Tematické služby Božie, misijná šanca

Moderné, multigeneračné služby Božie sa možno stanú realitou v Bratislave. Majú spojiť kresťanov každého veku s cieľom misijne získavať mestských ľudí.

Pred necelým rokom sa spoločenstvá dorastu, mládeže, rodín a seniorov z biblických hodín vyslovili za pravidelné organizovanie moderných služieb Božích, ktoré by viac zodpovedali potrebám súčasných Bratislavčanov. Dlhodobý úbytok pravidelných návštevníkov nedeľných služieb Božích v zbore Bratislava-mesto si vyžiadal pozornosť predstavených zboru a dali šancu tejto iniciatíve, ktorá dostala meno "Tematické služby Božie". V "skúšobnej prevádzke" sa konajú zatiaľ raz do mesiaca v nedeľu o 9,30, ale snahou organizátorov je, aby časom bývali každú nedeľu ráno. Keďže sa v v tom istom chráme konajú vždy aj ranné služby Božie o 8,30, tradičné služby Božie zostanú v zbore zachované.

Rozdiel medzi tematickými a mládežníckymi službami Božími je predovšetkým v tom, že mládežnícke služby Božie sú určené pre mladých, kým tematické sú orientované na všetky generácie "od kolísky až po hrob", a všetky generácie sa aj zapájajú do ich prípravy. Nóvum pri tematických službách Božích je určite zapojenie tímu laikov do prípravy služieb Božích, ktoré majú popri modernej forme obsahovo nadväzovať na evanjelickú tradíciu. Hlavný prínos je však v misijnom zameraní.

Prvé Tematické služby Božie sa konali 28.6.2009 a môžete si z nich pozrieť kompletný videozáznam. Medzičasom si Tematické služby Božie získali súhlas presbyterstva pastorálneho obvodu Legionárska, no hlavne relatívne vysokú návštevnosť v porovnaní s klasickými službami Božími. O ich ďalšom osude rozhodne zborový konvent, no ešte predtým sa má k nim vyjadriť aj cirkevná vrchnosť. Najbližšie Tematické služby Božie sa budú konať 18.4.2010 o 9,30 v Bratislave v Novom kostole na Legionárskej ulici, všetci ste srdečne pozvaní.

Prosím vás, modlite sa, aby Pán Boh v cirkvi otvoril dvere pre tento nový spôsob a aby mnohí, ktorí už nerozumejú klasickým službám Božím mohli byť pritiahnutí k Bohu. Ďakujem.

14 Komentáre k “Tematické služby Božie, misijná šanca

  1. kolarovsky

    Držím vam palce. Nemate aj nejake aktualnejsie videjko? Aby sme videli, kam sa to za ten takmer rok posunulo… Vdaka.

  2. To čo robíte je úžasné – sám som tam na vlastné oči bol a videl. Myslím, že je to cesta ako prilákať ľudí našim evanjelickým spôsobom. Veľmi pekne, dúfam, že aj naša vrchnosť sa spamatá a požehná toto dielo skôr ako zistí, že všetci mladí evanjelici sú už v iných denomináciach, ktoré žijú s kultúrou a nie s 500 ročnou liturgiou a tradicionalizmom.

    Nech sa vám darí

  3. L. Batka

    Skoda len, ze tuto misijnu sancu slavny BA zbor przni nehanebnymi konventami, k ktorych uz aj vrabce cvirikaju a pohorsuju mnohych evanjelikov v BA – a okoli.

    Co myslis pod "evanjelickou tradiciou"?

    Je to poriadok SLB?

    Pisatel by mohol vediet, ze podoba poriadku nedelnych SLB ze založena na Rimskej omsi – o com svedcia popri (zosekanom!) poriadku aj  mnohe napevy (od predspevov – až po liturgiu k VP).

    Su to piesne?

    Staré piesne od P. Gerharda, Luthera, Tranovskeho, …. a Royovych? (Ci tie nie? Tie nie sú uz ev. tradiciou?)

    A ci je to obsah?

    Cize tu pri Tem- SLB ide o "tradicny" obsah a "nove" formy?  

