené pre mladých, kým tematické sú orientované na všetky generácie "od kolísky až po hrob", a všetky generácie sa aj zapájajú do ich prípravy. Nóvum pri tematických službách Božích je určite zapojenie tímu laikov do prípravy služieb Božích, ktoré majú popri modernej forme obsahovo nadväzovať na evanjelickú tradíciu. Hlavný prínos je však v misijnom zameraní.
Prvé Tematické služby Božie sa konali 28.6.2009 a môžete si z nich pozrieť kompletný videozáznam. Medzičasom si Tematické služby Božie získali súhlas presbyterstva pastorálneho obvodu Legionárska, no hlavne relatívne vysokú návštevnosť v porovnaní s klasickými službami Božími. O ich ďalšom osude rozhodne zborový konvent, no ešte predtým sa má k nim vyjadriť aj cirkevná vrchnosť. Najbližšie Tematické služby Božie sa budú konať 18.4.2010 o 9,30 v Bratislave v Novom kostole na Legionárskej ulici, všetci ste srdečne pozvaní.
Prosím vás, modlite sa, aby Pán Boh v cirkvi otvoril dvere pre tento nový spôsob a aby mnohí, ktorí už nerozumejú klasickým službám Božím mohli byť pritiahnutí k Bohu. Ďakujem.
Držím vam palce. Nemate aj nejake aktualnejsie videjko? Aby sme videli, kam sa to za ten takmer rok posunulo… Vdaka.
To čo robíte je úžasné – sám som tam na vlastné oči bol a videl. Myslím, že je to cesta ako prilákať ľudí našim evanjelickým spôsobom. Veľmi pekne, dúfam, že aj naša vrchnosť sa spamatá a požehná toto dielo skôr ako zistí, že všetci mladí evanjelici sú už v iných denomináciach, ktoré žijú s kultúrou a nie s 500 ročnou liturgiou a tradicionalizmom.
Nech sa vám darí
Skoda len, ze tuto misijnu sancu slavny BA zbor przni nehanebnymi konventami, k ktorych uz aj vrabce cvirikaju a pohorsuju mnohych evanjelikov v BA – a okoli.
Co myslis pod "evanjelickou tradiciou"?
Je to poriadok SLB?
Pisatel by mohol vediet, ze podoba poriadku nedelnych SLB ze založena na Rimskej omsi – o com svedcia popri (zosekanom!) poriadku aj mnohe napevy (od predspevov – až po liturgiu k VP).
Su to piesne?
Staré piesne od P. Gerharda, Luthera, Tranovskeho, …. a Royovych? (Ci tie nie? Tie nie sú uz ev. tradiciou?)
A ci je to obsah?
Cize tu pri Tem- SLB ide o "tradicny" obsah a "nove" formy?
Nejedna sa tu aj trochu o "viziu" zboru? Viziu "noveho" zboru, ktoreho tim vodcov (tradicne nazyvany "presbytertvo") zadefinuje jasny ciel, vybuduje skupinky a timy. Bolo by fajn mat k tomu aj kostol a aj financne prostriedky. A uz sme znova pri konventoch. Ale neviem, preco to v BA akosi uzko spolu suvisi. Mozno mi to niekto vysvetli…
Nas samych tieto konventy znepokojuju, su odsudenia hodne. To ze sa Diabol snazi zmarit Bohu milu vec je uplne prirodzene, my ale nezabudame ze Boh je na nasej strane a ked Boh za nas, kto proti nam? Ved nas Boh je vacsi a mocnejsi nez knieza tohto sveta. To ze sa mu dari robit z konventov pohorsenie mnohych neznamena ze "Misijna sanca" je nicena.
Evanjelicka tradicia – pre mna to znamena to, ze budem robit vsetko preto, aby evanjelium a Kristus bol stredobodom nasich stretnuti. Je to poriadok sluzieb Bozich, ak je tam On v strede. Su to piesne, ktore hovoria o Jeho slave. Je to obsah, ktory bude mat prioritu v slobodnej chvale Hospodina a spolocenstve bratov a sestier, a az v druhom rade presnu formu urcenu agendou.
