Severskí biskupi rokovali v Dánsku

V dánskom meste Aarhus sa stretlo 43 luteránskych biskupov z Islandu, Faerských ostrovov, Dánska, Švédska, Nórska a Fínska,aby tu v dňoch 28. júna až 2. júla 2010 rokovali o situácii cirkví v tomto priestore pod heslom " Luther a postsekulárna Škandinávia". Problémom je pokles členstva v cirkvi, slabá návštevnosť bohoslužieb a nezáujem o duchovné veci. Toto sú výzvy pre cirkev a nimi sa zaoberali aj biskupi. Samit severských biskupov sa koná každé tri roky. Ten budúci bude v Nórsku roku 2013.

(www.folkekirken.dk)

6 Komentáre k “Severskí biskupi rokovali v Dánsku

    1. hitman358

       Myslis ze aj u nas je to dobre? Tiez klesaju clenovia a aj prestava byt zaujem o cirkev. Slabo sa teraz chyta mladez (hlavne po konfirmacii)  radsej pojdu na nejaky koncert do mesta ako na mladez ci dorast a pritom ich pozyvame vselijako (osobne, emaily, facebook a pod.). Je aj problem ze cirkev niekedy nevie konkurovat nejakym akciam v meste (my zrovna mame tiez takyto problem v zbore, ale myslim si, ze su aj inde taketo problemy) My by sme tiez taketo nieco potrebovaly. Len ako konkurovat nejakym napr. mestskym slavnostiam a pod.?

      1. slavo

        no nijako. čo sme nejaké mestské agitačné stredisko?

        cirkev je spoločenstvo, ktoré má jednu ponuku: 

        Príďte zažiť na vlastnej koži prítomnosť všemocného a láskavého Boha.

        Moc Ducha Svätého. Jeho dary: dobrotivosť, radosť, trpezlivosť, pokoj a podobne. Divy. Dary uzdravenia. Odpustenie neodpustiteľného a zmierenie nezmieriteľných. Lásku bez podmienok. Silu viery. Silu modlitby. Slovo Božie, ktoré urobí jarný "úklid" v našom živote. A také podobné.

        Toto nie sú príjemné a drobné zážitky, ktoré "mladých" pobavia na jeden večer. To sú zážitky na celý život.

        Toto žiadny koncert alebo pohodová párty "v meste" neponúka.

        Môj názor: Mali by sme si asi ujasniť, či vieme, čo vlastne ponúkame a spravujeme v cirvki. A pracovať na tom cielene a systematicky, aby toto ľudia u nás zažívali. a zdieľať úspechy s inými, aby aj iní s tým začali.

        Problém neni asi v pozývaní, ale v tom, čo tam ponúkame. Aj tí čo prídu na mládež alebo inú akciu, a tam sa ani nedozvedia tak aby to pochopili, že Boh je všemocný, horliaci a len čaká na to, kedy ho poprosia o niečo mastné.

        Nevedia a neukazujeme im jasne, že Boh môže zasiahnuť do tých najvážnejších problémov a utvoriť nové všetko – naše rodiny, naše vzťahy, naše životy. Že Boh má odpovede na otázky, ktoré sa ešte neodvážili sformulovať. Že Boh má moc.

        Asi ani sami neveríme, že Božie Slovo má moc tvoriť všetko nové. A že Krst a sviatosť Večere Pánovej má moc obnoviť a zachovať nás v radosti alebo aspoň v tichom pokoji a vyrovnanosti aj keď sa všetko okolo otriasa. 

        Keď naše učenie hovorí že Krst je mocný čin Boží, prečo to aj nežijeme. a Prečo sa toho nedržíme? Prečo tomu neveríme, že Krst nás drží pri živote? prečo naši ľudia nevedia, že Konfirmácia je potvrdenie utvrdenie tejto mocnej Krstnej zmluvy?

        Prečo neprisluhujeme Večeru Pánovu každú nedeľu, keď naše knižky hovoria, že je ju treba a že je mocná? Kto nám má veriť, že to myslíme vážne?

        Prečo sa nemodlíme viac za našu cirkev aby žila, to čo má? A prečo si nepovieme o tom, že keď modlitba zafungovala?

        1. miro_ilias

          kvitujem Tvoj zapaleny prispevok;

          mala poznamocka k vyroku: "Keď naše učenie hovorí že Krst je mocný čin Boží…" … ked luteranske ucenie o krste deti-nemluvniat prehlasi, ze je to vlastne "mocný čin Boží…", v skutocnosti moze ist o praobycajny cin ludsky, ktory je len teologicky nafuknuty.

          Podobne aj k "Večeru Pánovu…. keď naše knižky hovoria, že je ju treba a že je mocná?" Opat az zufala snaha nafuknut tradicny luteransky obrad, aby pritiahol masy do kostolov.

          Dobre knizky a dobre tradicie uz ludi do Cirkvi nepritahuju, tot moje skromne pozorovanie.

           

           

           

          1. slavo

            Sviatosť nie je luteránska nafučka, ktorú treba "za jazdy" dofukovať.

            Sviatosť je to zdravé a mocné drevo, z ktorého je utesaný čln menom Cirkev – čln, ktorý sa nepotopí.

            Aj keď dakto neverí, že ho to udrží. Stačí sa však toho pevne chytiť, účinok je cítiť ihneď vo vlastnom živote. žije sa ľahšie, a netreba toľko trepať nohami. alebo najlepšie vliezť do cirkvi a veriť sile sviatosti. uveriť že ten čln nás udrží.

          2. Mirec

            "v skutocnosti moze ist o praobycajny cin ludsky, ktory je len teologicky nafuknuty". Moze, nemusi. Ved sa aj hovori, "nech sa vam stane podla vasej viery".

            Miro, ale rad by som vedel ze co tymto prispevkom sledujes? "Toto cinte na moju pamiatku" je dost jasny prikaz od nasho Boha a my ho teraz mame vyhodit von oknom a riadit sa niecim co niekto napisal na blogu?

            Toto nie su obrady, to je viera a ubezpecujem ta, ze tu nezvratis nejakymi zopar riadkami na nete. Tak ako by sa nakoniec dala len tazko zvratit viera zidov tvrdenim, ze vsetky tie "obrady" su len zufalou snahou, nie?

            P.S. Vecera Panova nie je luteranska, urcite som ju uz videl aj v incyh cirkvach 🙂

             

Komentovať