    Nejedna sa tu aj trochu o "viziu" zboru? Viziu "noveho" zboru, ktoreho tim vodcov (tradicne nazyvany "presbytertvo") zadefinuje jasny ciel, vybuduje skupinky a timy. Bolo by fajn mat k tomu aj kostol a aj financne prostriedky.  A uz sme znova pri konventoch. Ale neviem, preco to v BA akosi uzko spolu suvisi. Mozno mi to niekto vysvetli…

      

    1. Peter Bruncko

      Nas samych tieto konventy znepokojuju, su odsudenia hodne. To ze sa Diabol snazi zmarit Bohu milu vec je uplne prirodzene, my ale nezabudame ze Boh je na nasej strane a ked Boh za nas, kto proti nam? Ved nas Boh je vacsi a mocnejsi nez knieza tohto sveta. To ze sa mu dari robit z konventov pohorsenie mnohych neznamena ze "Misijna sanca" je nicena.

      Evanjelicka tradicia – pre mna to znamena to, ze budem robit vsetko preto, aby evanjelium a Kristus bol stredobodom nasich stretnuti. Je to poriadok sluzieb Bozich, ak je tam On v strede. Su to piesne, ktore hovoria o Jeho slave. Je to obsah, ktory bude mat prioritu v slobodnej chvale Hospodina a spolocenstve bratov a sestier, a az v druhom rade presnu formu urcenu agendou.

      Nasu cirkev si vazim, mne samemu aj obycajne sluzby Bozie vyhovuju (ak su Kristocentricke!!!), no mojim poslanim, a verim ze vsetkych nas, je byt Grekom pre Grekov, byt Zidom pre Zidov… to pre mna znamena konat, ak vidim ze je mnoho cirkevnych zborov po celom Slovensku, ktore tu o 10 rokov nemusia byt, alebo budu spajane do filii, bude do nich chodit menej ludi ako na prstoch ruky. Uz dnes je to realitou. Mne ako evanjelikovi, krestanovi ktory chce niest EVANJELIUM, je jedno ci ho ludia z tohto sveta spoznaju na obycajnych sluzbach Bozich, ci na Tematickych sB, alebo na hociakych inych (prave preto si nedovolim ziadnu formu sluzieb Bozich s Kristom v strede odsudzovat, a zaroven si prave preto dovolim odsudzovat take sluzby Bozie kde Kristus v strede nie je – kde pocas kazne Jeho meno zaznie maximalne v citanom texte, ak vobec). Je tu velke mnozstvo ludi ktori su chori, prave oni potrebuju Lekara: mam cakat kym zomru a potom im zavolat "sanitku"?

      1. tabak

         Misia ( odteraz  budeš ľudí loviť) je trvalou úlohou cirkvi JK. Situácia nielen v Bratislave, ale aj  v hociktorom inom meste či na dedine je neraz smutná, deprimujúca a zdanlivo beznádejná. Dá sa teda rozumieť  snahe o hľadanie východiska  a snahe byť úspešnejší .

        Lenže aj takáto situácia nie je nová. Od J.K.odchádzali celé zástupy a On  sa iba pýtal učeníkov: Či aj vy chcete odísť?. Bolo to vtedy, keď o Jeho vyučovaní povedali ľudia:" Tvrdá to reč, kto ju môže počúvať?"! Čím je zvesť cirkvi vernejšia (kristocentrická) ,tým menej je populárna a populistická. Ap:Pavel pri misii medzi pohanmi sa vôbec nerozpakoval nadviazať na starú a  Grékom  nezrozumiteľnú židovskú tradíciu.  Ale veril v moc Slova a Ducha a nie v silu formy, alebo modernému (súčasnému) gréckemu  životnému prejavu. -Ale dobre ! Pozrel som si pozorne tieto prvé  vzorové  ( sektár teo vykrikuje že žasné!?) Sl.B.  – Dovolím si napísať k nim niekoľko otáznikov.

        Č.1: tematické, moderné, multifunkčné–  tak ich pomenovali a označili sami protagonisti.

             a)Tematické?- Dnešný človek jednoznačne rozumie pod výrazom : tematický ( od téma) -zameranie na jednu základnú, jednoduchú myšlienku . Takou je iste aj nap. téma: učeníctvo. Potiaľ by to bolo v poriadku.