Nasu cirkev si vazim, mne samemu aj obycajne sluzby Bozie vyhovuju (ak su Kristocentricke!!!), no mojim poslanim, a verim ze vsetkych nas, je byt Grekom pre Grekov, byt Zidom pre Zidov… to pre mna znamena konat, ak vidim ze je mnoho cirkevnych zborov po celom Slovensku, ktore tu o 10 rokov nemusia byt, alebo budu spajane do filii, bude do nich chodit menej ludi ako na prstoch ruky. Uz dnes je to realitou. Mne ako evanjelikovi, krestanovi ktory chce niest EVANJELIUM, je jedno ci ho ludia z tohto sveta spoznaju na obycajnych sluzbach Bozich, ci na Tematickych sB, alebo na hociakych inych (prave preto si nedovolim ziadnu formu sluzieb Bozich s Kristom v strede odsudzovat, a zaroven si prave preto dovolim odsudzovat take sluzby Bozie kde Kristus v strede nie je – kde pocas kazne Jeho meno zaznie maximalne v citanom texte, ak vobec). Je tu velke mnozstvo ludi ktori su chori, prave oni potrebuju Lekara: mam cakat kym zomru a potom im zavolat "sanitku"?
Misia ( odteraz budeš ľudí loviť) je trvalou úlohou cirkvi JK. Situácia nielen v Bratislave, ale aj v hociktorom inom meste či na dedine je neraz smutná, deprimujúca a zdanlivo beznádejná. Dá sa teda rozumieť snahe o hľadanie východiska a snahe byť úspešnejší .
Lenže aj takáto situácia nie je nová. Od J.K.odchádzali celé zástupy a On sa iba pýtal učeníkov: Či aj vy chcete odísť?. Bolo to vtedy, keď o Jeho vyučovaní povedali ľudia:" Tvrdá to reč, kto ju môže počúvať?"! Čím je zvesť cirkvi vernejšia (kristocentrická) ,tým menej je populárna a populistická. Ap:Pavel pri misii medzi pohanmi sa vôbec nerozpakoval nadviazať na starú a Grékom nezrozumiteľnú židovskú tradíciu. Ale veril v moc Slova a Ducha a nie v silu formy, alebo modernému (súčasnému) gréckemu životnému prejavu. -Ale dobre ! Pozrel som si pozorne tieto prvé vzorové ( sektár teo vykrikuje že žasné!?) Sl.B. – Dovolím si napísať k nim niekoľko otáznikov.
Č.1: tematické, moderné, multifunkčné– tak ich pomenovali a označili sami protagonisti.
a)Tematické?- Dnešný človek jednoznačne rozumie pod výrazom : tematický ( od téma) -zameranie na jednu základnú, jednoduchú myšlienku . Takou je iste aj nap. téma: učeníctvo. Potiaľ by to bolo v poriadku.
Lenže vysvetlenie protagonistov prízvukuje, že im ide o odlíšenie napr.od mládežníckych sl.B.- pod ktorými sa rozumie to, že sú určené – pre mládež. Poodbne by sa dalo povedať. – detské sl.b. sú pre deti, akademické- pre akademikov(študentov) a pod. Lenže aj takéto sl.B. môžu mať a spravidla aj majú svoju tému!! A má ju dokonca v našej Cirkvi aj každá nedeľa a sviatok!! Toto zrejme organizátorom uniklo . Prečo asi? Vychádza mi to tak, že proste nepoznajú cirkevný rok a témy ,kotré jednotlivé nedele a sviatky prinášajú. Rozprávajú veľa o tradícii, ale ju nedostatočne, ak vôbec, poznajú.
Príklad: 5.nedeľa po Sv.tr. má tému: Nasledovanie a učeníctvo! – Čo to vlastne vymyseli nové? Vôbec nič. Iba, ignorujúc tradíciu, vlamujú sa do otvorených dverí.
Každé sl.B. v našej cirkvi boli a sú v podstate tematické .Je jasné, že toto pomenovanie je v podstate mätúce.
Aj detské, aj hlavné sl.B. boli a môžu byť "tematické" a preto nejde o žiadne nóvum.
b) moderné ?( to, čo je v určitom čase bežné)
Dnešný svet sa chváli svojou neviazanosťou na akékoľvek smery, normy, prúdy , štýly atď -Čiže všetko je dovolené, ale nič záväzné, žiadna pravda nemá nárok na úplnosť a výlučnosť. (potmodernizmus a jeho prejavy….) Ak by tieto slB. boli naozaj moderné, tak by nemali v podstate žiadnu formu, ani ten svoj terajší (ne)poriadok.
To, čo ponúkajú je však obyčajný "mačkopes".
Z logického poriadku a zmyslu "klasických" sl.B.( i keď niektoré veci, prvky by sa dali a aj mali vylepšiť!) mixujú niečo, čo vnáša iba napätie a nervozitu. Logicky sa musí chytiť slova modeátor, ktorý oznamuje a súčasne dlho vysvetľuje čo príde, čo bude, čo majú, alebo nemajú prítomní robiť. Tu nevedia ani starí čo sa bude diať, a tým menej to vedia mladí…
Modernosť navodzuje hudobná kapela a piesne. Pri bližšom pohľade zistíme, že sú to rytmi a piesne staré aj niekoľko rokov a desaťročí, väčšinou neevanjeickej proveniencie . Pôsobia asi tak moderne, ako ich moderátor , ostrihaný na ježka, ktorý sa snaží tváriť, že je mladík.
Samotná funkcia moderátora by však nemusela byť "od veci" aj na "klasických sl.b.", lebo vyvetliť, čo sa bude diať a ako tomu rozumieť je aj tu pre mnohých účastníkov neraz žiadúce a potrebné.
C) multigeneračné ?
"Organizátori hlásajú: "Tematické sú orientované na všetky generácie od kolísky po hrob".
Ak sme čo len trochu pozorne sledovali ich priebeh, zisťujeme a vidíme, že po cca 2o-tich minutách sú odvené zo sl.B. všetky deti !?? Na iné slB! To je už vážna vec. Hlásať jedno a robiť úplne iné. Veľké slová- multigeneračné-a trieštenie zboru a Cirkvi!
Ak starí rodičia privedú deti, čo nie je vždy ľahké, tu im ich uchmatnú a odvedú. Ani jedni, ani druhí nevedia, čo ich čaká. Čo sa "naservírovalo" deťom?! Vidím to ako premárnenú šancu- deti nemajú možnosť spýtať sa doma, v prirodzenom prostredí: čo sa to tam dialo a prečo? ("SZ:"Keď sa ťa syn opýta: čo to znamená…ty odpovedz takto...) tento biblický princíp je tu v základe narušený. Toto vidím ako najväčšiu chybu a neodstatok a preto niečo, čo bude pôsobiť – nemisijne.
Preto kladiem otázniky za frázy : tematické, moderné a multigeneračné.
Skusim hned aj reagovat.
Myslim ze je uplne jedno ako su tieto sluzby Bozie nazvane, ci sa volaju tematicke, rodinne, zborove, spolocne.. ciel bude stale rovnaky. Bola by skoda keby sme sa o nazve hadali, len tym stratime cas. Nejak sme ich nazvat museli a chceli. Mozem povedat ze s Tebou suhlasim, to ze sa tieto sluzby Bozie volaju tematicke, neznamenaju ze ine sluzby Bozie (sviatky) nemaju temu. To ze nazvem moju malinovku ako chutnu, neznamena ze vsetky ostatne su nechutne. Len to podciarkuje to, ze ta moja ma chut. To iste plati aj pri nazve tychto sluzieb Bozich.