        Lenže vysvetlenie protagonistov prízvukuje, že im ide o odlíšenie napr.od  mládežníckych sl.B.- pod ktorými sa rozumie to, že sú určené – pre mládež. Poodbne by sa dalo povedať. – detské sl.b. sú pre deti, akademické- pre akademikov(študentov)  a pod. Lenže aj takéto sl.B. môžu mať  a spravidla aj majú svoju tému!! A má ju dokonca v našej Cirkvi aj každá nedeľa a sviatok!! Toto zrejme organizátorom uniklo . Prečo asi? Vychádza mi to tak, že proste nepoznajú cirkevný rok a témy ,kotré jednotlivé nedele a sviatky prinášajú. Rozprávajú veľa o tradícii, ale ju  nedostatočne, ak vôbec, poznajú.

        Príklad: 5.nedeľa po Sv.tr. má tému: Nasledovanie a učeníctvo! – Čo to vlastne vymyseli nové? Vôbec nič. Iba,  ignorujúc tradíciu,  vlamujú sa do otvorených dverí.

        Každé sl.B. v našej cirkvi boli  a sú v podstate tematické .Je jasné, že toto pomenovanie je v podstate mätúce. 

        Aj detské, aj hlavné sl.B. boli a môžu byť "tematické" a preto nejde  o žiadne nóvum. 

        b) moderné ?( to, čo je v určitom čase bežné)

                           Dnešný svet sa chváli svojou  neviazanosťou na akékoľvek smery, normy, prúdy , štýly atď -Čiže všetko je dovolené, ale nič záväzné, žiadna pravda nemá nárok na úplnosť a výlučnosť. (potmodernizmus a jeho prejavy….) Ak by tieto slB. boli naozaj moderné, tak by nemali v podstate žiadnu formu, ani ten svoj terajší (ne)poriadok.

        To, čo ponúkajú je však obyčajný "mačkopes".

        Z logického poriadku a zmyslu "klasických" sl.B.( i keď niektoré veci, prvky by sa dali a aj mali  vylepšiť!) mixujú niečo, čo vnáša iba napätie a nervozitu. Logicky sa musí chytiť  slova modeátor, ktorý oznamuje  a súčasne dlho vysvetľuje  čo príde, čo bude, čo majú, alebo nemajú prítomní robiť. Tu nevedia ani starí čo sa  bude diať, a tým menej to vedia mladí…

        Modernosť navodzuje hudobná kapela a piesne. Pri bližšom pohľade zistíme, že  sú to rytmi a piesne staré aj niekoľko rokov a desaťročí,  väčšinou neevanjeickej proveniencie . Pôsobia asi tak moderne, ako  ich moderátor , ostrihaný na ježka, ktorý sa snaží tváriť, že je mladík.

                  Samotná funkcia moderátora by však nemusela byť "od veci" aj na "klasických sl.b.", lebo vyvetliť, čo sa bude diať a  ako tomu rozumieť je  aj tu pre  mnohých účastníkov neraz žiadúce a potrebné. 

        C) multigeneračné ?

           "Organizátori hlásajú: "Tematické sú orientované na všetky generácie od kolísky po hrob". 

        Ak sme čo len trochu pozorne sledovali ich priebeh, zisťujeme  a vidíme, že po cca 2o-tich minutách sú odvené zo sl.B. všetky deti !??  Na iné slB!  To je  už vážna vec. Hlásať jedno a robiť  úplne iné.  Veľké slová- multigeneračné-a trieštenie zboru a Cirkvi!

        Ak starí rodičia privedú deti, čo nie je vždy ľahké, tu im ich uchmatnú a odvedú. Ani jedni, ani druhí nevedia, čo ich čaká.  Čo sa "naservírovalo" deťom?!  Vidím to ako premárnenú šancu- deti nemajú možnosť spýtať sa doma, v prirodzenom prostredí: čo sa to tam dialo a prečo? ("SZ:"Keď sa ťa syn opýta: čo to  znamená…ty odpovedz takto...) tento biblický princíp je  tu v základe narušený. Toto vidím ako najväčšiu chybu a neodstatok a preto niečo, čo bude pôsobiť – nemisijne.

           Preto kladiem otázniky za  frázy : tematické, moderné a multigeneračné.

         

           

         

        1. Peter Bruncko

          Skusim hned aj reagovat.

          Myslim ze je uplne jedno ako su tieto sluzby Bozie nazvane, ci sa volaju tematicke, rodinne, zborove, spolocne.. ciel bude stale rovnaky. Bola by skoda keby sme sa o nazve hadali, len tym stratime cas. Nejak sme ich nazvat museli a chceli. Mozem povedat ze s Tebou suhlasim, to ze sa tieto sluzby Bozie volaju tematicke, neznamenaju ze ine sluzby Bozie (sviatky) nemaju temu. To ze nazvem moju malinovku ako chutnu, neznamena ze vsetky ostatne su nechutne. Len to podciarkuje to, ze ta moja ma chut. To iste plati aj pri nazve tychto sluzieb Bozich.



          "Kazde sluzby Bozie v nasej cirkvi boli  a su v podstate tematicke." – nemozem suhlasit, staci prejst niekolko sluzieb Bozich po Slovensku a clovek hned zisti nie len to, ze kazde sluzby Bozie nie su tematicke, no dokonca aj to ze nie vsade sa hovori o Bozej spase pre kazdeho.

          Neviem preco hovoris, ze ak je nieco moderne, nema to ziadnu formu. Opat s tym nemozem suhlasit. Tieto sluzby Bozie maju svoju strukturu a svoj program, no to neznamena ze nie su moderne. (lepsie slovo by bolo modernejsie a nie moderne, ale nehadajme sa na slovickach..)

          Aj tieto sluzby Bozie zacinaju, je na nich velmi vela veci zlych a budu sa zlepsovat, no na to treba cas a trpezlivost. Vsetci, cely team, sa ucime ako robit to, co robime, co najlepsie. Podobne ako sa tvorili klasicke sluzby Bozie, sa mozu utvarat aj tieto. Chce to cas.

          Preco su tieto sluzby Bozie multigeneracne? Pretoze tam ma priestor kazda generacia na sluzbu inym, pretoze chceme aby kazda generacia sa na nich mohla zaspievat, citit sa prijatou. To ze maju deti besiedku vobec nebrani pomenovaniu spolocenstva multigeneracnym. To je prave o dovod na viac pre toto pomenovanie, pretoze nam zalezi na tom, aby deti mali svoj program s jednoduchsou temou na pochopenie. 



          "Ak starí rodičia privedú deti, čo nie je vždy ľahké, tu im ich uchmatnú a odvedú. Ani jedni, ani druhí nevedia, čo ich čaká." – mozu presne vediet co ich tam caka, a vsetci to vedia. Dokonca mozu ist s detmi na besiedku. A zaroven mozu s nimi ostat v kostole. Detska besiedka ma velky zmysel v tom, ze deti mozu pochopit rovnake pravdy na jednoduchsich pribehoch. (brat, ak toto vidis ako najvacsiu chybu, a najhorsia vec a kritika na TSB je prave besiedka, tak som velmi rad a v podstate sa nemusime bavit)

          1. tabak

                Očakával by som väčšie "zapojenie" prítomných do tslB. To býva často terčom kritiky tzv.klasických slB.

            Pokiaľ ide o samotné čítanie textov, zapojený  sú aj tzv.lektori. To je však možné a bežné aj pri slB.klasických.

            Prekvapenia sú tu dve: a) na niektoré texty  prítomný zbor vôbec nereaguje a neodpovedá! Ani amen, ani nijako.

            Jeden  číta biblický text, ale ostatní-  mlčia. Je jasné prečo. Preto že nevedia, čo a ako odpovedať.

            Po evanjeliu začal sám lektor: Slovo nášho Boha….a prítomní sa hneď chytili. Je zrejmé, že známa formulka im vôbec  nevadí, naopak, je veľmi vítaná!! Pri klasických SlB. sa však formulky často kritizujú a odsudzujú. Je škoda, že po SZ texte nezaznelo nijaké: amen, haleluja, chvála atp. Aktivita zboru je zbytočne umenšená.

            b) V prvých tslB. bol chaos ešte väčší. Protagonistom stačilo, že  dali na jednu hromadu hneď 3 texty(!):

            epištolu, evanjelium, a  SZ Žalm- !?  Stačí poprehadzovať texty  a už sú SlB moderné? Asi ťažko. 

                 Som presvedčený, že by na "modernosti" nič neubralo, ak by  zbor na evanjelium PJK odpovedal: Chvála….Haleluja!  Iba ľutovať prichodí, že to najdôležitejšie, totiž Božie slovo sa prijíma tak vlažne  a chladne.

          2. tabak

                Nepovažujem za dobré a správne vynechať  Krédo (v nejakej forme) , ako odpoveď zboru na zvesť B.Slova.

          3. tabak

             Piesne sú uvádzané novými zvláštnymi formuláciami:

              Zvláštne sú najmä dve:

            1."Teraz si zaspievame …..". Pozoruhodné spojenie s tým slovkom :"SI". Učil som sa , že nábožná pieseň je vlastne modlitba! Ak je to tak, mohli by sme hovoriť aj takto: teraz si zamodlíme? Alebo naozaj spievame len sebe- si??

            2. Iná formulácia znela: "Teraz vám aspievame pieseň…"

                Je pieseň určená prítomným, ako  nejaké číslo programu?- Zaspievame vám… že my sme takí  a vy ste onakí? Alebo preto,aby vás obdivovali? Oni by zase vám mohli napr.zatlieskať!!

             

          4. Peter Bruncko

            "Prekvapenia: na niektoré texty prítomný zbor vôbec nereaguje a neodpovedá! Ani amen, ani nijako." Myslis si ze hociaka ina forma sluzieb Bozich, ako ta ktora uplne presne vyhovuje agende je nebiblicka?  Ak Krista poznas, tak ti musi byt uplne jasne, ze tvojou hlavnou zivotnou prioritou je to, aby si mohol hlasat Jeho slovo pre kazdeho okolo seba. Ty a ludia s tebe podobnym zmyslanim: kedy pochopite ze cela nasa cirkev umiera a umrie, pretoze nemame v cirkevnych zboroch mladych ludi, ktorych si sami vyhaname nasimi skostnatelymi formami sluzieb Bozich? Bojim sa, ze ked to zistite, bude uz velmi neskoro. Mnoho cirkevnych zborov umiera, a umrie kym pride zmena. Takato forma sluzieb Bozich nikoho nespasi, nema priniest revoluciu. Je to Duch svaty, ktory meni nase srdcia. Tato nova forma ma len pomoct mnohym ludom k tomu, aby pochopili ze Kristus nechce po nas aby sme dodrziavali nase vlastne zakony a agendy (aj ked viem ze nam hovori aby sme posluchali svoje autority, no ked nam NAPRIKLAD tie autority povedia ze nehovor evanjelium, prirodzene ich nebudem posluchat), ale aby sme isli a cinili Mu ucenikov! To je nase poslanie!! A ja aj cely tim okolo TSB budeme robit vsetko pre to, aby sme povysili Kristovu mysel nad nasu "evanjelicku" mysel, ktora evanjeliu brani. (TYMTO VOBEC NEODSUDZUJEM KLASICKE SLUZBY BOZIE a im podobne, len vravim ze to nie je a nesmie byt jediny mozny sposob nasich nedelnych bohosluzieb.)

            "Preto že nevedia, čo a ako odpovedať." Moja odpoved: nie je uzasne, ked su v kostole ludia ktori nevedia odpovedat, pretoze na obycajne sluzby Bozie nechodia, ale tieto ich do kostola pritiahnu?

            "Aktivita zboru je zbytočne umenšená." Vies ako velmi je aktivita zborov po celom Slovensku v nasej cirkvi umensovana? Vies kolko pravych krestanov z nasej cirkvi odislo do inych cirkvi, kde robia misijnu pracu? Vies kolkych z nich vyhnali sami farari preto ze chceli robit tu pravu misiu? Vies kolko fararov v nasej cirkvi misiu robit vobec nechce a zakazuje ju robit inym? Toto su tie otazky ktorym by sme sa mali venovat a nie to ci niekto odpovie alebo neodpovie na text.

            "Protagonistom stačilo, že dali na jednu hromadu hneď 3 texty." "Stačí poprehadzovať texty a už sú SlB moderné? Asi ťažko." Presne tak, poprehadzovanie textov na tom nic nemeni, tak preco si si to vsimol? A keby tam bolo aj 50 textov, bolo by na tom nieco, co by sa Kristovi nepacilo? Myslim ze sa Mu nepaci to, ze travime cas hadanim sa nad uplne jednoznacnymi vecami, pricom by sme sa radsej mali modlit aby nam dal mudrost, ake dalsie moznosti nam odkryva na to aby sme budovali Jeho kralovstvo tu medzi nami! Boze, odpust nam!

            "Som presvedčený, že by na "modernosti" nič neubralo, ak by zbor na evanjelium PJK odpovedal: Chvála….Haleluja!" Nic by to na modernosti neubralo. Nic by na pritomnosti Ducha svateho neubralo ani to, ci by sme boli ticho, ale v srdciach by sme Ho chvalili, alebo ci by sme odpovedali uplne inou formulkou, ale v mysliach by bol On.

            "Iba ľutovať prichodí, že to najdôležitejšie, totiž Božie slovo sa prijíma tak vlažne a chladne." Je mi luto, ze si na zaklade toho, ze niekto neodpovedal uplne presne ako ty pozadujes, odsudil ludi, pretoze prijimaju Bozie slovo tak vlazne – podla teba. MOZES SNAD VIDIET DO ICH VNUTRA? Nesudme, aby sme neboli sudeni.

            My vobec neodsudzujeme klasicke (tradicne, alebo hociake) sluzby Bozie, kde je Kristus stredobodom.

            Ja som evanjelik, ja mam velmi rad aj uplne klasicke sluzby Bozie. Ale nie kazdy okolo nas, v nasich mestach, skolach, pracach, uliciach, ma rovnake pozadie ako my. Nikdy nemali moznost chodit na sluzby Bozie od detstva ako mnohi z nas. Aj sluzby Bozie, ako ich dnes pozname, niekedy vznikli, vyvijali sa a casom sa museli aj menit. Tie zmeny boli nutene, pretoze neboli formou blizke pre obycajnych ludi. Myslim ze dnes tu mame rovnaky problem. Je len na nas, ci nechame nasho Boha nam otvorit oci, aby sme videli ze: ked chcem povedat nieco svojmu dietatu, musim za nim prist a rozpravat jeho jazykom, aby mi rozumelo, pretoze ak by som pouzival odborne terminy, po chvili by prestalo pocuvat. Prestanme pouzivat "odborne terminy" v nasej duchovnej reci, ktore su len prekazkami k dorozumeniu pohanov pre evanjelium. Boh nam v tom pomahaj!

            Pan s tebou, brat!

          5. ebud

             Prajem Ti veľa trpezlivosti:

             1.Tim 6,20-21, Ef 6,12.

             Pánova milosť nech je s Tebou. 

          6. Peter Bruncko

            Amen!

        2. Vlado Šimo

          Napriek niektorým osobným invektívam a zavádzajúcim interpretáciám vášho predchádzajúceho príspevku chcem povedať pár vysvetľujúcich slov.

          Predovšetkým: názov "tematické služby Božie" je len pracovný, sme si vedomí jeho nedostatočnej výstižnosti.

          Tematické služby Božie sú snahou o moderné stvárnenie evanjelických služieb Božích, nie však v zmysle neviazanosti. Modernosť a neviazanosť sú dve rôzne veci. Poriadok tematických služieb Božích vychádza klasického evanejelického poriadku služieb Božích, ktorý je po formálnej stránke adaptovaný na dnešný kultúrny kontext. Napriek tomu, že sa všetci z prípravného tímu ešte máme čo učiť a naša služba je v mnohom pionierska, nemyslím si, že tematické služby Božie sú mačkopes. Len to chvíľu trvá, kým im účastník porozumie a zvykne si na ne, tak ako na čokoľvek nové.

          Nič to však nemení na tom, že je možné stvárniť evanjelické služby Božie aj iným spôsobom ako tým, na ktorý sme zvyknutí. Neexistuje žiadny teologický ani iný principiálny dôvod, ktorý by to spochybňoval.

          A to že sa deti zapoja to služieb Božích piesňou, je pre nich výklad, ktorému rozumejú a potom odídu na nedeľnú besiedku na multigeneračnosti tematických služieb Božích nič neuberá. Práve naopak, v zapojení detí, dorastu, mádeže, rodín, strednej generácie i seniorov sú tematické služby Božie krok správnym smerom v tomto ohľade.

Komentovať